Agnieszka Wi¶niewska: „Ch³opi” kontra „Ch³opki”

[2023-11-29 20:51:25]

Film „Ch³opi” nie ma sensu. Pod pretekstem adaptacji powie¶ci Reymonta siêgniêto po znane obrazy i skupiono siê na kobiecie, bo dzi¶ tak wypada. Ale nic tu nie trzyma siê kupy.

W kinach ju¿ graj± film Ch³opi, animacjê, która jest polskim kandydatem do Oscara. Film ten jest reklamowany jako dzie³o twórców Twojego Vincenta, duetu re¿yserskiego DK Welchman i Hugh Welchmana. No niestety, dla mnie to by³a raczej antyzachêta.

Twój Vincent to film w ca³o¶ci namalowany. Zaanga¿owano do niego masê malarzy, którzy odtworzyli na ekranie obraz w formie animowanej. Masa godzin pracy. Masa detali. Po nic. Tamten film by³ o malarzu, wiêc w stylu jego obrazów opowiedziano o nim, ale opowie¶ci w tym nie by³o ¿adnej.

Pamiêtam, jak zobaczy³am pierwsz± zapowied¼ filmu Ch³opi i podzieli³am siê z zespo³em na mejlu: patrzcie, Ch³opów krêc±, ciekawe, jak wyjdzie. Mój redakcyjny kolega Kuba Majmurek za¿artowa³ wtedy, ¿e mo¿e skupi± siê na opisach przyrody. Nic z tych rzeczy. Skupili siê za to na cepelii. Sk±d j± wziêli? Nie pamiêtam tego w±tku u Reymonta.

Filmowi Ch³opi to historia Jagny. Ona jest centraln± postaci± filmu. M³oda kobieta, któr± matka wydaje za starego Borynê, choæ Jagna ewidentnie zapatrzona jest w m³odego Borynê, czyli Antka. Ale m³ody Boryna ma ju¿ ¿onê i rodzinê. Do tego mieszka z t± rodzin± w domu ojca. Chcia³by byæ ju¿ na swoim, ale ojciec nie chce mu daæ ziemi. Jagna wychodzi za Borynê. Romansuje z Antkiem. Dzieci starego Boryny s± wkurzone.

Jagna jest w Ch³opach postaci± centraln±, ale nie sprawcz±. M³oda dziewczyna, piêkna, za czasów panieñskich lubi robiæ wycinanki. Po ¶lubie w sumie te¿. Nie widzimy, ¿eby poza wycinaniem ptaszków z kolorowego papieru cokolwiek robi³a w domu. Tak, jest wydana za m±¿, choæ nie kocha Boryny. Tak, ca³a wie¶ o niej plotkuje, nawet zanim widzimy, ¿eby by³o o czym w ogóle gadaæ. Jagna jest gwa³cona, a wioska gada po k±tach, ¿e siê puszcza. Obrzydliwo¶æ. Zostaje wygnana ze wsi – nie spojlujê wiele, bo wszyscy, nawet je¶li nie czytali¶my, to wiemy, ¿e Jagnê na gnoju ze wsi wywie¼li. W filmie ten gnój nie jest jednak obrzydliwy i ¶mierdz±cy, ale artystycznie przerobiony na ³adny obrazek.

No i w³a¶nie w tej ³adno¶ci obrazka tkwi kompletny bezsens ca³ego filmowego projektu Ch³opi. W czasie kiedy film wchodzi do kin, w ksiêgarniach rekordy popularno¶ci bije ksi±¿ka Joanny Kuciel-Frydryszak Ch³opki. I serio rozumiem, ¿e twórcy tej ksi±¿ki nie znali, ale jednak parêna¶cie ksi±¿ek o historii ludowej ju¿ powsta³o.

Maciek Kryñski po festiwalu w Gdyni napisa³ bardzo s³usznie: „Ch³opi odwracaj± siê jednak ostentacyjnie od wszystkiego, co aktualne, ¿ywe i interesuj±ce. Twórcy poprzestali chyba na lekturze tekstu ¼ród³owego, nie otwieraj±c nawet g³o¶nych ostatnio Ch³opek, nie mówi±c o innych pozycjach tzw. zwrotu ludowego w polskiej historiografii”. Polecam wam wszystko, co Maciek napisa³ o filmie, bo szybko skonfrontowa³ te dwa teksty kultury, o których ja dzi¶ piszê.

Ch³opki Kuciel-Frydryszak to opowie¶æ o naszych babkach. Mojej te¿. Moja babcia skoñczy³a trzy klasy podstawówki, bo potem musia³a zostaæ w domu i opiekowaæ siê rodzeñstwem. Moja babcia nigdy pó¼niej nie nauczy³a siê bardzo p³ynnie czytaæ, ale gazety, które le¿a³y w domu, powoli czyta³a. Mieszka³am z ni± wiele lat, pod koniec jej ¿ycia. Mia³y¶my zwyczaj siadania razem przy stole i gadania. Ja jej opowiada³am, co by³o w szkole. Ona mi, co w domu siê dzia³o. Rzadko wraca³a do opowie¶ci z m³odo¶ci. Jak opowiada³a, to by³y to opowie¶ci o ciê¿kiej pracy, wychowaniu dzieci, o tym, ¿e w pole trzeba by³o i¶æ, ¿e Ko¶ció³ by³ pazerny. Ze szcz±tkowych informacji odtworzy³am sobie, ¿e babcia straci³a kilkoro dzieci, które zmar³y jako maluszki.

