Bartosz Machalica: Skąd się wzięła Dania?

[2011-05-04 18:58:19]

Państwa skandynawskie, a raczej funkcjonujący w nich model społeczny, fascynują ludzi pod niemal każdą szerokością geograficzną. Kulturalne (i pop-kulturalne) sukcesy Skandynawów w ostatnich latach tylko to zainteresowanie wzmagają. Aby zrozumieć skandynawski fenomen trzeba odwołać się do przeszłości regionu. Niestety, jeśli chodzi o najnowsze dzieje państw skandynawskich, polska historiografia nie rozpieszcza czytelników. Z tym większą radością należy przyjąć pojawienie się w serii wydawnictwa Trio "Historia państwa świata XX i XXI wieku" książki poświęconej najnowszym dziejom Danii. Autorka, Grażyna Szelęgowska, profesor UW, specjalizuje się w swojej pracy naukowej w historii Skandynawii oraz w historii społecznej. Efekcie czytelnicy otrzymują książkę mającą charakter niezwykle nowoczesny, zgodny z trendami współczesnej historiografii. Autorka nie ogranicza się bowiem tylko do opisu historii politycznej - co jest mankamentem niektórych tomów wydanych w tej serii - ale zajmuje się szeroko rozumianą historią duńskiego państwa i społeczeństwa w XX i na początku XXI wieku.

Autorka sporo miejsca poświęca życiu codziennemu Duńczyków, opisuje standardy mieszkaniowe i ich zmiany na przestrzeni czasu. Na podstawie kilku obserwacji dowiadujemy się więcej o duńskim społeczeństwie, niż z szczegółowych opisów rywalizacji partyjnej, których w książce Szelągowskiej skądinąd nie brakuje. Przykładowo autorka zwraca uwagę na upodobanie Skandynawów do korzystania z publicznych pralni samoobsługowych i fakt, że wiele rodzin nie posiada w domach pralek automatycznych - co świadczy o typowym dla Skandynawów kolektywizmie. Od innych książek z serii pracę o Danii pozytywnie wyróżnia także poświęcenie przez autorkę sporo miejsca przemianom obyczajowym i ich odbiciu w prawie. Szczególnie interesujące są fragmenty dotyczące przerywania ciąży i antykoncepcji. Chociażby dlatego, że Dania była na tym polu jednym z krajów prekursorskich. Pierwsza, niewielka, rewizja prawnego zakazu aborcji dokonała się przed II wojna światową.

Najbardziej wartościowym elementem książki jest jednak próba zarysowania genezy skandynawskiego modelu społecznego - w jego duńskiej odmianie. Autorka podkreśla cechy specyficzne duńskiego społeczeństwa, które pozwoliły stworzyć nad Bałtykiem oryginalny model społeczny. Jedną z nich jest społeczna samoorganizacja. Jej początki w nowoczesnym wymiarze obserwujemy w Danii już w wieku XIX. Tak oto Szelągowska opisuje przemiany na duńskiej wsi w wieku XIX: "Zamiast jednak ruszać z widłami na folwark, jak to się jeszcze zdarzało w latach dwudziestych i trzydziestych XIX wieku, duński wieśniak zakładał kasę pożyczkową lub towarzystwo konsumenckie" (s. 44). Warto zwrócić uwagę na chłopski charakter społecznej samoorganizacji, na chłopskie korzenie duńskiego społeczeństwa obywatelskiego. Nic dziwnego, że duńska partia liberalna (Venstre) była przez lata formacją, której główna bazę społeczną stanowiło właśnie chłopstwo.

Wysoki poziom społecznej samoorganizacji miał bezpośrednie przełożenie na realia duńskiej gospodarki. Cechą charakterystyczną duńskiego systemu gospodarczego jest wysoki poziom rozwoju spółdzielczości. Oprócz spółdzielni, silną pozycję posiadały historycznie i nadal posiadają firmy małe i średnie. Gospodarcza pozycja wielkiego kapitału była relatywnie słaba. Zwraca również uwagę wysoki poziom uzwiązkowienia, jeszcze przed I wojną światową sięgającą 50 proc. a w stolicy aż 75 proc. Warto nadmienić, że związki sympatyzowały z ideologią lewicową, nie były jednak przybudówkami socjaldemokracji i zachowały znaczną polityczną niezależność. Sama duńska socjaldemokracja - podobnie jak jej skandynawskie partie siostrzane - wcześnie zrezygnowała z zapisów programowych mówiących o zniesieniu kapitalizmu i postawiła sobie za cel zmianę systemu na drodze reform.

