¯ukowski: Klasztorów dziesiêæ i gdzieniegdzie domki...

[2006-06-17 15:11:15]

Kilka lat temu organizatorki manify z okazji Dnia Kobiet zrobi³y happening: wszystkie pomniki na trasie demonstracji mia³y tego dnia zas³oniête twarze jak muzu³mañskie kobiety. Wszystkie z wyj±tkiem jednego: nie uda³o siê zakwefiæ kardyna³a Wyszyñskiego. W³a¶ciwie nale¿a³o mu siê bardziej ni¿ Kopernikowi, Mickiewiczowi, Prusowi, ksiêciu Pepe i Kolumnie Zygmunta, bo – co by nie mówili w telewizorze – polski ko¶ció³ ma jednak co¶ nieco¶ wspólnego z dyskryminacj± kobiet, ot choæby zakaz aborcji, ¿eby nie szukaæ daleko. Tak siê jednak z³o¿y³o, ¿e pod pomnikiem Wyszyñskiego sta³a grupka wiernych gotowych „broniæ autorytetu”, a policja ni st±d ni zow±d zaczê³a filmowaæ manifestantów.

Mora³ z tego taki, ¿e nie zawsze i nie wszêdzie wypada manifestowaæ. Trudn± sytuacjê maj± w tym wzglêdzie szczególnie ci, którzy budz± podejrzenia ko¶cio³a. Okazuje siê, ¿e w³a¶ciwie mog± pokazywaæ siê publicznie, ale nie tu i nie teraz. Bo czy to wypada, ¿eby homoseksuali¶ci afiszowali siê ze swoimi ¿±daniami w oktawie Bo¿ego Cia³a? Albo ¿eby m±cili podnios³y nastrój rodzinom, które akurat wysz³y z mszy i przechadzaj± siê w centrum miasta? Ko¶cio³y w Polsce otacza pas „wód terytorialnych”, gdzie obowi±zuj± ich prawa. Rzecz dotyczy nie tylko manifestacji. W s±siedztwie ko¶cio³ów nale¿y zachowywaæ siê z nale¿nym szacunkiem. Nied³ugo wakacje, namawiam wiêc, ¿eby przy okazji kaniku³y na wsi zmierzyæ, w jakiej odleg³o¶ci od miejscowego ko¶cio³a uda siê kupiæ piwo. W niejednej wiosce sklepikarz opowie, jak to musia³ przenosiæ interes, bo proboszcz uzna³, ¿e ¼ród³o z³a bije zbyt blisko Domu Bo¿ego. Niekiedy owe strefy wp³ywów ci±gn± siê kilometrami i tworz± na mapie najdziwaczniejsze formy, jak choæby trasa sierpniowej pielgrzymki na Jasn± Górê. Ten i ów pamiêta jeszcze, jak policja usuwa³a z niej w po¶piechu przydro¿ne prostytutki.

Z d³ugiej listy coraz to dziwaczniejszych zastrze¿eñ ze strony wiernych i hierarchii przywo³ajmy dwa – jeden najzupe³niej lokalny i jeden powszechnie znany. Okazuje siê, ¿e w roku 2006 nie tylko geje, mi³o¶nicy napojów wyskokowych i córy Koryntu powinni uszanowaæ miejsca i czas, które upodobali sobie katolicy. Mieszkañcy pewnego warszawskiego bloku z³o¿yli protest przeciwko budowie stacji benzynowej pod ich oknami. Nic w tym dziwnego, oprócz uzasadnienia: starali siê przekonaæ urzêdników, ¿e miejsce jest nieodpowiednie, poniewa¿ tu¿ obok znajduje siê ko¶ció³ i klasztor... Trudno dociec sedna argumentu: dlaczego w³a¶ciwie stacja jest niew³a¶ciwym s±siedztwem dla klasztoru? Jedno jest pewne – lokatorzy wierz±, ¿e „wody terytorialne” wokó³ ko¶cio³a s± absolutnie nienaruszalne. Nienaruszalne i coraz rozleglejsze. Od zarezerwowanej przestrzeni przejd¼my do zarezerwowanego czasu. Kardyna³ Dziwisz uzna³ niedawno, ¿e dni wizyty Benedykta XVI w naszej ojczy¼nie nie s± odpowiedni± chwil± na przeprowadzanie wyborów. W imieniu ca³ej redakcji mogê w tym miejscu tylko z szacunkiem pochyliæ g³owê. Od dawna podejrzewali¶my, ¿e wybory w Polsce maj± w sobie co¶ g³êboko nieprzyzwoitego.

Przyk³ady mog± wydawaæ siê ¿a³osne albo ¶mieszne, ale sprawa jest powa¿na. Przestrzeñ, w której ¿yjemy, jest coraz bardziej zaw³aszczana przez ko¶ció³. W najdos³owniejszym sensie. Kto nie wiedzia³, przekona³ siê, kiedy umar³ papie¿. Mo¿e zdarzy³o mu siê i¶æ pod pr±d t³umu, który wali³ akurat na ¿a³obn± mszê, mo¿e nie zwracaj±c uwagi na podnios³y nastrój u¶miechn±³ siê do w³asnych my¶li, ¶ci±gaj±c na siebie surowe spojrzenia albo i upomnienia wiernych. Mo¿e w pewnej chwili zorientowa³ siê, ¿e tylko w jego mieszkaniu pali siê ¶wiat³o, bo wszyscy inni siedz± po ciemku na znak ¿a³oby i poczu³ na sobie ciê¿ar spojrzeñ z ciemnych okien. Zaw³aszczanie przestrzeni oznacza jednak co¶ wiêcej. Nastêpnego dnia kto¶ taki spotka kolegów z pracy, którzy s± jak najbardziej liberalni, czytaj± Gazetê Wyborcz± i broni± Pomarañczowej Rewolucji, ale na jego nie¶mia³± skargê odpowiedz±: „Ale co ci w³a¶ciwie przeszkadza zgasiæ ¶wiat³o na kilka minut? Trzeba uszanowaæ uczucia s±siadów!”.