Dziêki wielu latom rozmów z babci± ksi±¿ka Kuciel-Frydryszak mnie nie zaskoczy³a. Ale wiem, ¿e dla wielu m³odych ludzi bywa odkrywcza. A dla starszych bywa rado¶ci±, ¿e kto¶ wreszcie te historie naszych babæ opowiedzia³.

Nic, ale to nic z tej wiedzy nie ma w filmie Ch³opi. Jagna wymalowana jak obrazek, wszystkie ch³opki we wsi ca³e dnie chodz± w koralach, Boryna z wójtem siadaj± do kolacji, jedz± se te kartofle ka¿dy ze swojej miski i popijaj± mlekiem, jakby to by³ jaki¶ rarytas, a nie smutna codzienno¶æ biedy.

Je¶li ca³o¶æ tego filmu zosta³a najpierw nagrana z aktorami – a zosta³a – a potem przerysowana, to naprawdê nie da³o siê znale¼æ jakich¶ bardziej adekwatnych przedmiotów, zamiast odtwarzaæ kieliszki z Ikei czy innego sklepu? Po co w ogóle ten film jest malowany? Przecie¿ formê dostosowujesz do opowie¶ci. W Twoim Vincencie usprawiedliwiam, by³a opowie¶æ o malarzu. Tutaj siêgniêto po obrazy z malarstwa np. Che³moñskiego. Rozpoznacie je natychmiast. Ale nawet Che³moñski by³ brudniejszy ni¿ ta rysunkowa sielanka Ch³opów.

Film Ch³opi nie ma sensu. Pod pretekstem adaptacji powie¶ci Reymonta siêgniêto po znane obrazy i skupiono siê na kobiecie, bo dzi¶ tak wypada. Ale nic tam nie trzyma siê kupy. Powie¶ci Reymonta nie odczytano w ¿aden nowy, ciekawy sposób. Che³moñskiego wykorzystano przypadkowo – tu ¿urawie, tam kuropatwy, nagle wje¿d¿a Czesz±ca siê W³adys³awa ¦lewiñskiego, a tu mo¿e Fa³at Z chrustem. Tylko czy to jest film, czy quiz na rozpoznanie motywów malarskich? I jeszcze ta Jagna jako postaæ pierwszoplanowa… To ju¿ Hanka, ¿ona Antka, która przejmuje ogarnianie rodziny, jest mocniejsz± postaci±.

W momencie kiedy znamy ju¿ Ludow± historiê Polski Adama Leszczyñskiego, ksi±¿ki Alicji Urbanik-Kopeæ, wszystkie opowie¶ci o pañszczy¼nie, robienie takich Ch³opów i zachwycanie siê tym, ¿e jakie to niesamowite, ¿e tyle ludzi namalowa³o tyle kadrów, jest bzdur±. To nawet nie jest skansen, bo w skansenie s± chocia¿ prawdziwe przedmioty, które jeszcze pachn± drewnem i brudem. Polecam wizytê w Muzeum Etnograficznym, w sali z grabiami i cepami. Film Ch³opi to wielkie zmy¶lenie udaj±ce nowoczesne odczytanie klasyki. Nie dajcie siê nabraæ. Przeczytajcie Ch³opki.

Agnieszka Wi¶niewska



drukuj poleæ znajomym poprzedni tekst nastêpny tekst zobacz komentarze


lewica.pl w telefonie

Czytaj nasze teksty za po¶rednictwem aplikacji LewicaPL dla Androida:



Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
Warszawa, Jazdów 5A/4, czê¶æ na górze
od 25.10.2024, co tydzieñ o 17 w pi±tek
Fotograf szuka pracy (Krk ma³opolska)
Kraków
Socialists/communists in Krakow?
Krakow
Poszukujê
Partia lewicowa na symulatorze politycznym
Discord
Teraz
Historia Czerwona
Discord Sejm RP
Polska
Teraz
Szukam ksi±¿ki
Poszukujê ksi±¿ek
"PPS dlaczego siê nie uda³o" - kupiê!!!
Lca

Wiêcej og³oszeñ...


23 listopada:

1831 - Szwajcarski pastor Alexandre Vinet w swym artykule na ³amach "Le Semeur" u¿y³ terminu "socialisme".

1883 - Urodzi³ siê José Clemente Orozco, meksykañski malarz, autor murali i litograf.

1906 - Grupa stanowi±ca mniejszo¶æ na IX zje¼dzie PPS utworzy³a PPS Frakcjê Rewolucyjn±.

1918 - Dekret o 8-godzinnym dniu pracy i 46-godzinnym tygodniu pracy.

1924 - Urodzi³ siê Aleksander Ma³achowski, dzia³acz Unii Pracy. W latach 1993-97 wicemarsza³ek Sejmu RP, 1997-2003 prezes PCK.

1930 - II tura wyborów parlamentarnych w sanacyjnej Polsce. Mimo uniewa¿nienia 11 list Centrolewu uzyska³ on 17% poparcia.

1937 - Urodzi³ siê Karol Modzelewski, historyk, lewicowy dzia³acz polityczny.

1995 - Benjamin Mkapa z lewicowej Partii Rewolucji (CCM) zosta³ prezydentem Tanzanii.

2002 - Zmar³ John Rawls, amerykañski filozof polityczny, jeden z najbardziej wp³ywowych my¶licieli XX wieku.


?
Lewica.pl na Facebooku