Bartosz Łukaszewski: Kontestacja - na drodze do emancypacji

[2010-05-06 11:10:16]

Oblicza buntu w biografiach kontestatorów to książkowa wersja rozprawy doktorskiej Pawła Rudnickiego, wydana w 2009 roku nakładem Wydawnictwa Naukowego Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. Pomimo że umownie dotyka problematyki andragogicznej, z powodzeniem odnajduje się także w zakresie pojęciowym socjologii edukacji i wychowania. Już dwa wprowadzające cytaty, autorstwa Marka Hłaski i Jacka Kuronia zdradzają późniejsze implikacje metodologiczne. Wierzę w bunt jako najwyższą wartość młodości. Wierzę w bunt jako najwyższą formę nienawiści do terroru, ucisku i niesprawiedliwości i wierzę również w to, że nie ma buntu bez celu [...]. Podobny sposób postrzegania cechuje również autora, epistemologiczne przesłanki znajdują swoje odzwierciedlenie w konceptualizacji i wyborze konkretnych orientacji teoretycznych.

Analizy osadzone w paradygmacie krytyczno-biograficznym (wykorzystując między innymi dokonania szkoły frankfurckiej i Pierre’a Bourdieu) w warstwie empirycznej opierają się na dość nowatorskiej w polskich warunkach syntezie krytycznej analizy dyskursu (CDA) i wywiadu narracyjnego. Świadomie marginalizowana jest kwestia reprezentatywności, a przyjęta metoda nie jest neutralną, wymaga "zajęcia stanowiska"1. Wszystko to służyć ma rekonstrukcji buntu i ukazaniu jego uniwersalnych składowych w biografiach, odtworzeniu "stawania się kontestacji", uczenia się jej oraz nauki "poprzez nią". Celem nadania szerokiego, kulturowo-historycznego tła rozmówcy "umiejscowieni" zostali na osi czasu, w momentach tak zwanego "przejścia społecznego". Spróbujmy przyjrzeć się bazie teoretycznej.

W opisie rzeczywistości zewnętrznej autor nie powstrzymuje się od holistycznego subiektywizmu, co nasuwają ramy paradygmatu, jednocześnie sprawnie odrzucając zarzuty natury epistemologicznej dotyczące nieuprawnionego wnioskowania. Stanowi to duże wyzwanie dla ewentualnych krytyków – przy pojawieniu się wątpliwości, zarzutów stawianych przez czytelnika – odpowiedź na powyższe znajduje się najczęściej w kolejnym zdaniu, co stanowić może świadectwo całościowego zamysłu, pozbawionego luk niespełniających kryterium systematyczności. Występowanie kontestacji ukazane zostało w szerokim kontekście przemian historycznych: Stany Zjednoczone i Europa w latach sześćdziesiątych oraz Europa Wschodnia na przykładzie PRL. Punkty wyjściowe fundamentów teoretycznych stanowi kontinuum pojęciowe: kultura – subkultura – kontrkultura – kultura alternatywna, analizowane pod względem aktualności i odniesione do teorii makrostrukturalnych Talcotta Parsonsa (system funkcjonalny AGIL jako przeszkoda na drodze do emancypacji), Maksa Webera i Karola Marksa (zauważając ich teraźniejszą swoistą "impotencję"), Immanuella Wallersteina oraz szkoły frankfurckiej. Warto zwrócić uwagę na swego rodzaju "krytyczną konsekwencję", krytyczną zarówno w zakresie warsztatu poznawczego, jak i pierwiastków oceny dokonań nauk społecznych – analiza kontrkultury zawiera postulat włączenia "do obiegu" pomijanego dotychczas pojęcia komuny – jako formy społecznej.

Ważna część rozważań zawiera opis różnych aspektów uspołecznienia w środowisku szkolnym. Zgodnie z opisanymi powyżej założeniami, szkołę przedstawiono jako miejsce swoistej "resocjalizacji", posiadające opresyjny charakter, służące programowaniu produktów na potrzeby rynku pracy. Recepta dotycząca odbudowy systemu edukacyjnego w czasach "płynnej nowoczesności" to zdaniem autora transmisja umiejętności uczenia, tożsamego z negacją i "indywidualizacją" poszukiwań w oparciu o bunt (zagrożony oczywiście stygmatyzacją "odmiennością i nieprzystosowaniem"). O ile trudno odmówić przytoczonym postulatom logiki (czy też po prostu słuszności), warto zauważyć, że zbliżają się do hipotez ad hoc, nie posiadając empirycznego "dowodu", sprawdzalności.