Po takim prze¿yciu trudno dziwiæ siê pomniejszym znakom, które wskazuj±, ¿e jeste¶my na cudzym terenie. W tramwaju wpadnie w rêce ulotka o obchodach pierwszej rocznicy ¶mierci Jana Paw³a II wydana przez Urz±d Miasta i rozprowadzana przez warszawsk± komunikacjê miejsk±. Twarz papie¿a bêdzie spogl±daæ na nas z bilbordów, z wystaw ksiêgarni, z ok³adek w kioskach z gazetami, z pomników. Co jaki¶ czas przypomni nam o ko¶ciele nazwa ulicy albo skweru, szpital im. Jana Paw³a II, gdzie nie przeprowadza siê aborcji, nawet je¿eli s± zgodne z prawem, wreszcie krzy¿, kiedy wejdziemy do urzêdu albo do publicznej szko³y. Nie bardzo jest siê gdzie schowaæ, chyba ¿eby wybraæ emigracjê wewnêtrzn±, nie wychodziæ z domu, nie ogl±daæ telewizji, gdzie co chwila wystêpuje jaki¶ ksi±dz, nie s³uchaæ radia, gdzie o objawieniach w Lourdes mówi siê tym samym tonem co o odkryciach Bohra, nie czytaæ gazet, bo mo¿e okazaæ siê, ¿e najwa¿niejszym wydarzeniem dnia jest opinia biskupów o poczynaniach rz±du.

Na koniec jeszcze jeden obrazek, tym razem prowincjonalny. Bi³goraj chce staæ siê miastem Dekalogu. Gazeta Wyborcza z 31 marca donosi, ¿e tablice z przykazaniami zosta³y zamontowane na budynku starostwa. „Potrzebujemy takich tablic wszêdzie, szczególnie dzi¶, gdy tyle siê mówi o aferach, postêpowaniu sprzecznym z natur±. Ludzie nie pamiêtaj± Przykazañ Bo¿ych, a to podstawa prawodawstwa i rozwoju” – mówi starosta Stanis³aw Schodziñski. Prezes Rejonowego Komitetu Obywatelskiego Ziemi Bi³gorajskiej Jagusiewicz planuje postawiæ tablice z Dekalogiem przed budynkiem s±du i przed ratuszem. Chce uczciæ w ten sposób 50-lecie ¦lubów Jasnogórskich, 350-lecie ¦lubów Lwowskich oraz 215-lecie Konstytucji 3 maja. Ratusz i s±d broni± siê. Ciekawe, czyje bêdzie na wierzchu?

Tomasz ¯ukowski


Artyku³ pochodzi z 68. numeru pisma "Bez Dogmatu".

drukuj poleæ znajomym poprzedni tekst nastêpny tekst zobacz komentarze


lewica.pl w telefonie

Czytaj nasze teksty za po¶rednictwem aplikacji LewicaPL dla Androida:



Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
Warszawa, Jazdów 5A/4, czê¶æ na górze
od 25.10.2024, co tydzieñ o 17 w pi±tek
Fotograf szuka pracy (Krk ma³opolska)
Kraków
Socialists/communists in Krakow?
Krakow
Poszukujê
Partia lewicowa na symulatorze politycznym
Discord
Teraz
Historia Czerwona
Discord Sejm RP
Polska
Teraz
Szukam ksi±¿ki
Poszukujê ksi±¿ek
"PPS dlaczego siê nie uda³o" - kupiê!!!
Lca

Wiêcej og³oszeñ...


23 listopada:

1831 - Szwajcarski pastor Alexandre Vinet w swym artykule na ³amach "Le Semeur" u¿y³ terminu "socialisme".

1883 - Urodzi³ siê José Clemente Orozco, meksykañski malarz, autor murali i litograf.

1906 - Grupa stanowi±ca mniejszo¶æ na IX zje¼dzie PPS utworzy³a PPS Frakcjê Rewolucyjn±.

1918 - Dekret o 8-godzinnym dniu pracy i 46-godzinnym tygodniu pracy.

1924 - Urodzi³ siê Aleksander Ma³achowski, dzia³acz Unii Pracy. W latach 1993-97 wicemarsza³ek Sejmu RP, 1997-2003 prezes PCK.

1930 - II tura wyborów parlamentarnych w sanacyjnej Polsce. Mimo uniewa¿nienia 11 list Centrolewu uzyska³ on 17% poparcia.

1937 - Urodzi³ siê Karol Modzelewski, historyk, lewicowy dzia³acz polityczny.

1995 - Benjamin Mkapa z lewicowej Partii Rewolucji (CCM) zosta³ prezydentem Tanzanii.

2002 - Zmar³ John Rawls, amerykañski filozof polityczny, jeden z najbardziej wp³ywowych my¶licieli XX wieku.


?
Lewica.pl na Facebooku