Komentarze czytelników portalu lewica.pl Komentarze czytelników portalu lewica.pl

Przejdź do menu

Komentowany tekst

Brasileiros

Komentarze

Dodaj komentarz

candelaria

"(a była wśród nich masakra dokonana na jego kolegach i przyjaciołach z ulicy prawdopodobnie przez policję)."

jest pewne, ze zrobiła to Policia Militar (ostatecznie skazano dwóch funkcjonariuszy) jako zemsta za wsześniejsze obrzucenie kamieniami radiowozu, w którym przetrzymywano jedno z dzieci. Wydarzenie to znane jest jako Chacina da Candelária (Candelaria Massacre) w 1993 roku.

autor: bartek_n, data nadania: 2009-10-31 15:43:03, suma postów tego autora: 138

Dziękuję,

Tak, masz rację.

autor: Pietrzak, data nadania: 2009-10-31 16:53:21, suma postów tego autora: 131

A tak wogóle

to dzięki za podrzucanie kolejnych tytułów. Ostatnio też staram się ogladać produkcje do Brasil. Nie wiem czy widziałeś Cuanto vale ou é por kilo?. Całkiem ciekawy szczególnie z punktu widzenia dyskusji na temat roli, (bez)skuteczności NGO-sów itp. pozdrawiam

autor: bartek_n, data nadania: 2009-10-31 17:24:27, suma postów tego autora: 138

Do Brazylii

warto iść po naukę. Jej prezydent, Lula, wieszczył kiedyś o "złu kapitalizmu". A teraz? Wie, że podstawą rozwiązywania problemów socjalnych jest sprawna i wydajna gospodarka wolnorynkowa. Mało tego. Przestał uważać Stany Zjednoczone za imperialistycznego smoka.

autor: ABCD, data nadania: 2009-10-31 23:09:36, suma postów tego autora: 20871

bartku_n,

Poprawiłem to zdanie w tekście. Nie, nie widziałem tego filmu, ale postaram się go zdobyć, brzmi zachęcająco.

ABCD, skarbie, nie wiem czy nie umknęło czasem Twojej uwadze, że ani słowem nie wspominałem o Luli. Brazylijscy filmowcy, którzy wyraźnie wydają się być dzisiaj na lewo od niego, a w każdym razie tak się prezentują w ogromnej liczbie ich filmy, nie ponoszą odpowiedzialności za polityczną kapitulację Luli przed kapitałem, a w każdym razie nie potrafię sobie wyobrazić, wedle jakiej logiki mieliby ją ponosić. Cieszę się jednak, że wracasz do formy, bo już zaczynało mi Cię tu brakować.

autor: Pietrzak, data nadania: 2009-11-01 14:14:53, suma postów tego autora: 131

Pewnie nieprędko (a może i wcale) zobaczę

opisane przez Ciebie filmy. Ale tak ciekawie piszesz, że chciałoby się natychmiast obejrzeć coś, co Ty widziałeś. Opisujesz mi kino brazylijskie, które do tej pory kojarzyło mi się głównie z "izauropobobnymi" gniotami. Chociaż akurat to "dzieło" miało przynajmniej jakieś walory poznawcze, dot. np. historii Brazylii, a nawet mody z epoki (przepiękne kostiumy i wnętrza).
Zdanie: "Telenowela jako gatunek jest moim zdaniem jednym z głównych środków sprawowania władzy przez brazylijską burżuazję, opium dla ludu" polscy telenowelarze powinni se nad łóżkiem wykaligrafować... Może też by im włosy na zębach zaczęły wyrastać i zamknęliby te swoje wilkołacze gęby...
Świetny esej, Pietrzaku. Kapitalnym językiem napisany. Wracasz do formy. Czekam na podobne.
(*_*)