Dużą rolę w opisie współczesnych uwarunkowań z zakresu determinacji stratyfikacyjnej czy reprodukcji podległości odgrywają przytoczone slogany edukacyjne:

* homo sovieticus (Józef Tischner)
* człowiek jednowymiarowy (Herbert Marcuse)
* człowiek-turysta (Zygmunt Bauman)

W każdym z wymienionych modeli egzystencjalnych jednostka idealnie przystosowuje się do struktury, zachodzi równość "w braku świadomości" – homo sapiens zmienia się w homo consumens. Odwróceniu ulega kartezjańskie 'cogito ergo sum" – ktoś myśli za nas. Pojawia się świadomość "leader price", od tanich produktów sklepowych z marką sklepu do emanacji i transkrypcji w obręb polityki i władzy jako hasła uczestnictwa – "to zależy od ciebie!". Pomimo heterogenicznego charakteru opisywanych zjawisk zauważamy bliźniaczą predykcję i podobny "efekt". System edukacyjny replikuje system społeczno-ekonomiczny, możliwą kategorią analizy staje się przywoływana przez Noama Chomsky’ego typologia Waltera Lippmana, zgodnie z którą istnieją dwie klasy – specjaliści (wąska) i szerokie, zdezorientowane "stado", tkwiące w "paradoksie imperium" – rzeczywistość z jednej strony nierealna, symulakryczna, jest jednocześnie silnie opresyjna.

Dla celów pełnego opisu tło teoretyczne uzupełnione zostało o pojęcie habitusu Pierre’a Bourdieu oraz koncepcję antypedagogiki Hubertusa von Schoenebecka. Ważnym zdaje się być rozwinięcie "zombie-kategorii" autorstwa Ulricha Becka. Erozji ulegają więzi rodzinne, sąsiedzkie a także oddziaływanie klasy szkolnej. System edukacyjny działa w oparciu o zasady rynkowe, co skutkuje deprecjacją statusu wyższego wykształcenia – szkoła staje się miejscem permanentnej rywalizacji. Autor opowiada się za postulatem Henry’ego Giroux, według którego szkoła powinna być miejscem formowania kompatybilnego, holistycznego i krytycznego oglądu rzeczywistości. W ponowoczesności zaciera się dylemat "mieć czy być", pojawia się potrzeba budowy nowych orientacji edukacyjnych, być może stanowiących jedyną możliwość kontinuum egzystencjalnego. Ich przyczynków upatrywać można zdaniem autora między innymi w koncepcjach Jacka Kuronia (rewolucja edukacyjna), Ivana Illicha (bezszkolność), Margaret Mead (kultury prefiguratywne) czy też w wyżej wymienionej antypedagogice.

Warstwa empiryczna, stanowiąca siedem wywiadów narracyjno-biograficznych, prezentuje się interesująco przede wszystkim z powodu udanego i zróżnicowanego doboru respondentów. W gronie tym znaleźć możemy kolejarza, działacza Solidarności z lat osiemdziesiątych, lekarkę zrzeszoną swego czasu w Solidarności Walczącej, anarchistę-plastyka, rockmana, alterglobalistę-socjologa, studentkę-feministkę oraz licealistę, członka Inicjatywy Uczniowskiej. Wnikliwa, pogłębiona analiza wypowiedzi badanych pozwoliła na wysunięcie pewnych konkluzji – bunt w każdym wypadku dotyczył wyzwolenia spod presji większości, oznaczał również kłopoty w funkcjonowaniu w społeczeństwie. Opresja strukturalna i walka z nią polegała na "uwłasnowolnieniu" – bunt nie nosi tutaj charakteru "prometejskiego", jest zdecydowanie indywidualny, wręcz "syzyfowy", stając się działaniem wyzwalającym bez względu na "cenę". Kontestatorzy postrzegają edukację jako czynnik emancypacyjny – "uczenie się" to działanie na rzecz zmiany rzeczywistości – wspólnym mianownikiem staje się "świadomość, którą zyskują". Niestety, podobnie jak nonkonformizm w skali makro skutkuje konformizmem w skali mikro (wewnątrzgrupowym), tak i tutaj działa "pułapka Syzyfa" – wyzwolenie spod jednej struktury prowadzi do adaptacji i ponownej hierarchizacji.

