Tomasz Kłusek: O "Wykładach..." Profesora Siemka
Z przedmowy do „Wykładów z klasycznej filozofii niemieckiej” Marka Siemka (1942-2011), można się dowiedzieć, że jest to pierwszy z dwóch tomów zamierzonych przez... [0]
Ludwig Bodmer: Całujcie mnie wszyscy w dupę 2
Ekonomiści wszelkiej maści,
Pryszczaci chłopcy z upeeru,
Balcerowicza entuzjaści,
Lobbyści od deweloperów,
Wolnorynkowych buców banda,
Co "socjal" pragnie wziąć pod... [0]
Magda Szpecht: Opowieści tęczowe według Sienkiewicza i innych
Rok 2011 w polskim teatrze
Rok 2011 w polskim teatrze był dla mnie przede wszystkim okresem stabilizowania się wypracowanych w poprzednich latach nowych języków teatralnych i... [0]
Tadeusz Żeleński (Boy): Nasi okupanci
Termin użyty w tytule nasunął mi się, kiedy czytałem enuncjację ks. prymasa Hlonda. Istotnie, kiedy się czyta ten list w sprawie nowej ustawy małżeńskiej, przechodzący w... [0]
Jerzy Świrski: Pierwiastki społeczne kolęd
Ze wszystkich pieśni kościelnych najbardziej popularne są kolędy. Śpiewane są one w kościołach i poza kościołem, w chatach wiejskich i mieszkaniach robotniczych.
Nasuwa się... [0]
Mariusz Urbanek: Władysław Broniewski czyli Polska i rewolucja
Mariusz Urbanek, reporter, redaktor, autor wielu książek, w tym biograficznych: „Waldorff. Ostatni baron Peerelu”, „Zły Tyrmand”, „Kisielewscy: Jan... [0]
Jarosław Pietrzak: Alejandro Gonzalez Iñárritu
Filmowy mural o rozpadzie świata
Alejandro Gonzalez Iñárritu pochodzi z Meksyku, jednego z tych krajów, w których jak w soczewce skupiają się monstrualne sprzeczności i... [0]
Teofil Wojeński: Stefan Żeromski i świat pracy
W polskiej literaturze współczesnej ze świata pracy czerpało tematy wielu autorów. Z szczerym odczuciem krzywdy społecznej kreślili obrazy z życia ludu Teofil Lenartowicz, Maria... [0]
Agnieszka Mrozik: Serialowa "polityka rodzinna"
Kochamy polskie seriale - to nie tylko nazwa popularnego kilka lat temu teleturnieju sprawdzającego wiedzę Polaków o rodzimych serialowych produkcjach, ale też społeczny fakt,... [0]
Bartosz Ślosarski: Superman w ZSRR
czyli polityczność i alternatywa historyczna w komiksie
Słowo wstępne
Wydany w 2003 roku komiks "Superman Red Son" wniósł świeży powiew do skostniałej i nużącej opowieści o... [0]
Jasbir Puar: "South Park" i pakistański pasyw w skórze
Zwróćmy się teraz w stronę "South Park", popularnego serialu animowanego dla dorosłych kanału Comedy Central, znanego z ostentacyjnego celebrowania perwersji i ekscesu[1].... [0]
Iza Kowalczyk: Cenzura w Martin-Gropius-Bau
W berlińskim Martin-Gropius-Bau odbywa się wystawa "Obok. Polska - Niemcy. Tysiąc lat historii w sztuce", której kuratorką jest Anda Rottenberg. Wystawa dotyczy stosunków... [0]
Martyna Gawlińska: Czeski Banksy czy Borat?
Czy Czesi mają monopol na artystów balansujących na granicy absurdu i dobrego smaku? A może to raczej wypróbowany marketingowy chwyt, a nie satyra wysokich lotów. O artyście,... [0]
Jakub Majmurek: Pornodrogi "wolności"
Transformacja przez uwiedzenie
Historia przemian społeczno-ekonomicznych, które zbiorczo określa się przy pomocą słowa-wytrychu transformacja jest jednocześnie historią pewnego... [0]
Agnieszka Mrozik: Kobiece ciało to nie mięso
Kilka miesięcy temu głośno było o reklamie warszawskiego domu handlowego, który promował wielkie okazje cenowe za pomocą wyjątkowo taniego chwytu. Oto gigantyczny billboard w... [0]
Agnieszka Mrozik, Piotr Szumlewicz: "Top Model" przed KRRiT
Po zakończeniu pierwszej edycji programu "Top Model" przesłaliśmy do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji skargę na treści w nim zawarte. Poniżej przedstawiamy naszą krótką... [0]
Radosław S. Czarnecki: Europejskie zakłopotanie i kulturowa konfuzja
Das Recht der staerkeren Rasse,
die niedere zu vernichten* General-leutnant Adrian Lothar von Trotha
... [0]
Dominique Pinsolle, Arnaud Rindel: Trzeci "złoty wiek" telewizji?
