Majmurek: Zapach władzy

[2007-02-14 17:49:43]

„Pachnidło”, ekranizacja głośnej powieści Patricka Süskinda, jest najciekawszym filmem Toma Tykwera od czasu „Biegnij Lola, biegnij”. Film jest przede wszystkim popisem profesjonalizmu, doskonałego panowania nad formą. Zachwyca w nim praca kamery, wspaniała, bogata kolorystyka kadrów, gry światłocienia. Całe bogactwo plastyczne filmu sprawia widzowi wielką przyjemność patrzenia, przekonująco sugerując za pomocą ruchomych obrazów świat zapachów, o których mówił literacki pierwowzór. Strzałem w dziesiątkę okazała się także obsada, od prowadzącego nas po świecie przedstawionym, pełnego ironicznego dystansu głosu narratora (John Hurt), poprzez wyraziste drugoplanowe kreacje Dustina Hoffmana i Alana Rickmana, po niezwykle charyzmatycznego Ben Wishawa w głównej roli Jeana-Baptiste'a Grenouille'a.

Akcja filmu rozgrywa się w osiemnastowiecznej Francji. Główny bohater jest osobą obdarzoną wyjątkowo wrażliwym powonieniem, poznaje świat przez zapach. Naturalne jest więc, że zamierza zostać wytwórcą perfum. Grenouille pragnie wydestylować idealny zapach, zapach, który przywróciłby mu pamięć o utraconym obiekcie pożądania, pięknej dziewczynie handlującej mirabelkami, która spotkał kiedyś na ulicach Paryża i którą przypadkowo zabił, próbując ją posiąść. Jedyne co mu pozostało to zapach jej świeżo umarłego ciała. Zgodnie z regułami sztuki tworzenia perfum powinny się one składać z dwunastu „nut” i jednej, dodatkowej, specjalnej, dominującej. Grenouille destyluje te „nuty” z ciał kobiet, które morduje, sublimując w ten specyficzny sposób swoje pożądanie do nich. Zapach, który udaje mu się w końcu uzyskać daje mu absolutna władzę nad ludźmi, nad ich pożądaniem i miłością. Ale ta władza nie przynosi mu satysfakcji ani spełnienia, prowadzi bowiem do autodestrukcji.

„Pachnidło” jest doskonałym przykładem postmodernistycznej dwukodowości. Film jest inteligentną rozrywką, atrakcyjnym dla widza thrillerem w starannie odtworzonym historycznym kostiumie. Ale prowokuje przy tym do bardziej metaforycznych odczytań, odnoszących się do jak najbardziej współczesnych problemów. Bo czy historia Grenouilla nie jest doskonałym obrazem przemysłu kulturowego, produkującego miłość i pożądanie do gwiazd popkultury, które wynosi na postumenty? Gdy Grenouille, dzięki swoim perfumom zyskuje władzę nad tłumem przypomina tyleż gwiazdę rocka, co politycznego albo religijnego przywódcę porywającego tłumy. W społeczeństwie spektaklu religia, polityka, sztuka sprzedają się dokładnie za pomocą takich samych mechanizmów. Ojciec Rydzyk funkcjonuje wirtualnej w tej samej przestrzeni co gwiazdy Hollywood czy George Bush, ich cel jest ten sam- wzbudzić miłość tłumów, by osiągnąć przez nią swoje (polityczne, religijne, ekonomiczne) cele. „Pachnidło” doskonale pokazuje, jak przemysł kulturowy utylizuje pożądanie i uprzedmiotawia seksualność, zwłaszcza kobiecą, wszak idealny zapach destylowany jest tu tylko z kobiecych ciał.

