Drweski: Skąd ten sierp i młot?
[2009-08-14 20:05:49]
![]() Śledząc źródła historyczne wybór sierpa i młota rzeczywiście odnosił się do postulowanego przez bolszewików sojuszu robotników i chłopów. W tych czasach jednak rosyjscy chłopi raczej nie korzystali z sierpów, a dla bolszewików, zafascynowanych nowoczesnością, nowe amerykańskie maszyny rolnicze były symbolem awangardy technologicznej na wsi. Robotnicy w Rosji też w znacznej mierze pracowali używając maszyn, a nie młotów. Wybór sierpa i młota w oczach autorów nie był jednak wyborem technologicznie "archaicznym", gdyż w ich zamyśle reprezentowały one narzędzia symbolizujące same korzenie pracy ludzkiej. Nawet, jeśli te narzędzia były same w sobie "archaiczne", nadany im w symbolu kształt był bez wątpienia lekki i dynamiczny. Stworzono go pod wpływem artystów ze szkoły awangardy artystycznej, która od początku XX wieku towarzyszyła ruchowi rewolucyjnemu w Rosji i miała swój czas chwały w latach 20., przed dominacją "realizmu socjalistycznego" preferowanego przez Stalina i przedstawicieli konserwatywnego skrzydła rosyjskich komunistów. Twórcy sierpa i młota byli więc modernistami chcącymi połączyć archaizm z duchem awangardy sztuki symbolicznej. Ale bolszewicki znak równocześnie przejął symbol polityczno-religijny z historii starożytnej. Iskra z sierpem i młotem była bowiem symbolem powstańców żydowskich kierowanych przez Judę Machabeusza, walczących przeciwko dominacji greckich Seleucydów w Palestynie. Rewolta wybuchła, gdy grecki król chciał umieścić pomnik Zeusa w świątyni jerozolimskiej, wypierając ponadczasowego i abstrakcyjnego Boga Mojżesza. Żydowscy buntownicy z Palestyny walczyli więc przeciwko kultowi bożków, stworzonych przez ludzi, a równocześnie o wyzwolenie Palestyny spod dominacji greckiej. Działo się to 160 lat przed narodzeniem Chrystusa. Do tych powodów przyjęcia sierpa i młota warto dodać jeszcze jeden, związany z przesuwaniem się rewolucji światowej z Europy w kierunku społeczeństw kolonialnych peryferii. Podczas, gdy rewolucja dość szybko została zablokowana w Europie, jej płomień szeroko szerzył się na Południu, zapoczątkowując wszystkie rewolucje antykolonialne XX wieku. Dla muzułmańskiego przywódcy bolszewickiego Tatara Sultana Galijewa, sierp zawierał w swoim obrazie księżyc, a dodając do tego gwiazdę (czerwoną!), co też zrobiono, pojawiły się księżyc i gwiazda, czyli symbole... islamu, przemawiające do ludów regionów, które wtedy nazywano Orientem. Ta symbolika pomogła bez wątpienia przywódcom Międzynarodówki Komunistycznej w ogłoszeniu na Kongresie Ludów Wschodu w Baku w 1921 r., że walka przeciwko imperializmowi zachodniemu i walka klas są nową formą „dżihadu”, co wywołało wówczas entuzjazm zebranych. Kongres w Baku rzeczywiście stworzył bazę poparcia dla rewolucji wśród wielu muzułmanów byłego imperium carskiego i napotkał oddźwięk w dalekich krajach – Iranie, Indiach, Indonezji. Sierp i młot w oczach rządzących symbolizować mógł zarazem "żydokomunę" czy "islamistów". Jednak dla uciśnionych mas: żydów – ofiar antysemityzmu, robotników – ofiar wyzysku, ludów kolonialnych – ofiar kolonialnego niewolnictwa, muzułmanów – ofiar islamofobii, sierp i młot stał się symbolem walki o prawo do pracy i godności. Tekst ukazał się w tygodniku "Trybuna Robotnicza". |
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Syndrom wybrania
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Materializacja frustracji i gniewu
- Pod prąd!: Trzaskowski połknie lewicę
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Nauka o religiach winna łączyć a nie dzielić
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Syndrom Pigmaliona i efekt Golema
- Wsparcie na rzecz funkcjonowania projektu Czerwony Goździk
- https://zrzutka.pl/evh9hv
- Do 18 maja
- Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
- Warszawa, Jazdów 5A/4, część na górze
- od 25.10.2024, co tydzień o 17 w piątek
- Fotograf szuka pracy (Krk małopolska)
- Kraków
- Socialists/communists in Krakow?
- Krakow
- Poszukuję
- Partia lewicowa na symulatorze politycznym
- Discord
- Teraz
- Historia Czerwona
- Discord Sejm RP
- Polska
- Teraz
- Szukam książki
- Poszukuję książek
2 lipca:
1839 - Bunt niewolników na statku Amistad.
1840 - W Rzymie zmarł Bogdan Jański, pierwszy chronologicznie polski socjalista, saintsimonista.
1843 - W Cassino urodził się Antonio Labriola filozof, teoretyk marksizmu, działacz włoskiego ruchu robotniczego.
1923 - W Bninie urodziła się Wisława Szymborska, poetka, eseistka i krytyk literacki, tłumacz, felietonistka; członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich i Polskiej Akademii Umiejętności, laureatka literackiej Nagrody Nobla (1996).
1925 - Urodził się Patrice Lumumba, kongijski polityk lewicowy, pierwszy premier niepodległego Konga, obalony i zamordowany 1961.
1925 - Urodził się Medgar Evers, aktywista ruchu na rzecz praw obywatelskich czarnej ludności w USA; zamordowany w 1963.
1928 - W Wielkiej Brytanii kobiety, które ukończyły 21. rok życia otrzymały czynne i bierne prawo wyborcze.
1949 - Zmarł Georgi Dymitrow, bułgarski działacz komunistyczny. 1933 oskarżony przez nazistów o podpalenie Reichstagu. Uniewinniony. 1946 premier Bułgarii. 1948 sekretarz generalny BPK.
1964 - Prezydent USA Lyndon Johnson podpisał ustawę o swobodach obywatelskich dla Afroamerykanów. Dokument ten podpisał również Martin Luther King.
1976 - Zjednoczenie Wietnamu Północnego z Południowym i utrworzenie Socjalistycznej Republiki Wietnamu.
1979 - Przez uczestników ROPCiO z Krakowa został założony Ruch Porozumienia Polskich Socjalistów. Byli to: Krzysztof Bzdyl, Krzysztof Gąsiorowski, Stanisław Janik-Palczewski, Romana Kahl-Stachniewicz, Mieczysław Majdzik i Stanisław Tor.
2006 - W Managui zmarł Herty Lewites, lewicowy polityk nikaraguański, minister w sandinistowskim rządzie w latach 1979-90.
?