Jak "dobra telewizja" przyciągnęła inteligencję
"Dzisiaj we Francji (a także w Polsce - przyp. red.) przyznanie się do lubienia seriali jest jeszcze niemożliwe”. Tak, ponad... [0]
Radosław S. Czarnecki: Rewolucyjne twarze Reformacji
Złoczyńcom żyć nie dopuścisz!
Księga Wyjścia (22, 18)
Wszyscy znają losy Thomasa Müntzera i historię "wojny chłopskiej" w Niemczech (1524-26). Ale radykalizm ruchów... [0]
Tanya Habjouqa: Kobiety Gazy
Tanya Habjouqa jest fotografką. Pochodzi z Jordanii, studiowała media i politykę Bliskiego Wschodu w School of Oriental and African Studies (SOAS) University of London. Obecnie... [0]
Jarosław Pietrzak: Obrus obfitości
Red Plenty Francisa Spufforda i nowa historografia ZSRR
Tariq Ali pisał niedawno o "szerszym trendzie, który towarzyszył globalnemu zwycięstwu systemu amerykańskiego, w którym... [0]
Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy
Dyskusja wokół książki Tomasza Rakowskiego
Katarzyna Szumlewicz: Książka Tomasza Rakowskiego "Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy" opiera się na badaniach, jakie autor i jego... [0]
Bartłomiej Kozek: Społem fabularyzowane
Subiektywny przegląd obecności ideałów spółdzielczych w literaturze międzywojennej
Skądżeście wyszli ludzie dziwni?
Za czyim to rozkazem
naprzeciw burzy pod wiatr... [0]
Michał Jaśkiewicz: Koryto w gdańskim spektaklu
czyli kulturowy jamming w świecie postpolityki
W dobie postpolityki, jak określa się to, czym zastąpiona została klasyczna polityka, tradycyjne debaty i spory polityczne odchodzą... [0]
Radosław S. Czarnecki: Krucjata jako esencja kultury Zachodu
Nie można usunąć brudu, nie kalając sobie rąk
papież Innocenty III (1298-1316)
Ponad osiem wieków temu (15.01.1208) został skrytobójczo zamordowany w St.Gilles (południowa... [0]
Ryszard Rauba: Żydzi w Polsce Odrodzonej
Zarys zagadnienia do połowy lat 30-tych XX wieku
Autor niniejszego szkicu pragnąłby na wstępie tytułem koniecznego wyjaśnienia zaznaczyć, iż nie było jego intencją wyczerpanie ... [0]
Rachel Corrie: Nie ruszę się stąd
Ostatnie listy Rachel Corrie do rodziców
27 lutego 2003
Mamo,
Kocham Cię. Bardzo za Tobą tęsknię. Śnią mi się czołgi i buldożery, które jeżdżą dokoła naszego domu, podczas... [0]
Olga Tokarczuk: Filozofia trzech "E"
ekonomicznie, ekologicznie i estetycznie
Nigdy wyrzucanie śmieci nie sprawiało mi takiej radości, jak tutaj, w jednym z najbardziej uporządkowanych i bogatych miast Szwajcarii,... [0]
Jarosław Pietrzak: Wojna i wykopaliska
Wystawę "Afghanistan: Crossroads of the Ancient World" ("Afganistan: skrzyżowanie szlaków starożytności"), sztandarową obecnie czasową ekspozycję w londyńskim Muzeum Brytyjskim,... [0]
Ryszard Rauba: Spór o oblicze ideowe polskiej szkoły
Od zarania niepodległości do połowy lat 30. XX wieku
Polska szkoła od początku istnienia Drugiej Rzeczypospolitej stała się przedmiotem zaciekłego sporu o jej oblicze ideowe,... [0]
A. Zakrzewicz: Habemus papam - nie tylko papież potrzebuje psychoanalityka
Trzeba przyznać, że watykanista Salvatore Izzo nie mógł zrobić większego prezentu Nanniemu Morettiemu swoim listem opublikowanym na łamach dziennika "Avvenire", w którym apeluje... [0]
Dawid Okularczyk: Co ludowi o Hasie?
Krótka a zdecydowana odprawa mylącego i chaotycznego tekstu Tadeusza Sobolowskiego o Wojciechu J. Hasie (w ramach cyklu "Mistrzowie Polskiego Kina")
Na to czekało wielu!... [0]
Maciej Gdula: Niebezpieczne narzędzie zwane pilotem
Choć to niezmiernie irytujące, ludzie ciężko znoszą nierówności przede wszystkim wtedy, gdy są one małe. Potrzebują wtedy subtelnych sposobów ich podtrzymywania i uprawomocniania.... [0]
Ryszard Rauba: Jezuici i wychowanie młodzieży
Jezuicki "Przegląd Powszechny" wobec kwestii szkolnictwa i wychowania młodego pokolenia - opinie i uwagi z lat 1937-1939
Kwestia szkolnictwa i ściśle związane z nią skomplikowane... [0]
Aleksandra Bilewicz: R.U.T.owanie historii
Bo bez karcmy, bez Żyda
Byłaby wilga bida
Ale dwór łupi-skór
Pal go kaci z naszych gór!
