Ostolski: Obywatelstwo płci

[2008-09-10 19:06:20]

Pod niezbyt zachęcającym (ale na szczęście mylącym) tytułem "Tożsamość i obywatelstwo w społeczeństwie wielokulturowym" kryje się w gruncie rzeczy bardzo ciekawa publikacja. Książka pod redakcją Elżbiety H. Oleksy gromadzi teksty stawiające sobie za cel przemyślenie kategorii obywatelstwa w świetle krytycznych (zwłaszcza feministycznych) badań nad polityką społeczną. Zawiera zarówno analizy konkretnych problemów społecznych i polityki społecznej w różnych krajach, jak i artykuły nastawione bardziej teoretycznie, wśród nich niezwykle ważne teksty Judith Butler (o torturach, postsekularyzmie i polityce wobec imigrantów) i Agnieszki Graff (o upłciowionym nacjonalizmie).

Tekst Butler "Polityka płci, tortury i czas świecki" -jeden z jej najnowszych i najbardziej aktualnych artykułów - dotyczy złożonych relacji między torturami, homofobią i islamofobią. Butler analizuje zagrożenia związane z rozgrywaniem praw jednych grup (kobiet, mniejszości seksualnych) przeciw innym (imigrantom z krajów muzułmańskich), dochodząc do zakwestionowania związku między świeckością a postępem. Na bardzo uważną lekturę zasługują jej analizy wypowiedzi Benedykta XVI i polityki Republiki Francuskiej, w których odkrywa wspólne przesłanki homofobii i islamofobii. Lektura obowiązkowa.

Graff podejmuje pierwszą tak systematyczną na polskim gruncie analizę związków między płcią a narodem i nacjonalizmem. Proponuje oryginalne odczytanie kategorii polskiej kultury w perspektywie gender, interpretację dobrze osadzoną w światowej literaturze dotyczącej "upłciowionego nacjonalizmu" (i tym samym mogącą służyć za wprowadzenie do całej tej problematyki).

Tożsamość i obywatelstwo… wprowadza ponadto do polskiej literatury naukowej ważny, a słabo dotąd reprezentowany nurt teorii feministycznej zwany "analizą intersekcjonalną", która polega na badaniu nierówności związanych z płcią zawsze w powiązaniu z innymi systemami dominacji, zwłaszcza rasowej i klasowej. Po polsku dostępny jest dziś przynajmniej jeden artykuł teoretyczny wykładający podstawy tej perspektywy (Patricia Hill Collins w wydanej przez Scholar antologii Współczesne teorie socjologiczne), brakowało jednak dotąd przykładów konkretnych jej zastosowań. Pod tym względem książka ta uzupełnia istotny brak. Analizy konkretnych problemów polityki społecznej w wybranych krajach pozwalają zapoznać się z dylematami, jakie napotyka polityka równości, a także z rozmaitymi powikłaniami towarzyszącymi jej wdrażaniu. Szczególnie ciekawy jest artykuł Lisy Smith o problemie karmienia piersią w miejscach publicznych. Tekst daje poglądową ilustrację tego, jak konstrukcja przestrzeni publicznej (przez prawo, obyczaje, architekturę) wiąże się z wytyczeniem granic obywatelstwa. Pomaga zrozumieć, jak "drugorzędne" na pozór kwestie mogą zaważyć na pozycji kobiet w życiu społecznym.

Szkoda, że w książce nie znalazły się teksty dotyczące Polski, które podejmowałyby analizę naszej polityki społecznej w perspektywie intersekcjonalnej. Jest to ważne, gdyż jedno z teoretycznych założeń książki głosi, że "tożsamości grupowe wypierają interesy klas, a dominacja kulturowa zastępuje wykorzystywanie klasowe" (s. 19). Założenie to nie zostaje poddane refleksji, nie ma też w książce namysłu nad granicami prawomocności takiej diagnozy. Przede wszystkim zaś brakuje refleksji nad tym, czy w kontekście polskiej neoliberalnej modernizacji ma ono dokładnie tę samą wagę, co w zachodnioeuropejskich państwach dobrobytu. Jest to dotkliwy brak w książce, która w dużym stopniu mówi właśnie o różnych modelach polityki społecznej.

Tożsamość i obywatelstwo... nie zrobi rewolucji w polskich gender studies, ale wprowadza nowy wątek, dzięki któremu cały ten obszar będzie wyglądać trochę inaczej. W Polsce teoria feministyczna rozwija się najżywiej w obszarze badań literackich. Jeśli chodzi o analizy polityczne i ekonomiczne, dominuje neoliberalny paradygmat "równych szans". Książka pod redakcją Oleksy daje nadzieję na poszerzenie tego obszaru.

Elżbieta H. Oleksy (red.), "Tożsamość i obywatelstwo w społeczeństwie wielokulturowym", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Adam Ostolski


Recenzja ukazała się na stronie "Krytyki Politycznej" (www.krytykapolityczna.pl).

drukuj poleć znajomym poprzedni tekst następny tekst zobacz komentarze


lewica.pl w telefonie

Czytaj nasze teksty za pośrednictwem aplikacji LewicaPL dla Androida:



Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
Warszawa, Jazdów 5A/4, część na górze
od 25.10.2024, co tydzień o 17 w piątek
Fotograf szuka pracy (Krk małopolska)
Kraków
Socialists/communists in Krakow?
Krakow
Poszukuję
Partia lewicowa na symulatorze politycznym
Discord
Teraz
Historia Czerwona
Discord Sejm RP
Polska
Teraz
Szukam książki
Poszukuję książek
"PPS dlaczego się nie udało" - kupię!!!
Lca

Więcej ogłoszeń...


23 listopada:

1831 - Szwajcarski pastor Alexandre Vinet w swym artykule na łamach "Le Semeur" użył terminu "socialisme".

1883 - Urodził się José Clemente Orozco, meksykański malarz, autor murali i litograf.

1906 - Grupa stanowiąca mniejszość na IX zjeździe PPS utworzyła PPS Frakcję Rewolucyjną.

1918 - Dekret o 8-godzinnym dniu pracy i 46-godzinnym tygodniu pracy.

1924 - Urodził się Aleksander Małachowski, działacz Unii Pracy. W latach 1993-97 wicemarszałek Sejmu RP, 1997-2003 prezes PCK.

1930 - II tura wyborów parlamentarnych w sanacyjnej Polsce. Mimo unieważnienia 11 list Centrolewu uzyskał on 17% poparcia.

1937 - Urodził się Karol Modzelewski, historyk, lewicowy działacz polityczny.

1995 - Benjamin Mkapa z lewicowej Partii Rewolucji (CCM) został prezydentem Tanzanii.

2002 - Zmarł John Rawls, amerykański filozof polityczny, jeden z najbardziej wpływowych myślicieli XX wieku.


?
Lewica.pl na Facebooku