Przy obecności wielu czynników partykularnych trudno jednoznacznie zdefiniować bunt. Choć wydaje się to niemożliwe, należy jednak podkreślić jego społeczny kontekst. Choć brak autorskich prób definicyjnych w zakresie pojęcia buntu został umotywowany przede wszystkim jego każdorazowo indywidualnym, symbolicznym i interpretatywnym charakterem, swego rodzaju "skromność badawcza" pozostawia uczucie niedosytu. Być może powyższa kategoria powinna stać się przedmiotem analizy definicyjnej właśnie z powodu jej polisemiczności? Niezależnie od tego Oblicza buntu w biografiach kontestatorów gorąco polecić można zwolennikom zarówno orientacji idiograficznych i hermeneutycznych, jak i ilościowych (w ramach poszerzenia percepcji), a także wszystkim tym, którym znudziły się poprawne warsztatowo, pokorne, a często miałkie treściowo szablonowe dociekania akademickie. W rzeczywistości goffmanowskiego spektaklu, koncesjonowanego sprzeciwu, matni heteronomii, możliwe są jedynie dwa rozwiązania – adaptacja bądź kontestacja, wiążąca się z wykluczeniem. Paweł Rudnicki konsekwentnie wybiera drogę "pod prąd", rozumiejąc, że nic bardziej trafnego od starego lewicowego porzekadła "w walce zdobędziesz swoje prawa"2.

Przypisy:
1. T. van Dijk, Dyskurs jako struktura i proces, Warszawa 2001, s. 270.
2. R. Stefanowski, PPS 1892-1992, Warszawa 1992, s. 151.

Paweł Rudnicki, "Oblicza buntu w biografiach kontestatorów. Refleksyjność – wyzwalające uczenie się – zmiana", Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2009, s. 289. Książka pod patronatem "Recyklingu Idei".

Bartosz Łukaszewski


Recenzja ukazała się na stronie "Recyklingu idei" (www.recyklingidei.pl).

drukuj poleć znajomym poprzedni tekst następny tekst zobacz komentarze


lewica.pl w telefonie

Czytaj nasze teksty za pośrednictwem aplikacji LewicaPL dla Androida:



Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
Warszawa, Jazdów 5A/4, część na górze
od 25.10.2024, co tydzień o 17 w piątek
Fotograf szuka pracy (Krk małopolska)
Kraków
Socialists/communists in Krakow?
Krakow
Poszukuję
Partia lewicowa na symulatorze politycznym
Discord
Teraz
Historia Czerwona
Discord Sejm RP
Polska
Teraz
Szukam książki
Poszukuję książek
"PPS dlaczego się nie udało" - kupię!!!
Lca

Więcej ogłoszeń...


23 listopada:

1831 - Szwajcarski pastor Alexandre Vinet w swym artykule na łamach "Le Semeur" użył terminu "socialisme".

1883 - Urodził się José Clemente Orozco, meksykański malarz, autor murali i litograf.

1906 - Grupa stanowiąca mniejszość na IX zjeździe PPS utworzyła PPS Frakcję Rewolucyjną.

1918 - Dekret o 8-godzinnym dniu pracy i 46-godzinnym tygodniu pracy.

1924 - Urodził się Aleksander Małachowski, działacz Unii Pracy. W latach 1993-97 wicemarszałek Sejmu RP, 1997-2003 prezes PCK.

1930 - II tura wyborów parlamentarnych w sanacyjnej Polsce. Mimo unieważnienia 11 list Centrolewu uzyskał on 17% poparcia.

1937 - Urodził się Karol Modzelewski, historyk, lewicowy działacz polityczny.

1995 - Benjamin Mkapa z lewicowej Partii Rewolucji (CCM) został prezydentem Tanzanii.

2002 - Zmarł John Rawls, amerykański filozof polityczny, jeden z najbardziej wpływowych myślicieli XX wieku.


?
Lewica.pl na Facebooku