Artur Troost: Reakcjonizm architektoniczny - zawoalowana ofensywa skrajnej prawicy
Szare klocki, szklane klatki, depresyjne budynki niszczące ludzkiego ducha – krytykom architektury nowoczesnej nie brakuje... [4]
Przemysław Wielgosz: Aksamitna rabacja?
W Polsce trwa uśmiechnięta czystka. A może nawet – kto wie? – aksamitna rabacja… Co prawda nie brak malkontentów,... [1]
Górska: Zachodnią lewicę charakteryzuje naiwny pacyfizm. W Razem jesteśmy realistami
Znaczna część zachodniej lewicy tkwi w przeświadczeniu, że trzeba możliwie szybko dogadać się z Rosją. My ciągle powtarzamy, że to niemożliwe,... [41]
Jarosław Urbański: John Deere i rolnicze blokady
Ostatnie protesty rolników budziły skojarzenia z czasami Andrzeja Leppera. To z pewnością największa mobilizacja rolników od czasów wejścia Polski do... [1]
George Monbiot: Populizm agrarny. Skrajna prawica przejmuje protesty rolników
Skrajnie prawicowe ugrupowania w całej Europie cynicznie wykorzystują dolę rolników i ich sprzeciw do budowania własnego poparcia. Przekonują, że... [1]
Patrycja Wieczorkiewicz: Istnieją formy dyskryminacji mężczyzn ze względu na płeć
[polemika z Piotrem Wójcikiem]
Płeć nie jest ani jedynym, ani najważniejszym źródłem dyskryminacji, opresji, wyzysku. Ale czy może nim być –... [4]
Więcej...
B. Gajdzik, A. Janociński, A. Magiera: Jak się zakłada związek w instytucji kultury?
Andrzej Frączysty: Czym zajmuje się Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”? Czy to „tylko” teatr?
Bartosz Gajdzik: To... [0]
Lech Nijakowski: Koniec świata w popkulturze
My, interpretatorzy, wydobywamy z filmu dodatkowe sensy, ale ludzie idą do kina, żeby zobaczyć, jak zombie jedzą mózgi
Motyw „końca świata,... [0]
Tomasz S. Markiewka: Zapomniana sztuka wypoczynku
Publiczna propaganda czasu wolnego powinna polegać nie na wtłaczaniu nam jakiejś ideologicznej papki, ale stworzeniu przez państwo ogólnych warunków... [0]
Tomasz Kozak: Na pohybel wielonarodowym wampirom. Jakiej popkultury potrzebuje lewica
„Fantomas” Julio Cortázara powstaje z zawieruchy, której kolejne fale cyklicznie rozbijają się o znieczulicę naszpikowaną fetyszami... [0]
Więcej...
Agnieszka Wiśniewska: Kos. Bohater z podręcznika, który został ziomkiem
„Kos” to kino zemsty. Okrutnej. A właściwie dwóch – chłopów na panach oraz Polaków na uciskających ich Rosjanach. Jest rok 1794,... [0]
Galopujący Major: "1670" - serial, który może odmienić polską telewizję
Żarty z teorii skapywania, dziedziczenia majątku, obniżania podatków, chciwości, niechęci do redystrybucji – to wszystko jest pewną... [1]
Jarosław Pietrzak: Napoleon, któremu o nic nie chodziło
Najdziwniejsze w Napoleonie Ridleya Scotta jest to, że jest to film całkowicie wypłukany z polityki.
Nie należę do tych, którym nic się w tym... [0]
Agnieszka Wiśniewska: „Chłopi” kontra „Chłopki”
Film „Chłopi” nie ma sensu. Pod pretekstem adaptacji powieści Reymonta sięgnięto po znane obrazy i skupiono się na kobiecie, bo dziś tak... [0]
Więcej...
Oleksiy Radynski: Bałabanow i dialektyka
[2010-12-01 01:10:16]
W ostatnim numerze "Krytyki Politycznej" "Na wschód od Edenu" rosyjskiego reżysera Aleksieja Bałabanowa określono mianem przedstawiciela "kina zaangażowanego"[1]. Jeśli jednak prześledzić karierę Bałabanowa, to bardzo trudno stwierdzić, w co ten reżyser jest tak naprawdę zaangażowany. Jego najnowszy film "Palacz", znany już w Polsce, może się okazać pod tym względem nieco zaskakujący.
