Rozważania nad programem ZL ...Część III
2015-10-04 22:37:03
Krytycznie o programie ZL - obszar edukacji

W części II rozważań nad programem ZL w części edukacji zaproponowałem hasło wyborcze
" W szkołę inwestować, mądrze subwencjonować "
w przeciwieństwie do propozycji z ulotki wyborczej ZL

"Szkoły budować, księży opodatkować"

Dlaczego hasło powyższe uważam za nietrafione?

Od początku przekształceń w 1989 zlikwidowano kilka tysięcy szkół (według moich szacunków dokonywanych kilka lat wstecz było ich ponad 4 tys.).
Po co budować nowe szkoły przecież budynki po zlikwidowanych szkołach w większości pozostały?

Wystarczyłoby w razie potrzeby odzyskać niektóre budynki i reaktywować w nich szkoły.

Po co wyszczególniać opodatkowanie księży?

Wystarczy wprowadzić ustawowo opodatkowanie każdego obywatela RP mieszkającego na terenie Polski i korzystającego ze środków budżetowych. Przykładowo dotyczyłoby to korzystających ze służby zdrowia, edukacji, pomocy społecznej, systemu emerytalnego czy też z Funduszu Kościelnego.
Powszechne opodatkowanie dotyczyłoby również z automatu księży katechetów, księży nauczycieli i naukowców seminariów duchownych czy wyższych szkół wyznaniowych (np. UMCS) przecież ich płace pochodzą w dużej części z budżetu itd.
Może na wzór Niemiec należałoby wprowadzić do systemu podatkowego podatek wyznaniowy.
Ja jako nowoczesny katolik zwolennik reform Papieża Franciszka oraz przejęty przekazem który niesie Teologia Wyzwolenia postuluję rozwiązanie finansowania kościoła instytucjonalnego w Polsce poprzez podatek wyznaniowy ( na wzór niemiecki). Chętnie bym płacił też taki podatek.
Skoro jestem katolikiem to ja mam obowiązek i powinienem finansować swój kościół instytucjonalny.

http://www.fronda.pl/a/katolicy-w-niemczech-musza-placic-podatek-koscielny,31618.html

http://info.wyborcza.pl/temat/wyborcza/podatek+ko%C5%9Bcielny+w+niemczech
http://www.fakt.pl/Podatek-koscielny-trzeba-placic-bo-inaczej-katolik-nie-dostanie-komunii-Przynajmniej-w-Niemczech,artykuly,179114,1.html


