Zdaniem KPP przyczyną takiego stanu rzeczy jaki mamy na PKP są długoletnie zaniedbania i świadome działania podjęte na początku tzw. "przemian ustrojowych", których celem było przejęcie transportu towarowego przez powstające prywatne przedsiębiorstwa transportu drogowego.
Rozbicie spójnego organizmu gospodarczego na pseudo-konkurujące ze sobą spółki, dało taki sam efekt jak w innych firmach - lawinowy wzrost biurokracji, kosztów utrzymania zarządów i spadek efektywności zarządzania. To szczególnie jest widoczne w świadczących usługi publiczne PKP - czytamy w stanowisku partii.
Sposobem na sytuacji w kolejnictwie, jak wskazują działacze Komunistycznej Partii Polski, jest ponowna integracja firmy pod sprawnym zarządem i znaczne zwiększenie szybkości i jakości połączeń kolejowych tak aby dojazd koleją był znacząco szybszy, dogodniejszy i wygodniejszy od transportu samochodowego. Jak podkreślają komuniści takie zmiany nie mogą obyć się bez pomocy państwa.
KPP wskazuje, że degradacja kolei w Polsce rozpoczęła się już na początku transformacji ustrojowej i nie jest ona winą konkretnego rządu czy osoby, zaś polityka faworyzowania transportu samochodowego nad kolejowym doprowadziła do likwidacji tysięcy kilometrów linii kolejowych (około 6 tys. od 1990 r.) i pogorszenia stanu pozostałych, dewastacji dworców, zmniejszenia liczebności i pogorszenia stanu technicznego taboru kolejowego, a tym samym niemal całkowitej likwidacji krajowego przemysłu kolejowego. Dodają, że polityka w zakresie kolei zmierza w konsekwencji do ich prywatyzacji.
Komunistyczna Partia Polski takiej polityce się przeciwstawia. Żądamy konsolidacji kolei w jeden organizm gospodarczy pod sprawnym nadzorem skarbu państwa bez zbędnego balastu biurokracji i rozrośniętych obecnie ponad zdrowy rozsądek struktur zarządczych. Kolej powinna ponownie stać się dobrem powszechnym o standardzie odpowiadającym wymogom rozwiniętego społeczeństwa. Obowiązkiem państwa powinno być rozwijanie komunikacji publicznej - w tym kolejowej w szczególności - gdyż jest to transport tani, efektywny i ekologiczny. Będziemy bronić kolei państwowych pod hasłem: "Sprawna kolej ważniejsza niż autostrady" i "Tiry na tory" - pisze ugrupowanie w zakończeniu dokumentu.
Pełna treść uchwały dostępna jest tutaj.
Michał Warecki