Francja: System edukacyjny przyczyną niskiej samooceny uczniów

[2010-09-05 14:42:10]

Brytyjski naukowiec mieszkający we Francji Peter Gumbel (na zdjęciu) wywołał burzę, poddając krytyce niektóre aspekty systemu edukacji w kraju, w którym wykłada. Oskarżył renomowane francuskie szkoły o to, że poniża się w nich uczniów. W opublikowanej w ubiegłym tygodniu książce zaatakował panujący w klasach zwyczaj określania uczniów "bezwartościowymi", określając go jako sprzeczny z republikańskimi ideami Francji. Zasugerował, że zamiast krytykować i poniżać uczniów nauczyciele powinni chwalić ich i zachęcać. Powołując się na badania Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) przeprowadzone w Europie, napisał, że we Francji 6 na 10 uczniów narzeka na to, że są niespokojni, 5 na 10 - że mają kłopoty ze snem, a ponad 2 na 10, że co najmniej raz w tygodniu boli ich brzuch lub głowa. Badania te pokazują, że podczas gdy francuskie dzieci osiągają całkiem wysokie wyniki (...) pod względem zdolności i umiejętności, to zapytane oceniają się niżej niż dzieci z krajów o niższym poziomie umiejętności czytania i pisania. Nawet więc, jeśli są zdolne, to samoocena została u nich ukształtowana na bardzo niskim poziomie - powiedział Gumbel.

W swojej książce naukowiec chwali szkoły brytyjskie, zazwyczaj porównywane na niekorzyść z tymi po drugiej stronie Kanału. Powiedział tygodnikowi "The Observer", że choć program nauczania we Francji utrzymuje wysoki standard, to tamtejszy system koncentruje się na przekazywaniu wiedzy i w żadnej mierze nie jest pomyślany do tego, żeby dzieci były zadowolone. Tymczasem szkoła nie powinna tylko wymagać dobrych stopni, ale też - jak to ma miejsce na Wyspach Brytyjskich - kształtować samoocenę, osobowość i charakter.

Atak Gubela wywołał żywą reakcję we Francji. W programach radiowych jego poglądy uzyskały zdecydowane poparcie ze strony rodziców, a jego książce magazyn "Le Nouvel Observateur" poświęcił 6-stronicową recenzję. Profesor nauk edukacyjnych Philippe Meirieu zauważył: Nasz sposób testowania i oceniania zniechęca uczniów do kreatywności i osobistego zaangażowania. Jest to przyczyną stosunkowej bierności, jaką przejawiają i którą ujawnia Peter Gumbel. Jeśli uczniowie rzadko kiedy stawiają pytania w klasie, to dzieje się tak dlatego, że naprawdę nie obchodzi ich, co im mówiono lub boją się stygmatyzacji ze strony kolegów z klasy.

Sekretarz generalny Unsa Education, drugiego pod względem wielkości związku zawodowego we Francji Patrick Gonthier powiedział: Nasz personel nauczycielski mógłby odebrać to jako atak, ale to nie on jest obwiniany. To cały francuski system szkolny jest odporny na zmiany i pozostaje wyraźnie elitarny i poświęcony ocenianiu i selekcjonowaniu najlepszych. Żeby to się zmieniło i inne metody nauczania zostały wprowadzone do klas, musi być silna zgoda wśród profesorów, rodziców i polityków na to, żeby przeciwstawić się temu elitaryzmowi i skupić na sukcesach wszystkich w szkole, a jesteśmy od tego daleko.

52-letni Gumbel, który pracuje także jako dziennikarz, mieszka w stolicy Francji od 2002 roku, a do krytyki francuskich szkół i uczelni wyższych skłoniły go zarówno doświadczenia jego córek, obecnie w wieku 10 i 13 lat, jak i jego własne doświadczenia z nauczania studentów w Instytucie Nauk Politycznych (Institut d'Etudes Politiques) w Paryżu. Choć pierwotnie był przekonany o wyższości francuskiego systemu kształcenia nad anglosaskimi, to obecnie uważa, że sam poziom nauczania nie jest jedynym kryterium jakości szkolnictwa. Jeden z recenzentów jego książki stwierdził, że zostało w niej złamane pewne tabu. Nikt wcześniej nie pisał o szczęściu dzieci w szkole.

Jarosław Klebaniuk


drukuj poleć znajomym poprzedni tekst następny tekst zobacz komentarze


lewica.pl w telefonie

Czytaj nasze teksty za pośrednictwem aplikacji LewicaPL dla Androida:



Wsparcie na rzecz funkcjonowania projektu Czerwony Goździk
https://zrzutka.pl/evh9hv
Do 18 maja
Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
Warszawa, Jazdów 5A/4, część na górze
od 25.10.2024, co tydzień o 17 w piątek
Fotograf szuka pracy (Krk małopolska)
Kraków
Socialists/communists in Krakow?
Krakow
Poszukuję
Partia lewicowa na symulatorze politycznym
Discord
Teraz
Historia Czerwona
Discord Sejm RP
Polska
Teraz
Szukam książki
Poszukuję książek

Więcej ogłoszeń...


19 czerwca:

1782 - Urodził się Hugues-Félicité-Robert de Lamennais, francuski filozof, pisarz polityczny, ksiądz; rzecznik odnowy Kościoła katolickiego, teoretyk socjalizmu chrześcijańskiego, zwolennik rewolucji społecznej, 1841 zerwał z Kościołem i poświęcił się polityce.

1790 - Zniesienie tytułów i dziedzicznego szlachectwa we Francji

1935 - Początek masowych strajków protestacyjnych przeciwko narzuconej przez sanacyjną większość sejmową nowej ordynacji wyborczej do parlamentu. Akcję prowadziły PPS, KCZZ, KPP i partie socjalistyczne mniejszości narodowych.

1937 - Julian Leszczyński-Leński, sekretarz generalny KPP, członek prezydium Komitetu Wykonawczego Międzynarodówki Komunistycznej, uczestnik rewolucji październikowej na wezwanie Stalina przybywa z Paryża do Moskwy, niebawem aresztowany i zabity.

1957 - Urodziła się Anna Lindt, szwedzka polityk socjaldemokratyczna. Minister środowiska w latach 1994–1998 i minister spraw zagranicznych w rządzie Görana Perssona w latach 1998-2003. Zamordowana.

1993 - Zakończył się dwutygodniowy strajk górników ukraińskich, który objął ponad 1 mln pracowników w 214 kopalniach węgla.

2007 - Pielęgniarki rozpoczęły protest pod Kancelarią Prezesa Rady Ministrów. Cztery z nich zaczęły okupować budynek, co doprowadziło do powstania Białego Miasteczka.


?
Lewica.pl na Facebooku