Artur Troost: Reakcjonizm architektoniczny - zawoalowana ofensywa skrajnej prawicy
Szare klocki, szklane klatki, depresyjne budynki niszczące ludzkiego ducha – krytykom architektury nowoczesnej nie brakuje... [4]
Przemysław Wielgosz: Aksamitna rabacja?
W Polsce trwa uśmiechnięta czystka. A może nawet – kto wie? – aksamitna rabacja… Co prawda nie brak malkontentów,... [1]
Górska: Zachodnią lewicę charakteryzuje naiwny pacyfizm. W Razem jesteśmy realistami
Znaczna część zachodniej lewicy tkwi w przeświadczeniu, że trzeba możliwie szybko dogadać się z Rosją. My ciągle powtarzamy, że to niemożliwe,... [41]
Jarosław Urbański: John Deere i rolnicze blokady
Ostatnie protesty rolników budziły skojarzenia z czasami Andrzeja Leppera. To z pewnością największa mobilizacja rolników od czasów wejścia Polski do... [1]
George Monbiot: Populizm agrarny. Skrajna prawica przejmuje protesty rolników
Skrajnie prawicowe ugrupowania w całej Europie cynicznie wykorzystują dolę rolników i ich sprzeciw do budowania własnego poparcia. Przekonują, że... [1]
Patrycja Wieczorkiewicz: Istnieją formy dyskryminacji mężczyzn ze względu na płeć
[polemika z Piotrem Wójcikiem]
Płeć nie jest ani jedynym, ani najważniejszym źródłem dyskryminacji, opresji, wyzysku. Ale czy może nim być –... [4]
Więcej...
B. Gajdzik, A. Janociński, A. Magiera: Jak się zakłada związek w instytucji kultury?
Andrzej Frączysty: Czym zajmuje się Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”? Czy to „tylko” teatr?
Bartosz Gajdzik: To... [0]
Lech Nijakowski: Koniec świata w popkulturze
My, interpretatorzy, wydobywamy z filmu dodatkowe sensy, ale ludzie idą do kina, żeby zobaczyć, jak zombie jedzą mózgi
Motyw „końca świata,... [0]
Tomasz S. Markiewka: Zapomniana sztuka wypoczynku
Publiczna propaganda czasu wolnego powinna polegać nie na wtłaczaniu nam jakiejś ideologicznej papki, ale stworzeniu przez państwo ogólnych warunków... [0]
Tomasz Kozak: Na pohybel wielonarodowym wampirom. Jakiej popkultury potrzebuje lewica
„Fantomas” Julio Cortázara powstaje z zawieruchy, której kolejne fale cyklicznie rozbijają się o znieczulicę naszpikowaną fetyszami... [0]
Więcej...
Agnieszka Wiśniewska: Kos. Bohater z podręcznika, który został ziomkiem
„Kos” to kino zemsty. Okrutnej. A właściwie dwóch – chłopów na panach oraz Polaków na uciskających ich Rosjanach. Jest rok 1794,... [0]
Galopujący Major: "1670" - serial, który może odmienić polską telewizję
Żarty z teorii skapywania, dziedziczenia majątku, obniżania podatków, chciwości, niechęci do redystrybucji – to wszystko jest pewną... [1]
Jarosław Pietrzak: Napoleon, któremu o nic nie chodziło
Najdziwniejsze w Napoleonie Ridleya Scotta jest to, że jest to film całkowicie wypłukany z polityki.
Nie należę do tych, którym nic się w tym... [0]
Agnieszka Wiśniewska: „Chłopi” kontra „Chłopki”
Film „Chłopi” nie ma sensu. Pod pretekstem adaptacji powieści Reymonta sięgnięto po znane obrazy i skupiono się na kobiecie, bo dziś tak... [0]
Więcej...
Lidia Kalina: "Twarz" - więcej niż "Ciało"?
[2018-05-01 13:17:05]
Twarz (reż. Małgorzata Szumowska) - jak głosi hasło na plakacie, "Więcej niż ciało" - trudno powiedzieć, czy to również odniesienie do poprzedniego filmu Szumowskiej, od którego ten miałby być może lepszy bądź w jakiś sposób pełniejszy, czy po prostu podkreślenie raczej oczywistego faktu, że to nasza twarz, jej wygląd, życie, ekspresja decydują o tym, jak jesteśmy postrzegani, akceptowani, a może tylko (czasami do pewnego stopnia) tolerowani przez innych, i że poprzez ten odbiór i w interakcjach kształtuje się nasza tożsamość. Twórcy wskazują, że film należy odbierać jako baśń czy przypowieść. To bardzo ważne zastrzeżenie, bo w przeciwnym wypadku stopień natężenia klisz i schematycznych ujęć "życia polskiej prowincji" czy narodowych przywar (zwłaszcza rozdźwięku między deklarowaną wiarą a rzeczywistością fasadowej religijności) mógłby zacząć irytować. Choć z drugiej strony uniknięto na szczęście takich najłatwiejszych przejaskrawień, a spojrzenie kamery jest mimo wszystko w jakiś sposób przyjazne i ciepłe. (Podobne odczucie - absolutnie nie ze względu na tematykę, bo to zupełnie o czym innym, inny rodzaj, poziom i umiejscowienie problemu, miałam oglądając Wiatr buszujący w jęczmieniu Kena Loacha - właśnie z uwagi na sposób ujęcia tematu: jeśli nie przyjmiemy, że to przypowieść, a postacie prezentujące określone postawy i wrzucone w takie a nie inne koleje losu to pewne symbole, mogłyby zacząć momentami boleć zęby).