„Pachnidło” jest także filmem o niemożliwości spełnienia pragnienia, które jak wiemy z Lacana jest zawsze tylko pragnieniem pragnienia. Niemożliwe do spełnienia pożądanie dziewczyny z mirabelkami jest siłą, która popycha Grenouilla do poszukiwania idealnego zapachu, ale i jego uzyskanie nie daje spełnienia. Tak jak wyzwolenie seksualne, którego na chwilę zażywa opanowany przez bohatera tłum, realizacja pożądania zawsze przynosi w „Pachnidle” rozczarowanie. Eros jest tu przy tym głęboko powiązany z Tanatosem, cień śmierci unosi się nad erotycznym pragnieniem. Śmierć jest dla bohaterów z jednej strony barierą uniemożliwiającą erotyczne zaspokojenie (jak w wypadku Grenouilla i sprzedawczyni), ale z drugiej ostatecznym sposobem, w jaki można posiąść drugą osobę.

Obok „Imprerium zmysłów” Mishimy ten film najlepiej ilustruje Bataillowskie rozumienie erotyki jako „umiłowania życia aż po śmierć”. Relacje Grenouilla ze wszystkimi kobietami są podszyte głęboką nekrofilią, rozumianą nie tyle jako popęd ku śmierci, ale szerzej jako chęć całkowitej władzy, kontroli, manipulacji obiektem pożądania. Zmieniając żywe kobiety w zapachy Grenouille dokonuje estetyzacji i defizjologizacji ich ciała, analogicznej do tej jaką John Berger dostrzegł w klasycznym europejskim malarstwie, a które dziś widać np. w przemyśle pornograficznym. W pożądaniu Grenouilla dominuje mroczna strona, gdyż osadzone jest ono w patriarchalnych relacjach władzy między mężczyzną i kobietą. W ukazaniu tej mrocznej, naznaczonej Tanatosem i nekrofilią strony męskiego, heteroseksualnego pożądania tkwi krytyczny potencjał tego arcyciekawego filmu.

"Pachnidło", reżyseria: Tom Tykwer, scenariusz: A. Birkin, B. Eichinger, T. Tykwer, grają: Ben Whishaw, Dustin Hoffmann, Alan Rickman, Rachel Hurd-Wood, John Hurt, produkcja: Francja, Niemcy, Hiszpania, 2006 r.

Jakub Majmurek



drukuj poleć znajomym poprzedni tekst następny tekst zobacz komentarze


lewica.pl w telefonie

Czytaj nasze teksty za pośrednictwem aplikacji LewicaPL dla Androida:



Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
Warszawa, Jazdów 5A/4, część na górze
od 25.10.2024, co tydzień o 17 w piątek
Fotograf szuka pracy (Krk małopolska)
Kraków
Socialists/communists in Krakow?
Krakow
Poszukuję
Partia lewicowa na symulatorze politycznym
Discord
Teraz
Historia Czerwona
Discord Sejm RP
Polska
Teraz
Szukam książki
Poszukuję książek
"PPS dlaczego się nie udało" - kupię!!!
Lca

Więcej ogłoszeń...


25 listopada:

1917 - W Rosji Radzieckiej odbyły się wolne wybory parlamentarne. Eserowcy uzyskali 410, a bolszewicy 175 miejsc na 707.

1947 - USA: Ogłoszono pierwszą czarną listę amerykańskich artystów filmowych podejrzanych o sympatie komunistyczne.

1968 - Zmarł Upton Sinclair, amerykański pisarz o sympatiach socjalistycznych; autor m.in. wstrząsającej powieści "The Jungle" (w Polsce wydanej pt. "Grzęzawisko").

1998 - Brytyjscy lordowie-sędziowie stosunkiem głosów 3:2 uznali, że Pinochetowi nie przysługuje immunitet, wobec czego może być aresztowany i przekazany hiszpańskiemu wymiarowi sprawiedliwości.

2009 - José Mujica zwyciężył w II turze wyborów prezydenckich w Urugwaju.

2016 - W Hawanie zmarł Fidel Castro, przywódca rewolucji kubańskiej.


?
Lewica.pl na Facebooku