Majmurek: Pożytek z doktoratu
[2009-05-18 06:59:53]
Jak większość Polaków nie znam pracy doktorskiej Lecha Kaczyńskiego. Nie wiem, czy pod koniec lat 70. był marksistą, czy też nie, jaką funkcję w jego rozprawie pełnią odniesienia do prac Marksa i Engelsa. Szczerze mówiąc, jakoś mnie to nie interesuje, bo wiem, że dziś sposób myślenia prezydenta nie ma – niestety – z tradycją marksistowską w zasadzie nic wspólnego. Kolejne błazeństwo Palikota jest jednak ciekawe z zupełnie innego powodu. Duża część polskiej opinii publicznej na tych kilka cytatów z rozprawy Lecha Kaczyńskiego reaguje śmiechem i pukaniem się w czoło. Politykom rządzącej partii wystarczy przywołać kilka zdań odnoszących się do autora Kapitału, by niemała część polskiej publiczności uznała je od razu za kompromitujące. I to właśnie jest ciekawe w tej sytuacji, bo pokazuje, jak wielkie spustoszenie poczynił w polskiej debacie zestaw kilku neoliberalnych dogmatów. Były powtarzane tak często, że wielu z nas uwierzyło, że wszystko, co im przeczy, musi być absurdem. Co takiego bowiem napisał Lech Kaczyński? Sięgnijmy po kilka krążących w sieci cytatów. Kaczyński pisze między innymi: "W XIX wieku uwagę na ten fakt zwrócił Karol Marks (Praca najemna i kapitał), wskazując przy tym, że formalno-prawna wolność umów stanowi narzędzie dyktatu stosowanego przez kapitał wobec klasy robotniczej"; "Zasada wolności umów stanowiła narzędzie nieograniczonego wyzysku klasy robotniczej (K. Marks, Kapitał)"; "Podstawowym motorem rozwoju ochrony pracy, a właściwie całego prawa pracy w państwie kapitalistycznym, była walka klasowa proletariatu"; "Ruch robotniczy był politycznym reprezentantem interesów proletariatu". Co to znaczy? Lech Kaczyński pisze po prostu, że w sytuacji, gdy robotnicy są niezorganizowani i podzieleni, "swoboda zawierania umów" między pracodawcą i pracobiorcą jest tak naprawdę w dużej mierze fikcją prawną. Wskazuje, że prawa pracowników kształtowały się w wyniku ich długotrwałej walki związkowej i politycznej. A ta stała się możliwa wtedy, gdy zorganizowali się oni w związki zawodowe i partie robotnicze. Wreszcie, że to właśnie w wyniku tej walki powstały rozwiązania prawne chroniące pracownika i wyrównujące (przynajmniej częściowo) jego pozycję wobec pracodawcy. Są to twierdzenia, które na całym świecie stanowią część głównego nurtu nauk społecznych, nie tylko orientacji marksistowskiej. W Polsce Palikot i jego PR-owcy wydają się wierzyć, że samo wypowiedzenie takich poglądów (z zaznaczeniem, że znaleźć je można i u Marksa) czyni je automatycznie czymś absurdalnym i niewartym dyskusji. W zasadzie nie warto byłoby się zajmować tymi atakami, gdyby nie to, że można je postrzegać jako symptomy głębszych zjawisk. Palikot zarzuca Lechowi Kaczyńskiemu, że powołując się na Marksa, nie robił tego "z wazeliniarstwa", ale z przekonania: przejął marksowski język i za jego pomocą wyjaśniał rzeczywistość. Problem jednak w tym, że – co przyznają i nie-marksiści – bez Marksa nie da się zrozumieć rzeczywistości, w której żyjemy. W Polsce marksizm w powszechnej opinii traktowany jest jako absurdalna, oderwana od rzeczywistości doktryna. Ten stosunek do marksizmu jest znaczący, pokazuje jak głęboka mentalna przepaść dzieli ciągle Polskę od starych demokracji Europy Zachodniej. Prawda jest bowiem taka, że nie umiemy patrzeć na marksizm jako istotną część nowożytnej kultury. Myśl Marksa po prostu wypada znać człowiekowi wykształconemu, niezależnie od tego, czy sam jest jej wrogi, czy nie (tak jak należy wiedzieć, o co chodziło św. Tomaszowi i Platonowi, niezależnie od tego, czy się lubi tomizm czy platonizm). Bez tej umiejętności tak naprawdę "do Europy" nie wejdziemy. Marks powraca raz po raz w całej zachodniej humanistyce, nie da się bowiem pisać o społeczeństwie, w jakim żyjemy, nie odnosząc się do jego tez, choćby polemicznie. W przypadku doktoratu o prawie pracy kompromitujący byłby raczej brak odniesień do myśli autora Ideologii niemieckiej. To, że dla wyborców PO (podobno lepiej wykształconych niż polska przeciętna) cytaty z Marksa są tylko okazją do żarcików i wspominków o "absurdach PRL", pokazuje, jak ta partia i jej zaplecze dalekie są mentalnie od Europy, do której aspirują. Dobrze, że sprawa doktoratu prezydenta to uwidocznia i to tuż przed europejskimi wyborami. To największy pożytek z doktoratu Lecha Kaczyńskiego. Tekst ukazał się na stronie "Krytyki Politycznej" (www.krytykapolityczna.pl). |
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Syndrom Pigmaliona i efekt Golema
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Mury, militaryzacja, wsobność.
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Manichejczycy i hipsterzy
- Pod prąd!: Spowiedź Millera
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Wolność wilków oznacza śmierć owiec
- Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
- Warszawa, Jazdów 5A/4, część na górze
- od 25.10.2024, co tydzień o 17 w piątek
- Fotograf szuka pracy (Krk małopolska)
- Kraków
- Socialists/communists in Krakow?
- Krakow
- Poszukuję
- Partia lewicowa na symulatorze politycznym
- Discord
- Teraz
- Historia Czerwona
- Discord Sejm RP
- Polska
- Teraz
- Szukam książki
- Poszukuję książek
- "PPS dlaczego się nie udało" - kupię!!!
- Lca
22 listopada:
1819 - W Nuneaton urodziła się George Eliot, właśc. Mary Ann Evans, angielska pisarka należąca do czołowych twórczyń epoki wiktoriańskiej.
1869 - W Paryżu urodził się André Gide, pisarz francuski. Autor m.in. "Lochów Watykanu". Laureat Nagrody Nobla w 1947 r.
1908 - W Łodzi urodził się Szymon Charnam pseud. Szajek, czołowy działacz Komunistycznego Związku Młodzieży Polskiej. Zastrzelony podczas przemówienia do robotników fabryki Bidermana.
1942 - W Radomiu grupa wypadowa GL dokonała akcji odwetowej na niemieckie kino Apollo.
1944 - Grupa bojowa Armii Ludowej okręgu Bielsko wykoleiła pociąg towarowy na stacji w Gliwicach.
1967 - Rada Bezpieczeństwa ONZ przyjęła rezolucję wzywającą Izrael do wycofania się z okupowanych ziem palestyńskich.
2006 - W Warszawie zmarł Lucjan Motyka, działacz OMTUR i PPS.
?