Bałabanow jest znany zarówno jako autor awangardowych dramatów fabularnych, jak i najważniejszych rosyjskich przebojów filmowych z epoki późnego Jelcyna i wczesnego Putina. Jego "wahanie się" pomiędzy kinem masowym i autorskim często umyka uwadze krytyków. Po ekranizacji "Zamku" Kafki (1994) nakręcił słynny film akcji "Brat" (1997), dzięki któremu kino postradzieckie zyskało nowego bohatera i nowego widza. Zanim nakręcił jeszcze słynniejszy sequel tego filmu, zrobił wyrafinowany intelektualny dramat "O potworach i ludziach" (1998) na temat produkcji pornografii w carskiej Rosji. "Brat 2" (2000) ustalił wizerunek Bałabanowa jako autora agresywnych filmów akcji, mocno naładowanych ideologią nowego "peryferyjnego imperium". Zaraz po tym Bałabanow zajął się projektem filmowym o kolonii dla trędowatych Jakutów ("Rzeka", 2002). Trudno sobie wyobrazić coś mniej spektakularnego, niż ta antropologiczna filmowa wyprawa, niedokończona z powodu śmierci jednej z głównych bohaterek (film istnieje jedynie w wersji krótkometrażowej). Po przerwaniu zdjęć reżyser zajął się kolejnym projektem o "małych narodach Rosji": tym razem był to film akcji o porwaniu przez Czeczenów dwóch rosyjskich żołnierzy ("Wojna", 2002). W latach 2000 Bałabanow przeszedł od formuły "jeden eksperyment - jeden film akcji" do bardziej zaawansowanego algorytmu: dwa filmy "dla widzów" ("Ciuciubabka", 2005, "To nie boli", 2006) - dwa filmy "dla siebie" ("Ładunek 200", 2007, "Morfina", 2008).
Najprostszym wyjaśnieniem tego zjawiska byłoby moralizatorskie oskarżenie Bałabanowa o konformizm - oto "poważny artysta", który poddaje się wszechpotężnemu przemysłowi filmowemu. Reżyser, który od czasu do czasu sprzedaje swój talent, robiąc filmy dla masowego gustu. Co gorsza, tworzy zasady tego gustu, odpowiadając na ideologiczne zamówienie. Wyjaśnienie to nie bierze jednak pod uwagę faktu, że filmy akcji Bałabanowa okazują się nie mniej ważne dla wyjaśnienia "kondycji postradzieckiej" niż jego dzieła czysto artystyczne. Właśnie dlatego trudno uznać Bałabanowa za twórcę zaangażowanego w ścisłym znaczeniu: trzeba mieć bardzo duży dystans do rzeczywistośći, żeby wypowiadać się na jej temat jednocześnie za pomocą takich filmów jak "Brat" i "O potworach i ludziach".
Metodą Bałabanowa jest dialektyka: na każdą swoją tezę odpowiada antytezą. Tyle że w żadnej mierze nie można powiedzieć, czy jego filmy akcji są tezami czy antytezami. Wiadomo natomiast, że każde takie napięcie skutkuje dialektycznym zniesieniem, przejściem na inny, bardziej zaawansowany poziom. Wydawało się, że taką syntezą był "Ładunek 200". Teraz widać, że to tylko kolejna (anty)teza. Prawdziwą syntezą dwóch wykorzystywanych przez Bałabanowa mediów okazał się najnowszy "Palacz".
Nawet ze względów technicznych "Palacz" wydaje się połączeniem dwóch wcześniejszych filmów: "Rzeki" i "Ciuciubabki". Główny bohater, Iwan Skriabin, jest Jakutem i pracuje jako palacz w północnorosyjskiej kotłowni. Walczył w Afganistanie, skąd przywiózł kontuzję, tytuł Bohatera ZSRR oraz przyjaciół, którzy teraz regularnie przynoszą mu do spalenia trupy wrogów i konkurentów. W wolnym czasie Iwan Skriabin pisze opowiadania o mocno antykolonialnym i antyrosyjskim wydźwięku. W tym czasie jego koledzy głównie jeżdżą dżipami i mordują ludzi. Gdy kolejną ofiarą bandytów zostaje córka Skriabina, palacz wkłada radziecki mundur (wstrząsający obraz - trochę przypomina kapitana milicji Żurowa z "Ładunku 200") i zabija ich.
