2012-09-04 21:00:55
Jakkolwiek zakładamy dobre intencje organizatorek/ów konkursu, projekt, którego celem jest zachęcanie do wędkowania i kultywowanie związanych z wędkowaniem tradycji uważamy za promowanie zadawania cierpienia i zabijania zwierząt. Nawet udekorowane za pomocą atrakcyjnego designu w "proste i zabawne skojarzenia", wędkowanie nie przestaje być zadawaniem cierpienia zwierzętom i zabijaniem ich. Dlatego na konkurs zgłosiłyśmy poniższy projekt. Nie wygrałyśmy. Na szczęście. Niestety ryby też nie wygrały, bo z projektu nie zrezygnowano.
Zgłoszenie do Konkursu na Obiekt Wodny "Wędkowanie"
"Proponujemy zabawę, podczas której pod opieką i przy udziale dorosłych dziecko uczy się oporządzać rybę i przy okazji bezpiecznie korzystać z narzędzi kuchennych. Zabawa pomyślana jest pod kątem walorów rozrywkowych, edukacyjnych i estetycznych. Ma ona charakter gry konkursowej, w której punktami nagradzane są poszczególne osiągnięcia. Wygrywa osoba, która zdobędzie najwięcej punktów.
Niektóre czynności proponowane w zabawie wymagają posługiwania się nożykiem, dlatego jest to gra, w której niezbędny jest udział osób dorosłych w roli pomocniczej i zabezpieczającej.
Przedmioty niezbędne do rozpoczęcia gry:
1. Wiadro z leszczami lub okoniami (sztuk tyle, ile jest uczestniczek/uczestników danej edycji gry)
2. Wiaderko z gupikami/złotymi karasiami (j.w.) - rybki do użycia jako żywe przynęty. UWAGA, ważne: powinny być żywotne, ruchliwe, dobrze trzymać się na haku. Bardzo dobrym pomysłem jest użycie w tym celu rybek z domowego akwarium: dzieci często proszą rodziców o zwierzątko, którym mogłyby się zaopiekować. Opieka nad rybkami jest stosunkowo mało wymagająca. Tym bardziej, że rybki te mogą być właśnie żywymi przynętami podczas zapoznawania dzieci z wędkowaniem. Akwarium z rybkami to idealne rozwiązanie, kiedy potrzeba rybek do gry. Polecane są gupiki: tanie, można kupić 2-3 parki i za miesiąc ma się w akwarium całe stado.
3. Wędki (j.w.)
4. Basen dziecięcy ogrodowy
5. Papier biały
6. Papier na odpady
7. Waga
** **
Konkurencja I: nadziewanie
Ryby wrzucamy do basenu. Pod okiem rodzica dziecko ma za zadanie wyjąć żywą rybkę z wiaderka, a następnie nadziać żywą rybkę na haczyk. Punkt zdobywają te osoby, którym udało się nadziać gupika bez wypuszczania go z rąk. UWAGA: ryba może się miotać, ponieważ jak wskazują badania układ nerwowy ryb jest identyczny z tym, jaki posiadają psy, świnie i inne ssaki. Szczególnie wrażliwym miejscem jest jama ustna. Dlatego mogą się łatwo nie poddawać, zwłaszcza przy nadziewaniu na hak.
Konkurencja II: wyrywanie
Zadaniem dziecka jest sprawić, by nadzianego gupika wraz z haczykiem połknęła którakolwiek ryba pływająca w basenie, wyciągnąć ją z wody, a następnie wyrwać z ryby haczyk wraz z jej wnętrznościami. Najwięcej punktów zdobywa ta/ten uczestniczka/uczestnik, której/któremu wraz z haczykiem udało się wyrwać najwięcej wewnętrznych części ciała ryby. 1 gram wnętrzności = 1 punkt
Konkurencja III: trzepotanie
Zadaniem dziecka jest położyć rybę z częściowo usuniętymi flakami (patrz: konkurencja II) na twardym podłożu (może być trawnik lub chodnik). Punkt zdobywa ta/ten uczestniczka/uczestnik, której/którego ryba umierała w agonii najdłużej. Ciekawa informacja - neurobiolodzy twierdzą, że mózg ryb odpowiada na ból podobnie jak mózg człowieka! Dodatkowo bardzo bolesne i stresujące jest dla ryby wyciąganie jej z jej naturalnego, wodnego środowiska (ryba się dusi) za pomocą haka wyrywającego fragmenty jej jamy ustnej. Dlatego można przypuszczać, że wyrwanie jak największej ilości wnętrzności (patrz wyżej) spowoduje, ze agonia będzie długa i bolesna. Na szczęście ryby krzyczą w sposób niesłyszlany dla ludzkiego ucha. Powodzenia!
Konkurencja IV: rybie serce
Zadaniem dziecka jest wyjąć z ciała ryby serce, zachowując możliwie nienaruszony kształt zwierzęcia. Punkty zdobywają te osoby, które przy wyjmowaniu serca NIE przekroją ciała zwierzęcia na pół. UWAGA, możliwość zdobycia punktów extra: za wyciągnięcie serca jeszcze bijącego gracz otrzymuje 3 punkty dodatkowe.
Konkurencja V: patroszenie
Zadanie na czas: wygrywa ta/ten uczestniczka/uczestnik gry, która/który pierwsza/pierwszy rozkroi rybę i usunie z niej wnętrzności. UWAGA: zaleca się użycie w tym celu foliowych rękawiczek, gdyż świeżo zabite ryby wydają wyjątkowo nieprzyjemny zapach, który może później zostać na dłoniach.
Konkurencja VI: anatomia
Zadaniem osób biorących udział w grze jest ułożyć na gazecie obraz dowolnego innego zwierzęcia używając do tego wyjętych wnętrzności ryby. W tej konkurencji punkty otrzymują te osoby, które zdążą ułożyć swój obraz nim materiał całkowicie ostygnie. Przy ocenianiu jury musi zwrócić uwagę, czy wnętrzności ryby są jeszcze ciepłe.
Konkurencja VII: dar
Zadaniem każdej/go uczestniczki/ka konkursu jest wręczyć minimum siedmiu osobom łuski z wypatroszonej ryby. Wszak łuski sprawionej ryby noszone w portfelu przynoszą pieniądze i szczęście."
Anna Włodarczyk, Anna Zawadzka