Edukacja część II - Błędy to czy celowe działanie
2015-12-01 11:20:35
Błędy popełnione w ciągu 26 lat przemian ( tak jak je widzi nauczyciel z dużym doświadczeniem pracujący praktycznie we wszystkich elementach struktury) to skierowanie działań tzw. Reformy Edukacji w kierunku:

a) prywatyzacji struktur edukacji - przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, szkół średnich ( głównie licea), szkoły policealne czy pomaturalne ( praktycznie w większości sprywatyzowano);

b) oszczędności w obszarze zaplecza ( likwidacja tysięcy szkół) jak zatrudnienia nauczycieli ( 2006 -2015 szacuje się, że ubyło z zawodu około 36 000 nauczycieli - związki zawodowe szacowały ubytek w kadrze pedagogów w latach 2013 do początku 2016 roku na 8 tysięcy);

c) oszczędności na dydaktyce tzw. oszczędności siatek godzin ilości godzin przeznaczanych na nauczanie przedmiotu na danym poziomie edukacji.
W takich przedmiotach jak: fizyka, biologia, chemia czy informatyka ograniczono ilości lekcji w tygodniu do 1h lekcyjnej w szkole średniej;

d) zrezygnowania w szkolnictwie zawodowym z prac dyplomowych wzorowanych na egzaminach mistrzowskich w rzemiośle.
Nauczanie rzemiosła jest pierwowzorem szkół zawodowych. Prace dyplomowe zastąpiono w szkołach zawodowych egzaminami zawodowymi i to często w formie testowej;

e) tworzenia zjawiska wyścigu szczurów w nauczaniu dzieci i młodzieży poprzez częste testy wyników nauczania szkół;

f) szybkiego określania profili nauczania powodującego brak możliwości zmiany profilu nauczania w terminie późniejszym. Już w gimnazjum jest określany profil kształcenia. W starym systemie uczeń ze średniej szkoły zawodowej politechnicznej mógł przeprofilować swe kształcenie w skrajnych przypadkach w klasach 3 czy 4 w obszar medycyny czy kultury. Uczniowie techników zostawali artystami czy lekarzami;

g) dopuszczającym drukowanie kilku podręczników - programów do 1 przedmiotu. To nie jest gospodarność w obszarze Edukacji zgoda na wiele podręczników do 1 przedmiotu;

h) szukania ostatnio oszczędności w obszarze zajęć pozalekcyjnych wychowawczo potrzebnych a nawet niezbędnych dla socjalizacji uczniów np. wycieczek szkolnych;

i) nie szukającym wsparcia w mediach dla działań wychowawczo - dydaktycznych szkoły. Można dostrzec częściej gonitwę w mediach za sensacją w szkołach niż rzeczywisty ogląd sytuacji czy problemów;

j) ograniczenia się głównie do metody sprawdzania wiedzy i umiejętności przez testy;

k) ograniczania nauczania w sposób pełny przedmiotów zawodowych . Podążanie w kierunku nauczania wybranych elementów przedmiotów (do elementów obecnie znajdujących zastosowanie) w nabywaniu wiedzy i umiejętności;

l) który doprowadził do likwidacji szkół przyzakładowych;

m) nadmiernego obarczania nauczycieli sprawozdawczością.

itd...

poprzedninastępny komentarze