Łukasz Drozda: Pierwsi ludzie na Kabatach
[2013-12-18 21:54:59]
Temat Adama i Ewy, mitycznych pierwszych przedstawicieli ludzkości, wydaje się być zgrany do granic możliwości, we wszystkich epokach traktowano go już przecież na najróżniejsze sposoby. A jednak ciągle może stanowić ciekawy pretekst, co pokazuje sztuka Ferencego. Debiutujący reżyser swoich bohaterów umieszcza na… stacji warszawskiego metra. To właśnie tutaj pierwszy mężczyzna na Ziemi, technik zajęty pracą nad udoskonalaniem podziemnej kolejki, nieoczekiwanie spotyka dziwnie odmienną istotę – kobietę. Oboje rozpoczynają podróż bogatą w nieustające zaskoczenia dla nich samych, mierząc się z licznymi nieporozumieniami, zmuszeni do współpracy i walki z własnymi słabościami. A w końcu zostają skazani na wspólne wygnanie, na siebie. Upadek… jest przedstawieniem dopracowanym i piekielnie inteligentnym. Ferency komentuje za jego pomocą problemy komunikacyjne w relacjach płci, ich pragnienie bliskości i bolesne poszukiwanie drugiej strony. Klasyczny temat zderza ze współczesnością, na nowo odczytując biblijny motyw kobiety stworzonej na podobieństwo mężczyzny, co wyraźnie pokazuje już pierwsza ze scen, w której młodsza techniczka w przerysowany sposób naśladuje ruchy partnera. Ona też może być równie dobra w swoim zajęciu, nie chcąc chować się w cieniu mężczyzny, potrafi się uczyć. Stwórca-Konstruktor, wyraźnie męski, jest tutaj miłosierny, ale zarazem wyzywająco dwuznaczny kiedy „naradza się” z pierwszym mężczyzną na Ziemi, a ona jest z kolei zajęta pracą w odosobnieniu. Ferency gra tymi motywami, prowokuje i modyfikuje kanon. Drwi nawet z języka: to on jest u niego „człowiekiem”, kiedy ona tylko „kobietą”. Jabłka otrzymuje oboje pierwszych ludzi, a zamiast podstępnego węża jest mężczyzna wysłany do pracy „burzącej harmonogram” przy naprawie bramek biletowych na pętli metra na Kabatach. To właśnie ów boski plan jest jednym z głównych przedmiotów ostrza tej ironii – pomieszanie płci bardziej niż grzechem pierworodnym skutkuje upadkiem genialnego projektu. Metro, szczyt technologii nowoczesnego miasta, miejski raj, wymyka się spod kontroli Konstruktora. Ważnym elementem przedstawienia jest erotyka. Ferency nie waha się mówić o wadze pożądania, pokazując jak ważny element stanowi dla uczucia dwojga ludzi. W Upadku… spotykamy i dosłowną nagość, ale pokazaną subtelnie i stanowiącą kolejny pretekst do wysokiej klasy dowcipów. Wszystko to wzmacniają ciekawe pomysły sceniczne, od żartobliwego zachwytu urodą drugiej strony, który nastąpić może dopiero po uprzednim, wielkim zdziwieniu, po rewelacyjną scenę pokazującą skutki seksualnego uniesienia. Przedstawienie Ferencego jest krótkie, trwa niewiele ponad godzinę, którą reżyser zręcznie wypełnia. Od początku czujemy jego niesamowity rytm podkręcany ironiczną muzyką na żywo, wszystko jest wartkie, gęste, aż do finałowej sceny. Zabawa klasyką kultury miesza się z tą przy użyciu scenografii (mężczyzna odrzuca jabłko w dosłownym sensie) i dialogów, które ciągle kpią z różnic między płciami, ale bez ich ukrytego wartościowania. Wszystko wypada tym lepiej, że w role wcielają się znakomici aktorzy. Na scenę wraca rewelacyjna Klara Bielawka, konsekwentnie niewykorzystywana należycie przez macierzysty Teatr Dramatyczny, chyba najciekawsza aktorka młodszego pokolenia w dzisiejszych teatrach stolicy, której tak ciekawie obsadzonej nie oglądaliśmy bodaj od Śmierci i dziewczyny w Dramatycznym, premiery sprzed przeszło czterech lat. Również jej znakomicie obsadzeni partnerzy: Jacek Beler (Mężczyzna) i Henryk Niebudek (Konstruktor), pokazują jak dobrą pracę ze swoimi aktorami wykonał młody reżyser. Ferency napisał na motywach fundamentalnego mitu chrześcijańskiej kultury tekst inteligentny, w równym stopniu odległy od antyklerykalizmu i bogobojności, a potem przekuł to jeszcze na to świetną komedię. Debiut w pełni udany. Antoni Ferency. Upadek pierwszych ludzi. Reż. Antoni Ferency. Studio Teatralne Koło / Teatr Ochoty m.st. Warszawy. Premiera: 7 grudnia 2013 r. |
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Syndrom Pigmaliona i efekt Golema
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Mury, militaryzacja, wsobność.
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Manichejczycy i hipsterzy
- Pod prąd!: Spowiedź Millera
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Wolność wilków oznacza śmierć owiec
- Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
- Warszawa, Jazdów 5A/4, część na górze
- od 25.10.2024, co tydzień o 17 w piątek
- Fotograf szuka pracy (Krk małopolska)
- Kraków
- Socialists/communists in Krakow?
- Krakow
- Poszukuję
- Partia lewicowa na symulatorze politycznym
- Discord
- Teraz
- Historia Czerwona
- Discord Sejm RP
- Polska
- Teraz
- Szukam książki
- Poszukuję książek
- "PPS dlaczego się nie udało" - kupię!!!
- Lca
23 listopada:
1831 - Szwajcarski pastor Alexandre Vinet w swym artykule na łamach "Le Semeur" użył terminu "socialisme".
1883 - Urodził się José Clemente Orozco, meksykański malarz, autor murali i litograf.
1906 - Grupa stanowiąca mniejszość na IX zjeździe PPS utworzyła PPS Frakcję Rewolucyjną.
1918 - Dekret o 8-godzinnym dniu pracy i 46-godzinnym tygodniu pracy.
1924 - Urodził się Aleksander Małachowski, działacz Unii Pracy. W latach 1993-97 wicemarszałek Sejmu RP, 1997-2003 prezes PCK.
1930 - II tura wyborów parlamentarnych w sanacyjnej Polsce. Mimo unieważnienia 11 list Centrolewu uzyskał on 17% poparcia.
1937 - Urodził się Karol Modzelewski, historyk, lewicowy działacz polityczny.
1995 - Benjamin Mkapa z lewicowej Partii Rewolucji (CCM) został prezydentem Tanzanii.
2002 - Zmarł John Rawls, amerykański filozof polityczny, jeden z najbardziej wpływowych myślicieli XX wieku.
?