Lawinowo wzrosła liczba skarg przeciw seksizmowi w reklamach

[2013-05-18 20:56:28]

Aż 3,3 tys. skarg na reklamy wpłynęło do Rady Reklamy w 2012 roku. Było to ponad 3 razy więcej niż w 2012 roku, w którym złożono 1053 skargi.

Najczęściej skarżone były reklamy, w których kobiety przedstawiano wyłącznie jako obiekt seksualny. Tego aspektu dotyczyło aż 2,4 tys. skarg. 661 opierało się na przekonaniu, że reklama jest nieodpowiednia dla małoletnich, 165, że jest agresywna, a 80, że wprowadza w błąd.

Najwięcej emocji wzbudziła reklama napoju energetycznego Black, na którą poskarżyło się ponad 1000 osób. Plakaty przedstawiały kobietę w skąpej bieliźnie leżącą na łóżku. Jedna z wersji reklamy opatrzona była hasłem „Sprawdź jak działa", druga zaś „Bądź grzeszny". Działająca przy Radzie Reklamy Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama dyskryminuje kobiety i jest nieodpowiednia dla nieletnich.

650 skarg wpłynęło na prezentowaną na billboardach reklamę napoju Egoo. Plakaty przedstawiały ubraną w stringi kobietę i mężczyznę trzymającego ręce na jej pośladku. Skarżący podkreślali, że „poprzez pokazanie nagiej kobiety, która jest „obłapiana" przez mężczyznę trzymającego puszkę napoju, reklama czyni z kobiety przede wszystkim obiekt seksualny”. Także w tym przypadku kampania została uznana za naruszającą kodeks etyki. „Umieszczenie w przestrzeni publicznej zdjęcia ubranego mężczyzny protekcjonalnie obejmującego nagą kobietę (dłoń na pośladku) powiela obraz relacji męsko-damskich, jako „pana i niewolnicy", czy „samca i jego kociaka”” uzasadniali eksperci z branży reklamowej.

Trzecią najbardziej oprotestowywaną kampanią była reklama programu mSaver w mBanku. Poskarżono się na nią 642 razy. Jak podaje Rada, reklama przedstawiała nagą kobietę opatrzoną napisem: „Nigdy nie robiłeś TEGO przy kasie? To zacznij!". Komisja Etyki Reklamy również uznała, że reklama jest obraźliwa i dyskryminuje kobiety.

Z ponad 3,3 tys. skarg większość (2,4 tys.) dotyczyła reklam na nośnikach reklamy zewnętrznej (billboardy itp.), 849 skarg wpłynęło na reklamy telewizyjne, 53 na internetowe, 18 na działania marketingu bezpośredniego, 17 na reklamy radiowe, 10 – na prasowe, a tylko jedna na reklamę w kinie.

Piotr Szumlewicz


drukuj poleć znajomym poprzedni tekst następny tekst zobacz komentarze


lewica.pl w telefonie

Czytaj nasze teksty za pośrednictwem aplikacji LewicaPL dla Androida:



Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
Warszawa, Jazdów 5A/4, część na górze
od 25.10.2024, co tydzień o 17 w piątek
Fotograf szuka pracy (Krk małopolska)
Kraków
Socialists/communists in Krakow?
Krakow
Poszukuję
Partia lewicowa na symulatorze politycznym
Discord
Teraz
Historia Czerwona
Discord Sejm RP
Polska
Teraz
Szukam książki
Poszukuję książek
"PPS dlaczego się nie udało" - kupię!!!
Lca

Więcej ogłoszeń...


21 kwietnia:

1837 - W Næstved urodził się Fredrik Bajer, duński działacz pokojowy i na rzecz równouprawnienia kobiet, publicysta, laureat Pokojowej Nagrody Nobla 1908.

1871 - W Warszawie urodził się Feliks Perl, działacz PPS, publicysta.

1920 - W Częstochowie podczas demonstracji bezrobotni domagali się oprócz pracy i chleba zakończenia wojny z bolszewikami.

1946 - W Firle zmarł John Maynard Keynes, wybitny brytyjski ekonomista (z wykształcenia matematyk), którego poglądy wywarły ogromny wpływ na rozwój myśli ekonomicznej w XX w.

1948 - Żydowska organizacja bojowa Hagana zaatakowała Hajfę, doprowadzając do ucieczki 100 tys. Arabów.

1967 - W Grecji doszło do zamachu stanu prawicowych "czarnych pułkowników".

1971 - W Częstochowie zmarł Józef Kaźmierczak, działacz PPS i TUR, 1928-30 poseł na Sejm.

1974 - W Londynie powołano trockistowski Komitet na rzecz Międzynarodówki Robotniczej.

2004 - Józef Oleksy został wybrany na marszałka Sejmu RP, zastępując Marka Borowskiego.

2009 - Afrykański Kongres Narodowy wygrał wybory parlamentarne w RPA.


?
Lewica.pl na Facebooku