Bałabanowi udało się połączyć klasyczną fabułę filmów akcji o pokrzywdzonym ojcu (w rodzaju "Prawa ojca") z bardziej skomplikowanym, wielowymiarowym przekazem filmowym. Można "Palacza" czytać na wiele sposobów: od dość oczywistych rozważań na temat kolonialnych stosunków między panem i niewolnikiem, do mniej widocznych odniesień ukrytych w muzyce, która jest prawie ciągle obecna. Ale najważniejszy jest główny obraz film - piec z ogniem. Każdy bohater coś do niego wrzuca. Do czego się on odnosi?
Eiseinstein chciał "nauczyć robotnika myśleć dialektycznie", pokazując mu montażowe sekwencje obrazów zawierających tezy, antytezy i syntezy. W ten sposób chciał nawet zekranizować "Kapitał". Z różnych powodów projekt Eisensteina się nie powiódł (albo powiódł w bardzo dziwny, nieprzewidywalny sposób), ale kino odziedziczyło po nim zdolność do przekazywania abstrakcyjnych, filozoficznych treści ściśle wizualnymi środkami. Takim środkiem jest właśnie ogień w filmie Bałabanowa. Pali się w każdym domu, pali się w kotłowni, gdzie jest podtrzymywany, oprócz węgla, dziesiątkami ludzkich ciał. Werbalizacja tego przesłania na pewno je banalizuje, ale nie było w kinie postradzieckim obrazu tak dobrze podsumowującego sytuację kraju, który żyje ze spalania swoich surowców - i swoich obywateli.
Przypis:
[1] Jakub Majmurek, "Ojcowie i sieroty", "Krytyka Polityczna" nr 23 (2010), s. 90-96.
Oleksiy Radynski
Tekst ukazał się na witrynie internetowej "Krytyki Politycznej".
|
lewica.pl w telefonie
Czytaj nasze teksty za pośrednictwem aplikacji LewicaPL dla Androida:
-
25 LAT POLSKI W NATO(WSKICH WOJNACH)
- Warszawa, ul. Długa 29, I piętro, sala 116 (blisko stacji metra Ratusz)
- 13 marca 2024 (środa), godz. 18.30
-
Poszukuję
-
Partia lewicowa na symulatorze politycznym
- Discord
- Teraz
-
Historia Czerwona
-
Discord Sejm RP
- Polska
- Teraz
-
Szukam książki
-
Poszukuję książek
-
"PPS dlaczego się nie udało" - kupię!!!
- Lca
-
Podpisz apel przeciwko wprowadzeniu klauzuli sumienia w aptekach
- https://naszademokracja.pl/petitions/stop-bezprawnemu-ograniczaniu-dostepu-do-antykoncepcji-1
-
Szukam muzyków, realizatorów dźwięku do wspólnego projektu.
- wszędzie
- zawsze
Więcej ogłoszeń...
29 marca:
1826 - Urodził się Wilhelm Liebknecht, niemiecki polityk, socjaldemokrata, jeden z założycieli SPD oraz ojciec późniejszych działaczy lewicowych, Karla i Theodora.
1917 - Rosyjski rewolucyjny Rząd Tymczasowy wydał deklarację w sprawie niepodległości Polski.
1943 - W USA wprowadzono reglamentację mięsa, masła i sera.
1973 - Ostatni amerykańscy żołnierze opuścili terytorium Wietnamu.
1998 - Wybory parlamentarne na Ukrainie wygrali komuniści.
2004 - W Irlandii - jako pierwszym kraju na świecie - wprowadzono całkowity zakaz palenia w pubach i restauracjach.
2008 - W Słupsku i Redzikowie doszło do protestów przeciwko instalacji w Polsce amerykańskiej tarczy antyrakietowej.
2008 - W Paryżu zmarł Emanuel Mink, pseud. Mundek, polski działacz komunistyczny, stolarz, uczestnik hiszpańskiej wojny domowej oraz francuskiego ruchu oporu w czasie II wojny światowej. Honorowy obywatel demokratycznej Hiszpanii.
?