Pomysł likwidacji gimnazjów.
~~~~~~~~~~~~~~~~ cytat z programu ZL
Powrót do ośmioklasowej szkoły podstawowej. Gimnazja to nieudany eksperyment oświatowy. Takie same cele edukacyjne można było osiągnąć, dokonując reformy podstawy programowej, bez zmiany struktury organizacyjnej polskiego szkolnictwa. Podkreślamy, że gimnazja przyczyniają się do kumulacji problemów wychowawczych. Opowiadamy się jednocześnie za utrzymaniem 12-letniego okresu edukacji szkolnej, co stanowi gwarancję dla utrzymania miejsc pracy nauczycieli. Zmiana systemu edukacji powinna odbywać się w porozumieniu z samorządowcami.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ koniec cytatu

Likwidacja gimnazjów to otwarcie edukacyjnej puszki Pandory.
Nie da się bez dużych kosztów społecznych a także bez niemałych kosztów finansowych wrócić nawet częściowo do dawnej struktury edukacji.

Koszt społeczne i to niemałe dotknęłyby boleśnie głównie Nauczycieli i Rodziców.

U Nauczycieli i Pracowników Administracji Szkolnej zmiana struktury nauczania oznaczałyby bardzo prawdopodobny wzrost bezrobocia.

Dlaczego pojawić się może bezrobocie przecież pomysłodawcy zakładają pozostawienie 12 lat nauczania obowiązkowego jako gwaranta braku bezrobocia przy przekształceniach?

Niestety zmiana struktur mogłaby uwolnić ręce MEN i Gmin w obszarze zatrudnienia nauczycieli i pracowników administracji szkolnej.

Przykro powiedzieć, ale MEN w RP w ostatnich szczególnie latach nie reprezentował interesów Nauczycieli, Pracowników Szkół jak też Dzieci, Młodzieży i ich Rodziców.

MEN reprezentował interesy Rządu tzn. Budżetu i wprowadzał program oszczędności na Edukacji.
Gminy bardzo często były reprezentantem swoich Budżetów i raczej szukały oszczędności budżetowych w obszarze Edukacji np. na płacach nauczycieli. Było to niezrozumiałe dla interesu Dzieci i ich Rodziców przekazywanie szkół publicznych w ręce fundacji i stowarzyszeń.

Takie działania prowadzą i prowadziły do oszczędności na Nauczycielach poprzez zawieszone działanie w szkołach prowadzonych przez takie struktury Karty Nauczyciela ( ustawy zawierającej mechanizmy ochrony zawodu a także część praw pracowniczych oraz wysokość płac nauczycieli i pracowników obsługi w szkole - jest to właściwie prywatyzacja Edukacji wprowadzana tzw. "tylnymi drzwiami).
Jako przykład podam decyzję firmowaną przez działacza PO prezydenta Gdańska P. Adamowicza przekazującą dużą szkołę publiczną wybudowaną z pieniędzy publicznych pod władanie fundacji.

Wystarczy zapoznać się wnikliwie z treścią pod poniższymi 4 linkami by patrzeć podejrzliwie na obywatelskość Działaczy Gmin RP.

http://www.fakt.pl/gdansk/gdansk-ma-nowa-szkole-poprowadzi-ja-prywaciarz-czy-sie-sprawdzi-,artykuly,483508.html

http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/3869277,sprawa-szkoly-w-kokoszkach-wraca-do-gdanskiego-sadu,id,t.html

http://www.fakt.pl/gdansk/szkola-w-gdansku-kokoszkach-slono-karze-placic-za-obiady-dla-uczniow,artykuly,505834.html

http://natablicy.pl/nowa%20szko%C5%82a%20podstawowa%20gda%C5%84sk%20kokoszki,artykul_tag.html


Rodziców a dokładnie ich Dzieci dotknęłoby związane ze zmianą struktury kształcenia załamanie obecnego systemu kształcenia od strony programowej.
Zmiana podręczników i zmiana programów edukacyjnych są to olbrzymie koszty w procesie przyswajania wiedzy (zamieszanie w głowach młodych ludzi) jak i koszty finansowe spadające w rezultacie na Rodziców.
Nie ma pstryk i zmiana struktury edukacji to kosztuje Panie i Panowie Reformatorzy.

Wystarczyłoby tak niewiele, czyli skonsultować się z nami Nauczycielami.

Koleżanki i Koledzy z ZL zabrakło konsultacji Waszych pomysłów zmian w obszarze Edukacji ze związkami nauczycielskim czy szerszym środowiskiem nauczycieli.
Wasz projekt zmian w Edukacji w całości byłby wówczas sensowny.
A tak cóż...2 istotne elementy waszego programu, czyli pomysł inwestowania w szkołę głównie poprzez budowę nowych szkół czy likwidacja gimnazjów moim zdaniem nie uzyskają akceptacji Rodziców i Nauczycieli.

Także mojej akceptacji te dwa pomysły nie mogą uzyskać
Nie ma akceptacji starego belfra i praktyka co zjadł zęby na temacie edukacji w czasie 30 lat pracy na pierwszej linii przy tablicy dla pomysłów, co psują szkołę.

Cały program ZL jest dostępny pod linkiem

http://zjednoczona-lewica.pl/program/

Jako nauczyciel zająłem się głównie częścią programu, na której się dobrze znam tzn. Edukacją. Dokładnie rozważałem 3 z 16 punktów zmian, co do których mam wątpliwości.
Moje rozważania nad programem ZL dotyczą też w części rozdziału programu o nazwie Świeckie Państwo.


poprzedninastępny komentarze