Drweski: Skąd ten sierp i młot?
[2009-08-14 20:05:49]
Śledząc źródła historyczne wybór sierpa i młota rzeczywiście odnosił się do postulowanego przez bolszewików sojuszu robotników i chłopów. W tych czasach jednak rosyjscy chłopi raczej nie korzystali z sierpów, a dla bolszewików, zafascynowanych nowoczesnością, nowe amerykańskie maszyny rolnicze były symbolem awangardy technologicznej na wsi. Robotnicy w Rosji też w znacznej mierze pracowali używając maszyn, a nie młotów. Wybór sierpa i młota w oczach autorów nie był jednak wyborem technologicznie "archaicznym", gdyż w ich zamyśle reprezentowały one narzędzia symbolizujące same korzenie pracy ludzkiej. Nawet, jeśli te narzędzia były same w sobie "archaiczne", nadany im w symbolu kształt był bez wątpienia lekki i dynamiczny. Stworzono go pod wpływem artystów ze szkoły awangardy artystycznej, która od początku XX wieku towarzyszyła ruchowi rewolucyjnemu w Rosji i miała swój czas chwały w latach 20., przed dominacją "realizmu socjalistycznego" preferowanego przez Stalina i przedstawicieli konserwatywnego skrzydła rosyjskich komunistów. Twórcy sierpa i młota byli więc modernistami chcącymi połączyć archaizm z duchem awangardy sztuki symbolicznej. Ale bolszewicki znak równocześnie przejął symbol polityczno-religijny z historii starożytnej. Iskra z sierpem i młotem była bowiem symbolem powstańców żydowskich kierowanych przez Judę Machabeusza, walczących przeciwko dominacji greckich Seleucydów w Palestynie. Rewolta wybuchła, gdy grecki król chciał umieścić pomnik Zeusa w świątyni jerozolimskiej, wypierając ponadczasowego i abstrakcyjnego Boga Mojżesza. Żydowscy buntownicy z Palestyny walczyli więc przeciwko kultowi bożków, stworzonych przez ludzi, a równocześnie o wyzwolenie Palestyny spod dominacji greckiej. Działo się to 160 lat przed narodzeniem Chrystusa. Do tych powodów przyjęcia sierpa i młota warto dodać jeszcze jeden, związany z przesuwaniem się rewolucji światowej z Europy w kierunku społeczeństw kolonialnych peryferii. Podczas, gdy rewolucja dość szybko została zablokowana w Europie, jej płomień szeroko szerzył się na Południu, zapoczątkowując wszystkie rewolucje antykolonialne XX wieku. Dla muzułmańskiego przywódcy bolszewickiego Tatara Sultana Galijewa, sierp zawierał w swoim obrazie księżyc, a dodając do tego gwiazdę (czerwoną!), co też zrobiono, pojawiły się księżyc i gwiazda, czyli symbole... islamu, przemawiające do ludów regionów, które wtedy nazywano Orientem. Ta symbolika pomogła bez wątpienia przywódcom Międzynarodówki Komunistycznej w ogłoszeniu na Kongresie Ludów Wschodu w Baku w 1921 r., że walka przeciwko imperializmowi zachodniemu i walka klas są nową formą „dżihadu”, co wywołało wówczas entuzjazm zebranych. Kongres w Baku rzeczywiście stworzył bazę poparcia dla rewolucji wśród wielu muzułmanów byłego imperium carskiego i napotkał oddźwięk w dalekich krajach – Iranie, Indiach, Indonezji. Sierp i młot w oczach rządzących symbolizować mógł zarazem "żydokomunę" czy "islamistów". Jednak dla uciśnionych mas: żydów – ofiar antysemityzmu, robotników – ofiar wyzysku, ludów kolonialnych – ofiar kolonialnego niewolnictwa, muzułmanów – ofiar islamofobii, sierp i młot stał się symbolem walki o prawo do pracy i godności. Tekst ukazał się w tygodniku "Trybuna Robotnicza". |
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Syndrom Pigmaliona i efekt Golema
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Mury, militaryzacja, wsobność.
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Manichejczycy i hipsterzy
- Pod prąd!: Spowiedź Millera
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Wolność wilków oznacza śmierć owiec
- Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
- Warszawa, Jazdów 5A/4, część na górze
- od 25.10.2024, co tydzień o 17 w piątek
- Fotograf szuka pracy (Krk małopolska)
- Kraków
- Socialists/communists in Krakow?
- Krakow
- Poszukuję
- Partia lewicowa na symulatorze politycznym
- Discord
- Teraz
- Historia Czerwona
- Discord Sejm RP
- Polska
- Teraz
- Szukam książki
- Poszukuję książek
- "PPS dlaczego się nie udało" - kupię!!!
- Lca
22 listopada:
1819 - W Nuneaton urodziła się George Eliot, właśc. Mary Ann Evans, angielska pisarka należąca do czołowych twórczyń epoki wiktoriańskiej.
1869 - W Paryżu urodził się André Gide, pisarz francuski. Autor m.in. "Lochów Watykanu". Laureat Nagrody Nobla w 1947 r.
1908 - W Łodzi urodził się Szymon Charnam pseud. Szajek, czołowy działacz Komunistycznego Związku Młodzieży Polskiej. Zastrzelony podczas przemówienia do robotników fabryki Bidermana.
1942 - W Radomiu grupa wypadowa GL dokonała akcji odwetowej na niemieckie kino Apollo.
1944 - Grupa bojowa Armii Ludowej okręgu Bielsko wykoleiła pociąg towarowy na stacji w Gliwicach.
1967 - Rada Bezpieczeństwa ONZ przyjęła rezolucję wzywającą Izrael do wycofania się z okupowanych ziem palestyńskich.
2006 - W Warszawie zmarł Lucjan Motyka, działacz OMTUR i PPS.
?