Decyzja o wprowadzenia „taryfy zerowej” dla obszaru miasta Tallinn zapadła w kwietniu 2012r. na posiedzeniu Rady Miasta, została ona jednak poprzedzona referendum lokalnym w którym 75 proc głosujących poparło tę ideę. Postanowiono wówczas o wprowadzeniu ulgi dla wszystkich mieszkańców Tallinna posiadających zameldowanie w tym mieście oraz dla wszystkich Estończyków poniżej 19 roku życia i innych grup społecznych mających dotąd prawo do ulgowych przejazdów.
Przyjezdni oraz mieszkańcy innych estońskich miast będą musieli nadal płacić za komunikację miejską i władze miejskie tłumaczyły tę decyzję chęcią zwiększenia wpływów do miejskiej kasy poprzez meldowanie się mieszkańców okolic w stolicy, płaceniem w niej podatków i w rezultacie przyszłą przeprowadzką do Tallinna.
Władze Tallinna podkreślają, że stołeczna komunikacja jest dotowana z budżetu miasta, a dochody z biletów pokrywają od 30 do 40 proc. jej kosztów. Pełne dotowanie nie będzie więc dużym obciążeniem.
Stolica Estonii liczy sobie ok. 400 tys. mieszkańców i jest największym miastem gdzie wprowadzono bezpłatną komunikację miejską na świecie. Bezpłatna komunikacja miejska funkcjonuje obecnie w Belgii i Niemczech dla wszystkich linii komunikacji miejskiej w miastach do 70 tys. mieszkańców lub w dużych miastach jak np. w Portland w USA czy w Zagrzebiu, lecz tylko na wybranych liniach.
Należy podkreślić, że praktyczna realizacja „taryfy zerowej” w Estonii byłaby znacznie utrudniona bez postępów Estonii w dziedzinie realizacji e-demokracji. W 2007r. wprowadzono możliwość głosowania przez Internet dla wszystkich obywateli. Możliwe jest dzięki dowodom osobistym ze specjalnym chipem i technologia ta jest również zastosowana w osobistych kartach komunikacji miejskiej.
Szymon Andrzejewski
Fot. Wikimedia Commmons