O edukacji przedszkolnej na wsiach

[2004-11-26 17:30:32]

Jak poinformowała Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komensky’ego utrudniony dostęp dzieci na wsi do przedszkola to jeden z głównych edukacyjnej przepaści między wsią a miastem i coraz głębszych podziałów społecznych.

Analizę statystyczną na zlecenie Fundacji Rozwoju Dzieci im. J. A. Komensky’ego przygotował Jan Herbst z Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych. Przeprowadzono ją na podstawie informacji z 2156 gmin (1587 gmin wiejskich oraz 569 wiejskich części gmin wiejsko-miejskich).

Z analizy wynika, że w całym kraju do przedszkola chodzi tylko 33% dzieci w wieku 3-5 lat, na wsi tylko 13%.

Autorzy analizy biją na alarm - jeśli na wsi nie będą powstawać przedszkola, wiejskie dzieci będą powielać drogi życiowe zwykle ubogich i źle wykształconych rodziców. Pogłębiać będzie się też edukacyjna przepaść między młodzieżą ze wsi i miasta. Pokazują to wyniki egzaminów zewnętrznych - uczniowie ze wsi wypadają w nich gorzej. W Europie do przedszkoli chodzi średnio 80% dzieci w wieku 3-6 lat, we Francji i Włoszech wskaźnik ten sięga 98%, a w Belgii, Irlandii i na Węgrzech - 100%. W Polsce - tylko 40% - to 647 tys. 576 dzieci w kraju, wśród nich tylko 101 tys. 571 ze wsi.

W poszczególnych województwach dostęp wiejskich dzieci do edukacji przedszkolnej przedstawia się następujaco: podlaskie - 3,18%, warmińsko-mazurskie - 5,05%, zachodniopomorskie - 5,36%, kujawsko-pomorskie - 6,18%, lubelskie - 6,86%, podkarpackie - 8,71%, świętokrzyskie - 8,91%, mazowieckie - 9,28%, dolnośląskie - 9,65%, pomorskie - 10,36%, łódzkie - 11,26%, lubuskie - 11,99%, małopolskie - 15,55%, wielkopolskie - 17,26%, śląskie - 28,46%, opolskie - 38,98%.

Jak podkreśla prezes Fundacji, Teresa Ogrodzińska to od przedszkola zależy w ogromnym stopniu przyszłość dzieci. Te, które nie chodziły do przedszkola, mają większe kłopoty z koncentracją, nauką czytania i pisania, z logicznym myśleniem, uważnym słuchaniem i zapamiętywaniem. Te umiejętności najintensywniej kształtują się we wczesnym dzieciństwie - przekonuje Ogrodzińska. - Aż 50 proc. możliwości intelektualnych dziecko wypracowuje do czwartego roku życia. Wtedy kształtuje się ciekawość świata, pewność siebie, samodzielność, umiejętność współpracy z innymi i ważne postawy etyczne. Fundacja apeluje, by władze doceniły przedszkola. Bez nich polityka edukacyjna może przynieść katastrofalne skutki. - Brak przedszkoli wiejskich przyczyni się do utrwalenia podziału na dwie skrajne grupy: zamożnych, bardzo dobrze wyedukowanych oraz ubogich, często najwyżej z podstawowym wykształceniem - podkreśliła Ogrodzińska.

Szymon Martys


drukuj poleć znajomym poprzedni tekst następny tekst zobacz komentarze


lewica.pl w telefonie

Czytaj nasze teksty za pośrednictwem aplikacji LewicaPL dla Androida:



Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
Warszawa, Jazdów 5A/4, część na górze
od 25.10.2024, co tydzień o 17 w piątek
Fotograf szuka pracy (Krk małopolska)
Kraków
Socialists/communists in Krakow?
Krakow
Poszukuję
Partia lewicowa na symulatorze politycznym
Discord
Teraz
Historia Czerwona
Discord Sejm RP
Polska
Teraz
Szukam książki
Poszukuję książek
"PPS dlaczego się nie udało" - kupię!!!
Lca

Więcej ogłoszeń...


15 listopada:

1889 - Brazylia stała się republiką.

1895 - W Warszawie urodził się Antoni Słonimski, polski poeta, felietonista, dramatopisarz, satyryk, krytyk teatralny i działacz społeczny związany PPS.

1961 - W Londynie powstała organizacja Amnesty International.

1978 - W Nowym Jorku zmarła Margaret Mead, amerykańska socjolog, badaczka zajmująca się antropologią kulturową.

1987 - Podpisanie deklaracji założycielskiej reaktywowanej Polskiej Partii Socjalistycznej.

1988 - Palestyńska Rada Narodowa jednostronnie proklamowała powstanie państwa palestyńskiego.

2000 - Japonia: Mizuho Fukushima została szefową Partii Socjaldemokratycznej.

2002 - Hu Jintao został sekretarzem generalnym Komunistycznej Partii Chin.

2012 - Xi Jinping został sekretarzem generalnym KPCh.


?
Lewica.pl na Facebooku