Francja: Apel o nacjonalizację AirBus-EADS
[2007-03-22 14:20:27]
W apelu czytamy: Koncern AirBus generuje olbrzymie dochody. Oficjalna dokumentacja firmy zawiera zamówienia na najbliższych sześć lat. Od czasu prywatyzacji w 1999 r. spółka zwiększała dochody swoich udziałowców o średnio 18 proc. każdego roku. Zarząd AirBusa twierdzi, iż musi skoncentrować się obecnie na swoim "core trade" (naczelny cel przedsiębiorstwa); dlatego redukuje ilość miejsc pracy. Okazuje się, że "głównym" dążeniem koncernu jest maksymalizacja zysku udziałowców, którzy nie będą musieli czekać pięć, dziesięć czy piętnaście lat zanim inwestycja przyniesie zysk. Organizatorzy tego apelu chcą przekształcenia przedsiębiorstwa AirBus-EADS, we Francji i całej Europie, w spółkę publiczną, zarządzaną i w pełni kontrolowaną przez pracowników. Jej rozwój będzie wówczas nakierowany nie na zaspokojenie zachłanności udziałowców, lecz potrzeb przemysłu. Te zaś, ustalane będą demokratycznie przez samych pracowników. Wybrani przez nich reprezentanci, zajmą najważniejsze miejsca w zarządzie firmy na wszystkich poziomach. Międzynarodowy charakter koncernu AirBus w szczególny sposób podkreśla potrzebę demokratycznego i racjonalnego planu produkcji, wolnego od kapitalistycznej konkurencji. Inicjatywa odrzucenia planu „Power 8” wymaga mobilizacji pracowników we wszystkich krajach. Nie możemy pozwolić by pracownicy z różnych państw zostali zwróceni przeciwko sobie. Podział w środowisku pracowniczym sprzyja stronnikom realizacji "Power 8". Wielu polityków i reprezentantów konsorcjów handlowych zażądało, by rząd miał większy wpływ na koncern. Przewodniczący samorządów lokalnych, pochodzący z francuskiej lewicy, zaproponowali włączenie się do spółki, co zupełnie mija się z celem. Po pierwsze, ta koncepcja nie rozwiązuje problemu planu "Power 8", po drugie, propozycja ta wypełniłaby tylko portfele prywatnej firmy funduszami z budżetów regionalnych, co oznaczałoby transfer pieniędzy publicznych do kieszeni prywatnych udziałowców. W ten sposób znacjonalizujemy straty i sprywatyzujemy zyski! Wykupienie największych udziałowców, nie wchodzi w grę. AirBus-EADS to rezultat wysiłku pracowników tej firmy. Dzięki ich staraniom przemysł lotniczy ma szanse rozwinąć się na dużo szybciej, kiedy spółka zostanie przez nich przejęta z rąk prywatnych udziałowców, których jedynym motywem jest nagi zysk. Pracownicy muszą zacząć zarządzać przemysłem lotniczym. Organizatorzy akcji zachęcają do podpisywania apelu. W Polsce akcję koordynuje redakcja "Nowego Tygodnika Popularnego". Podpisy można przesyłać na adres: redakcja@tygodnikpopularny.org.pl |
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Nauka o religiach winna łączyć a nie dzielić
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Syndrom Pigmaliona i efekt Golema
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Mury, militaryzacja, wsobność.
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Manichejczycy i hipsterzy
- Pod prąd!: Spowiedź Millera
- Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
- Warszawa, Jazdów 5A/4, część na górze
- od 25.10.2024, co tydzień o 17 w piątek
- Fotograf szuka pracy (Krk małopolska)
- Kraków
- Socialists/communists in Krakow?
- Krakow
- Poszukuję
- Partia lewicowa na symulatorze politycznym
- Discord
- Teraz
- Historia Czerwona
- Discord Sejm RP
- Polska
- Teraz
- Szukam książki
- Poszukuję książek
- "PPS dlaczego się nie udało" - kupię!!!
- Lca
24 listopada:
1957 - Zmarł Diego Rivera, meksykański malarz, komunista, mąż Fridy Kahlo.
1984 - Powstało Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ).
2000 - Kazuo Shii został liderem Japońskiej Partii Komunistycznej.
2017 - Sooronbaj Dżeenbekow (SDPK) objął stanowiso prezydenta Kirgistanu.
?