2010-09-25 02:54:09
Analiza tego dokumentu pozwoli zrozumieć, że Lenin nie pojmował owej wolności jako dyktatury i wszechwładzy biurokratycznych struktur państwa, tylko jako nie "panowanie nad", lecz świadome współtworzenie tego zbiorowego losu. Gardził rzeczywiście burżuazyjnym pojmowaniem wolności uważanym przezeń nie bez racji za oszustwo. Niemniej przeciwstawiał mu budowę państwa nowej jakości, opartego na nie wykreowaniu nowych elit, przyspawanych do swoich stanowisk, ale zastąpieniu burżuazyjnych instytucji nową formą władzy wyłanianej w wyborze bezpośrednim i pozwalającym na kontrolę poczynań obranych delegatów i w razie ich nie sprawdzenia się, odwołanie ich.
Opowiadał się tym samym za demokracją bezpośrednią, dającą o wiele więcej realnej wolności niż demokracja burżuazyjna.
Właściwie powinno się też dodać, że Lenin domagał się, by obrane kadry podnosiły nieustannie swój poziom, stosując wobec nich często powtarzane przezeń żądanie: Uczitsia, uczitsia i jeszczio raz uczitsia.
Projekt ustawy napisany ręką Lenina zamieścił portal Władza Rad:
http://www.1917.net.pl/?q=node/1359
__________________________________________________
W.I.Lenin
PROJEKT USTAWY W SPRAWIE KONTROLI ROBOTNICZEJ
1,We wszystkich przemysłowych, handlowych, bankowych, rolnych i innych przedsiębiorstwach, w których liczba robotników i pracowników (razem) wynosi co najmniej 5 osób lub których obrót sięga co najmniej 10.000 rubli rocznie, zostaje wprowadzona kontrola robotnicza nad produkcją, przechowywaniem oraz kupnem i sprzedażą wszystkich produktów i surowców
2.Kontrolę robotniczą sprawują wszyscy robotnicy i pracownicy przedsiębiorstwa bądź bezpośrednio, jeśli przedsiębiorstwo jest tak małe, że jest to możliwe, bądź też przez swych wybranych przedstawicieli, którzy powinni być wybrani natychmiast na zebraniach ogólnych, przy czym wybory winny być zaprotokołowane. Nazwiska osób wybranych należy zakomunikować rządowi oraz lokalnym Radom Delegatów Robotniczych, Żołnierskich i Chłopskich.
3.Bez pozwolenia przedstawicieli, wybranych przez robotników i pracowników, bezwarunkowo wzbronione jest zamknięcie przedsiębiorstwa lub zahamowanie produkcji, posiadającej znaczenie ogólnopaństwowe (p. § 7), podobnie jak wszelkie zmiany w jego ruchu.
4.Tym przedstawicielom z wyboru winny być udostępnione wszystkie bez wyjątku księgi i dokumenty, jak również wszystkie składy i zapasy materiałów, narzędzi i produktów, bez żadnego wyjątku.
5 Postanowienia wybranych przedstawicieli robotników i pracowników obowiązują właścicieli przedsiębiorstw i mogą być uchylane jedynie przez związki zawodowe i ich zjazdy.
6. We wszystkich przedsiębiorstwach, posiadających znaczenie ogólnopaństwowe, wszyscy właściciele i wszyscy przedstawiciele z wyboru, których robotnicy i pracownicy wybrali do sprawowania kontroli robotniczej, są odpowiedzialni wobec państwa za najbezwzględniejszy porządek, dyscyplinę i zabezpieczenie majątku. Winni niedbalstwa, ukrywania zapasów, sprawozdań itd. podlegają karze konfiskaty całego majątku i więzienia do lat 5.
7. Za przedsiębiorstwa, mające znaczenie ogólnopaństwowe, uznane są wszystkie przedsiębiorstwa, które pracują dla celów obrony, jak również te, które w ten czy inny sposób związane są z wytwarzaniem produktów, niezbędnych dla egzystencji mas ludności.
8. Bardziej szczegółowe przepisy kontroli robotniczej ustalają lokalne Rady Delegatów Robotniczych oraz konferencje komitetów fabrycznych, jak również komitetów pracowników, na ogólnych zgromadzeniach ich przedstawicieli.
Wydrukowano w gazecie «Prawda» Nr 178, 16(3) listopada 1917 r. ( W.I. Lenin dzieła wybrane tom II, Warszawa 1951, s. 268-269 ).