("Gore", R.U.T.A.)
Mniej więcej w tym samym czasie ukazały się w Polsce dwa... [0]
Ken Loach: Route Irish
Ken Loach, brytyjski reżyser filmowy, twórca takich dzieł jak "Kes", "Ziemia i wolność" i "Wiatr buszujący w jęczmieniu". Rozmawia Simon Hester.
Route Irish jest absorbującym... [0]
Władysław Broniewski: Księżyc z ulicy Pawiej
Piękny księżyc ulicy Pawiej,
jak jajeczna chała żółciutki,
skąd miał wiedzieć, że jest w Warszawie
mały krawiec, Izaak Gutkind?
Jak księżyce we wszystkich... [0]
Ryszard Rauba: Polskie reakcje na wieść o straceniu Ludwika XVI
Dziesiątego sierpnia 1792 r. to jest w dniu aresztowania króla Ludwika XVI, Francja faktycznie stała się republiką. Rewolucja tym samym wchodziła w nową, radykalna fazę.
W... [0]
Witold Mrozek: Film Pamięci Narodowej
Najnowsze kino polskie w dyskursie polityki historycznej
Dokonujący się po opanowaniu polskiej sceny politycznej przez dwie partie konserwatywne - Prawo i Sprawiedliwość oraz... [0]
S. E. Smith: Rasizm hipsterów
Niedawno omawiałam temat liberalnego seksizmu i myślę, że nadszedł czas, by porozmawiać o rasizmie hipsterów (hipster racism). Zapożyczam ten termin od Carmen Van Kerckhove z... [0]
Jerzy Drewnowski: O radości i radościach wspólnotowych w ustroju minionym
O tym, że radość jest nie tylko sprawą indywidualną i subiektywną, lecz także na wskroś polityczną, myślimy rzadko. A przecież zarówno nasze wybory moralne, jak i zajmowane... [0]
John Molyneux: Michał Anioł i emancypacja człowieka
Michał Anioł znalazł się na szczycie sławy, jaką mógł osiągnąć człowiek. Dzisiaj powiedzielibyśmy, że jest celebrytą. Ma zapewnioną pozycję wśród wąskiego grona osób takich jak... [0]
Rob Lucas: Śniąc kodem
Tego ranka, unosząc się w owym stanie pomiędzy snem a jawą, w którym - tuż przed przebudzeniem - możesz już zdać sobie sprawę, że twój sen był właśnie snem, dotarło do mnie, że... [0]
Julian Tuwim: Całujcie mnie wszyscy w dupę
Absztyfikanci grubej Berty
I katowickie węglokopy,
I borysławskie naftowierty,
I lodzermensche, grube chłopy,
Warszawskie bubki, żygolaki
Z szajką wytwornych pind na... [0]
Restart pisze list do polskiego kina
Restart to załadowanie od nowa istniejącego systemu operacyjnego, sterowników i oprogramowania w celu poprawy wydajności i jakości pracy danego urządzenia.
Nie chcemy zaczynać... [0]
Violetta Waluk: Był sobie teatr, teatr i teatr
Strzępka i Demirski nikogo nie oszczędzają: ani "Pancernych", ani mistrza Andrzeja od epopei narodowych, ani powstańców. A widzowie muszą się kryć przed ostrzałem
Nie obrażają... [0]
Witold Mrozek: Formalizm radykalny. Teatr Szczawińskiej
1.
W spektaklach Weroniki Szczawińskiej specyficznie wykorzystywany ruch i fizyczność są tym, co od razu przykuwa uwagę widza - jeszcze zanim zacznie się zastanawiać nad... [0]
Oleksiy Radynski: Rewitalizacja, czyli zmartwychwstanie
Czytając "Ekonomię kultury", natrafiłem na wzmiankę o niemieckim urbaniście Andreju Holmie. Jeśli wierzyć zamieszczonemu w tej książce tekstowi Matteo Pasquinellego, Holm był... [0]
Jakub Majmurek: Zrestartować kino
Od początku lat dziewięćdziesiątych stosunki między krytyką filmową i środowiskiem twórców filmowych były raczej napięte. Krytycy często zarzucali polskiemu kinu oderwanie od... [0]
Luiz Inácio Lula da Silva: Miasto Boga
W tym tygodniu obejrzałem w São Paulo przedpremierowy pokaz dobrego filmu: "Miasto Boga" w reżyserii Fernando Meirellesa, na podstawie powieści Paulo Linsa pod tym samym... [0]