Punktem wyjścia filmu Szumowskiej jest opowieść o młodym mężczyźnie (Mateusz Kościukiewicz), któremu po wypadku przeszczepiono twarz. Gdy wraca do rodzinnego miasteczka, jego najbliższych i sąsiadów czeka prawdziwy sprawdzian postaw (nie można tu oczywiście uciec od problemu i metafory strachu przed wszelkim Innym, przeradzającego się w niechęć, odrazę, nienawiść). Intrygująca jest postać siostry głównego bohatera. Agnieszka Podsiadlik świetnie wcieliła się w postać młodej kobiety, wystylizowanej niemalże na własną matkę z czasów, gdy była w tym samym wieku, we fryzurze i ciuchach jak sprzed lat 30 czy nawet 40, która w danym jej miejscu i czasie po prostu przyjęła najprostsze rozwiązania zaoferowane przez życie, wchodząc w koleiny wytyczone z dawien dawna przez poprzedniczki. W tym samym czasie jej "przedwypadkowy" brat, fan metalu z rozwianymi długimi włosami, od świata i życia zamierza wyrwać, ile się da, korzystać z młodości i wolności, manifestować swoją indywidualność bez oglądania się na małomiasteczkowe szablony. Te kontrasty i opozycje: szalony i wolny brat - poukładana w swojej klatce i "nudna" siostra (a nie ma tu konfliktu między rodzeństwem, jest zaś bardzo ładnie pokazana miłość i wsparcie), pełne nadziei i obietnic życie młodego mężczyzny przed wypadkiem i wszystko, co następuje potem, wyraziście i przejmująco w filmie wybrzmiewają, ale jego siłą jest przede wszystkim ten pierwszy, gdy widzimy, jak życie siostry zaczyna nabierać innego kształtu i sensu, by ocalić w egzystencji brata wszystko to, czego ona sama już pewnie nie zazna. Czy to znaczy, że ostatecznie będzie pięknie jak w baśni z gatunku tych ze szczęśliwym zakończeniem ? To oczywiście nie takie proste...
Twarz, reż. Małgorzata Szumowska, 2018.
Lidia Kalina
|
lewica.pl w telefonie
Czytaj nasze teksty za pośrednictwem aplikacji LewicaPL dla Androida:
-
25 LAT POLSKI W NATO(WSKICH WOJNACH)
- Warszawa, ul. Długa 29, I piętro, sala 116 (blisko stacji metra Ratusz)
- 13 marca 2024 (środa), godz. 18.30
-
Poszukuję
-
Partia lewicowa na symulatorze politycznym
- Discord
- Teraz
-
Historia Czerwona
-
Discord Sejm RP
- Polska
- Teraz
-
Szukam książki
-
Poszukuję książek
-
"PPS dlaczego się nie udało" - kupię!!!
- Lca
-
Podpisz apel przeciwko wprowadzeniu klauzuli sumienia w aptekach
- https://naszademokracja.pl/petitions/stop-bezprawnemu-ograniczaniu-dostepu-do-antykoncepcji-1
-
Szukam muzyków, realizatorów dźwięku do wspólnego projektu.
- wszędzie
- zawsze
Więcej ogłoszeń...
29 marca:
1826 - Urodził się Wilhelm Liebknecht, niemiecki polityk, socjaldemokrata, jeden z założycieli SPD oraz ojciec późniejszych działaczy lewicowych, Karla i Theodora.
1917 - Rosyjski rewolucyjny Rząd Tymczasowy wydał deklarację w sprawie niepodległości Polski.
1943 - W USA wprowadzono reglamentację mięsa, masła i sera.
1973 - Ostatni amerykańscy żołnierze opuścili terytorium Wietnamu.
1998 - Wybory parlamentarne na Ukrainie wygrali komuniści.
2004 - W Irlandii - jako pierwszym kraju na świecie - wprowadzono całkowity zakaz palenia w pubach i restauracjach.
2008 - W Słupsku i Redzikowie doszło do protestów przeciwko instalacji w Polsce amerykańskiej tarczy antyrakietowej.
2008 - W Paryżu zmarł Emanuel Mink, pseud. Mundek, polski działacz komunistyczny, stolarz, uczestnik hiszpańskiej wojny domowej oraz francuskiego ruchu oporu w czasie II wojny światowej. Honorowy obywatel demokratycznej Hiszpanii.
?