Media solidarne z rządem

[2011-12-06 18:10:22]

Chociaż sytuacja w Polsce jest coraz trudniejsza i pogarszają się ważne wskaźniki jakości życia, wielu establishmentowych dziennikarzy starannie ukrywa fakty niewygodne dla ekipy Donalda Tuska i uprawia propagandę prorządową. Raport Fundacji Batorego pokazuje, że polskie media w coraz mniejszym stopniu pełnią rolę "czwartej władzy", która podejrzliwie przygląda się poczynaniom rządu. Zamiast patrzeć na ręce premierowi i jego ministrom, badać ich nadużycia i zadawać krytyczne pytania, dziennikarze coraz częściej atakują opozycję. W ten sposób doszło do fuzji władzy politycznej i medialnej. Niepotrzebna jest cenzura, aby największe media były podporządkowane rządowi.

Piotr Szumlewicz

Z najnowszego raportu Fundacji Batorego wynika, że największą przychylnością serwisów informacyjnych w czasie kampanii wyborczej cieszył się premier Donald Tusk. Badanie dotyczyło serwisów informacyjnych TVP, TVN-u i Polsatu.

Lider PO był przedstawiany w pozytywny sposób w 19 proc. poświęconych mu materiałów (negatywnie – tylko w 5 proc.). Odsetek pozytywnych materiałów o Jarosławie Kaczyńskim był bliski zeru, a o Grzegorzu Napieralskim 3 proc. O obydwu liderach opozycji pokazano zaś wiele negatywnych materiałów – po 31 proc. Nieco mniej krytycznie przedstawiano Janusza Palikota, o którym było mniej niż 1 proc. pozytywnych materiałów, ale negatywnych tylko 5 proc. Z czołowych polityków bardzo pozytywnie przedstawiano natomiast ministra finansów Jacka Rostowskiego - 13,5 proc. pozytywnych materiałów i tylko 1,5 proc. negatywnych.

Z raportu wynika, że Tuska i PO najczęściej dobrze przedstawiały stacje komercyjne: TVN i Polsat. Łącznie w tych dwóch stacjach aż 29 proc. materiałów o premierze było przychylnych, a tylko 5 proc. negatywnych. Prawie wszystkie materiały dotyczące Pawlaka miały charakter neutralny. Z drugiej strony aż 42 proc. materiałów o Kaczyńskim miało negatywny wydźwięk, a o Napieralskim aż 49,5 proc. Pozytywnych materiałów o przywódcach opozycji nie było. Dotyczy to też Janusza Palikota, chociaż o nim było mniej, bo tylko 9 proc., materiałów krytycznych.

Na tle telewizji komercyjnych nieco lepiej wypadła TVP, aczkolwiek również tam przedstawiciele władzy byli pokazywani bardziej pozytywnie niż liderzy opozycji. Bardziej przyjaźnie niż w stacjach komercyjnych pokazywano Napieralskiego i Pawlaka, o którym blisko 20 proc. materiałów miało pozytywny charakter.

Fundacja Batorego przedstawiła też dane, jak w czasie kampanii wyborczej media przedstawiały największe partie. Wynika z nich, że najbardziej przychylnie stacje telewizyjne przedstawiały PSL - 7,4 proc. przychylnych materiałów i PO - 4,6 proc. Zdaniem autorów raportu prawie w ogóle nie było materiałów przychylnych wobec PiS-u, SLD i RP. Z drugiej strony nie pojawiły się żadne krytyczne materiały wobec PSL-u i tylko 4,7 proc. wobec PO. Aż 22,7 proc. materiałów przedstawiało natomiast krytycznie PiS, 16,1 proc. - SLD i 7,1 proc. - RP.

drukuj poleć znajomym poprzedni tekst następny tekst zobacz komentarze


lewica.pl w telefonie

Czytaj nasze teksty za pośrednictwem aplikacji LewicaPL dla Androida:


blogi - ostatnie wpisy


co? gdzie? kiedy?

Militaryzacja w Europie
Wrocław, ul. Kołłątaja 31
23 lutego (sobota), godz. 16.00-19.30
Poszukuję książek
"PPS dlaczego się nie udało" - kupię!!!
Lca
Podpisz apel przeciwko wprowadzeniu klauzuli sumienia w aptekach
https://naszademokracja.pl/petitions/stop-bezprawnemu-ograniczaniu-dostepu-do-antykoncepcji-1
Szukam muzyków, realizatorów dźwięku do wspólnego projektu.
wszędzie
zawsze
Petycja o opodatkowaniu księży
Nowy Lewicowy Vlog
Warszawa
Zapraszamy do współpracy
Polska
cały czas
"Czerwony katechizm" - F. Czacki
Zapraszam

Więcej ogłoszeń...


kalendarium

20 lutego:

1846 - Początek rewolucji krakowskiej.

1927 - Urodził się Ibrahim Ferrer, kubański wokalista zespołu Buena Vista Social Club.

1999 - Sarah Kane, angielska dramatopisarka, popełniła samobójstwo.

2008 - Parlament Luksemburga przyjął ustawę legalizującą eutanazję.


 
Lewica.pl na Facebooku