GOP: Śląskie powstanie komunikacyjne w czwartek. NIE podwyżce cen biletów.
[2013-03-05 23:04:45]
Piotr Uszok, prezydent Katowic, odmówił komentarza ze względu na fakt, iż decyzję o podwyżce podjął samodzielnie KZK GOP. Anna Koteras z wydziału prasowego KZK GOP tłumaczy, iż podwyżki wymuszone są przez rosnące koszty organizacji komunikacji. Wylicza, że budżet składa się z dwóch źródeł: dotacji gmin oraz sprzedaży biletów. Według pełnomocniczki w roku 2013 47 proc. dochodów Związku będzie pochodziło z dotacji gmin, 36 proc. ze sprzedaży biletów, zaś pozostałe 17 proc. dochodów będą stanowiły dotacje z Unii Europejskiej. W odpowiedzi na wysłane zapytanie dotyczące podwyżek otrzymaliśmy informację, iż „wzrost kosztów powodowany jest również systematycznie rosnącymi wymaganiami wobec przewoźników, m.in. dotyczącymi taboru oraz wyposażenia dodatkowego, na przykład systemu informacji pasażerskiej, tj. elektronicznych wyświetlaczy, zapowiadania głosowego. Efektem tych działań, a także ciągłego wzrostu kosztów oleju napędowego i energii elektrycznej, jest znaczny wzrost kosztów organizacji komunikacji. Pamiętać także należy o prowadzonych inwestycjach, które są dotowane z pieniędzy Unii Europejskiej, a które również wymagają wkładu własnego.” Przeciwko podwyżkom opowiedział się związek zawodowy „Sierpień 80”. Na najbliższy czwartek, 7 marca, zaplanowano akcję „Śląskie Powstanie Komunikacyjne", kiedy to w ramach protestu wobec podwyżek związkowcy wraz z sympatykami akcji nie będą kasować biletów. Podobna akcja miała miejsce w styczniu w Poznaniu i zgromadziła kilkadziesiąt osób. Związkowcy ze Śląska wyliczyli, że po podwyżce cen dla czteroosobowej rodziny miesięczne koszty zakupu biletów mogą wynosić nawet 450 zł, co daje 5400 zł rocznie. Łukasz Ługowski z "Sierpnia 80", koordynator akcji na Śląsku tłumaczy: „Zależy nam przede wszystkim na tym by zademonstrować sprzeciw wobec podwyżek oraz na rozpropagowaniu idei bezpłatnej komunikacji miejskiej. Po drugie chcemy pokazać władzom KZK GOP, że te podwyżki nie podobają się mieszkańcom gmin zrzeszonych. Z resztą w czasie akcji jakie dotychczas organizowaliśmy odczuwa się poparcie dla tego co robimy. Zbulwersowanie kolejnymi podwyżkami w ciągu niespełna roku jest bardzo wysokie. Poza tym ludzie bardzo się irytują, że nie mają wpływu na decyzje KZK GOP, bojkotem podwyżek chcemy to zaznaczyć. Tnie się linie autobusowe i tramwajowe, podwyższa ceny, komunikacja staje się coraz gorsza, a tłumaczenie podwyżek jest niemerytoryczne, gdy bierze się pod uwagę fakt, że powodują one spadki wpływów, a nie wzrost. Dlatego składamy w czwartek apel do KZK o cofnięcie podwyżek, a także chcemy przedstawić argumenty za bezpłatną komunikacją miejską. Będziemy proponować spotkania. To czy do tych spotkań dojdzie pokaże czy zarządowi zależy na rozwoju komunikacji, czy też na "trwaniu".” Według Ługowskiego jeżeli czwartkowa akcja nic nie da odbędą się dalsze protesty, rozważana jest także możliwość zbierania podpisów przeciwko podwyżkom. Przeciwko podwyżkom opowiada się także radni Platformy Obywatelskiej z Katowic Witold Witkowicz i Tomasz Godziek. Według radnego Witkowicza przerzucanie kosztów komunikacji publicznej na mieszkańców jest w XXI wieku delikatnie mówiąc kuriozalne. Uważam że podwyżka w dobie kryzysu nie tylko nie przysporzy znaczących dochodów ale spowoduje odwrót mieszkańców od korzystania z komunikacji publicznej, a w rezultacie min. zwiększenie natężenia ruchu samochodowego. Odpowiedzią na trudną sytuację finansową KZK GOP byłoby zwiększenie dotacji z budżetów miast do komunikacji a nie obciążanie mieszkańców. Wizja radnego Tomasza Godziek odnośnie transportu w mieście "opiera się na sprawnym systemie transportu miejskiego, transportu który jest dostępny, zintegrowany i konkurencyjny cenowo do transportu indywidualnego. Można napisać elaborat na ten temat pozytywnych aspektów transportu publicznego, w skrócie: mniejsze korki, zmniejszenie szkodliwej niskiej emisji, zwiększona estetyka miasta, nowa miejska przestrzeń (w zamian za dodatkowe ulice), większa integracja społeczna ludzi. W tym kontekście podwyżka cen biletów oceniam negatywnie, gdyż jeszcze bardziej zniechęca ludzi do korzystania z transportu publicznego, a zachęca do korzystania z samochodów. Warto dodać, że brakuje u nas zintegrowanego systemu transportowego, a miejsca parkingowe są coraz droższe. Innymi słowy wychodzi na to, że zniechęcamy ludzi do przyjazdu do centrum Katowic." |
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Syndrom Pigmaliona i efekt Golema
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Mury, militaryzacja, wsobność.
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Manichejczycy i hipsterzy
- Pod prąd!: Spowiedź Millera
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Wolność wilków oznacza śmierć owiec
- Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
- Warszawa, Jazdów 5A/4, część na górze
- od 25.10.2024, co tydzień o 17 w piątek
- Fotograf szuka pracy (Krk małopolska)
- Kraków
- Socialists/communists in Krakow?
- Krakow
- Poszukuję
- Partia lewicowa na symulatorze politycznym
- Discord
- Teraz
- Historia Czerwona
- Discord Sejm RP
- Polska
- Teraz
- Szukam książki
- Poszukuję książek
- "PPS dlaczego się nie udało" - kupię!!!
- Lca
23 listopada:
1831 - Szwajcarski pastor Alexandre Vinet w swym artykule na łamach "Le Semeur" użył terminu "socialisme".
1883 - Urodził się José Clemente Orozco, meksykański malarz, autor murali i litograf.
1906 - Grupa stanowiąca mniejszość na IX zjeździe PPS utworzyła PPS Frakcję Rewolucyjną.
1918 - Dekret o 8-godzinnym dniu pracy i 46-godzinnym tygodniu pracy.
1924 - Urodził się Aleksander Małachowski, działacz Unii Pracy. W latach 1993-97 wicemarszałek Sejmu RP, 1997-2003 prezes PCK.
1930 - II tura wyborów parlamentarnych w sanacyjnej Polsce. Mimo unieważnienia 11 list Centrolewu uzyskał on 17% poparcia.
1937 - Urodził się Karol Modzelewski, historyk, lewicowy działacz polityczny.
1995 - Benjamin Mkapa z lewicowej Partii Rewolucji (CCM) został prezydentem Tanzanii.
2002 - Zmarł John Rawls, amerykański filozof polityczny, jeden z najbardziej wpływowych myślicieli XX wieku.
?