autor: Hyjdla, data nadania: 2009-11-01 20:01:41, suma postów tego autora: 5956

Pietrzaku,

Czy jeśli dzisiaj wyjdę na ulicę w ciepłej kurtce, uznasz to za kapitulację przed klimatem?
Podobnie z Lulą. Jego wybory polityczne dyktuje zdrowy rozsądek.
Nikt bardziej niż ludzie biedni nie potrzebuje towarów, a tylko kapitalizm potrafi je wytworzyć. Kapitalizm jest więc ustrojem ludzi biednych - w tym sensie, że spełnia ich potrzeby.
A filmowcy brazylijscy? No coż, jeśli mniej wyrobiona publiczność chce kupować bilety na horrory o "złu kapitalizmu", to nie mam nic przeciwko temu, że filmami tego gatunku zarabiają pieniądze.

autor: ABCD, data nadania: 2009-11-02 10:22:45, suma postów tego autora: 20871

Escrava Isaura

@Hyjdla,
Niewolnica Isaura w pewnym sensie miała pewne walory poznawcze, ale one służyły dość perwersyjnej sprawie, i tak samo podobno było w literackiem pierwowzorze Guimaraesa, którego nie czytałem, ale właśnie czytam bardzo ciekawą książkę o historii kwestii rasowych w brazylijskim kinie i kulturze. Powieść ta byla zresztą ekranizowana w kinie i w telewizji kilkakrotnie.

Warto pamiętać, że tytułem Isaury do zaszczytu stania się główną bohaterką i tym samym przedmiotem empatii czytelnika/widza jest to, że ona jest w połowie szlachetnej krwi po białym ojcu. Czyli coś, co moglibyśmy określić odruchowym etycznym sprzeciwem wobec niewolnictwa (to on przyciąga odbiorcę do takiej historii) jest przechwytywane przez tę narrację w takim celu, żeby ten sprzeciw nie uległ prawdziwemu upolitycznieniu.

Po pierwsze ulega on sentymentalizacji. A po drugie problem jest przechwytywany przez ideologię elitarystyczną, pacyfikowany jest jego potencjał egalitarny. Widz ma przeżywać niedolę Isaury nie dlatego, że jest taka sama jak niedola wszystkich ludzi skazanych na niewolnictwo, a dlatego, że Isaura jest INNA niż wszyscy niewolnicy; że niewolnictwo krzywdzi nie KAŻDEGO, a dlatego, że może też przy okazji skrzywdzić kogoś WYJĄTKOWEGO, "lepszego" od innych, prawie białą, prawie bogaczkę. I to jest przewrotna ideologiczna funkcja tej historii w brazylisjkiej kulturze. Pokazać problem przez szkiełko elitaryzmu, by nie wyciągano z niego konsekwencji zbyt egalitarystycznych.

Robert Stam w książce, którą właśnie czytam, punktuje bardzo ciekawie, jaką fukncję często pelnią w brazylijskiej kulturze opowieści o czasach tuż przed Lei Aurea (ustawa, która zniosła w Brazylii niewolnictwo). Zwykle kończyły się one do (do lat 60. była to reguła) albo na jednostkowym wydostaniu się bohatera z niewolnictwa, albo na momencie ogłoszenia Lei Aurea. Ich ukrytą treścią było to, że wszystko, co z punktu widzenia wolności i równości wszystkich ludzi trzeba było w Brazylii zrobić, zostało zrobione z dniem ogłoszenia Lei Aurea. Czyli służyło umniejszaniu znaczenia nierowności ekonomicznych, które po zniesieniu pozostały, i nawet zachowały tę samą strukturę rasową. Ale od tej pory można już na "czarnych" zwalać, że sami są sobie winni, że wszystko leży w ich wlasnych rękach, przecież są już wolni. Jak są biedni, to pewnie nie chcą być bogaci.

(Przepraszam, że dopiero teraz odpowiadam, byłem dość zabiegany, zajęty i zmęczony ostatnio)

autor: Pietrzak, data nadania: 2009-11-15 22:44:52, suma postów tego autora: 131

Dodaj komentarz