Silne uzwiązkowienie - charakterystyczne dla wszystkich państw skandynawskich - przyczyniło się do chyba najciekawszego elementu duńskiego modelu społecznego, jakim jest instytucjonalizacja konfliktów społecznych w postaci dialogu społecznego. Należy uwypuklić fakt, że skandynawskie społeczeństwa nie są koncyliacyjne "z natury". W wieku XIX i na początku wieku XX walki społeczne przybierały w nich ostry przebieg i miały masowy charakter. Zinstytucjonalizowany dialog społeczny jest efektem długotrwałej ewolucji sposobów rozwiązywania społecznych konfliktów. Jego podstawowe elementy w Danii pojawiły się już przed I wojną światową. Działo się to w czasie, gdy w Europie dominowały w ekonomii poglądy liberalne, wykluczające tego typu ingerencję w funkcjonowanie gospodarki. Duńska innowacja polegała przede wszystkim na przeniesieniu konfliktu pracowniczego na poziom prawny. Jedną z zasad było przymusowe zawieszenie broni (strajku, lokautu) na czas negocjacji. Drugą powołanie Stałego Sądu Rozjemczego, w skład którego wchodzili sędziowie powołani w równej mierze przez obie strony konfliktu. Trzecią powołanie instytucji negocjatora, obowiązkowo wkraczającego gdy strony nie potrafiły się porozumieć. W historii Danii partnerzy społeczni często zawierali porozumienia dotyczące polityki makroekonomicznej. Trzeba podkreślić ich dwie cechy, po pierwsze reprezentatywność partnerów społecznych, po drugie równoważność ustępstw obydwu stron. Pozwala to mówić o rzeczywistym wcieleniu w życie koncepcji umowy społecznej. Koncepcji, na którą powoływanie się w polskim dyskursie politycznym trudno nie uznać za nadużycie. Najlepiej widać to, gdy zestawimy polskie "umowy społeczne" z ich duńskimi odpowiednikami. Duńskim porozumieniom przyświecał duch solidaryzmu społecznego a nie próba realizacji partykularnych interesów poszczególnych grup społecznych.

Książka Grażyny Szelągowskiej stanowi udaną syntezę najnowszych dziejów Danii. Jej treść dotyka wielu obszarów życia społecznego, gospodarczego, politycznego i kulturalnego. Cennym uzupełnieniem pracy są aneksy. Autorka opracowała szczegółowe kalendarium dziejów Danii w XIX, XX i na początku XXI wieku, słowniczek duńskich partii politycznych zawierający informację o ich programie i przywódcach oraz spis osób sprawujących najwyższe godności w państwie. Indeks uzupełniony jest o biogramy osób pojawiających się na kartach pracy. Całości dopełniają cenne wskazówki bibliograficzne dla osób zainteresowanych pogłębianiem wiedzy o duńskiej historii i teraźniejszości. Praca Szelągowskiej to doskonały pierwszy krok dla wszystkich pragnących poznać najnowsze dzieje Danii. Nie tylko dla historyków. Również dla socjologów, politologów i kulturoznawców.

Grażyna Szelągowska, "Dania", Wydawnictwo Trio, Warszawa 2010, s. 456.

Bartosz Machalica


Recenzja ukazała się w czasopiśmie "Nowe Ksiażki".

drukuj poleć znajomym poprzedni tekst następny tekst zobacz komentarze


lewica.pl w telefonie

Czytaj nasze teksty za pośrednictwem aplikacji LewicaPL dla Androida:



Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
Warszawa, Jazdów 5A/4, część na górze
od 25.10.2024, co tydzień o 17 w piątek
Fotograf szuka pracy (Krk małopolska)
Kraków
Socialists/communists in Krakow?
Krakow
Poszukuję
Partia lewicowa na symulatorze politycznym
Discord
Teraz
Historia Czerwona
Discord Sejm RP
Polska
Teraz
Szukam książki
Poszukuję książek
"PPS dlaczego się nie udało" - kupię!!!
Lca

Więcej ogłoszeń...


25 listopada:

1917 - W Rosji Radzieckiej odbyły się wolne wybory parlamentarne. Eserowcy uzyskali 410, a bolszewicy 175 miejsc na 707.

1947 - USA: Ogłoszono pierwszą czarną listę amerykańskich artystów filmowych podejrzanych o sympatie komunistyczne.

1968 - Zmarł Upton Sinclair, amerykański pisarz o sympatiach socjalistycznych; autor m.in. wstrząsającej powieści "The Jungle" (w Polsce wydanej pt. "Grzęzawisko").

1998 - Brytyjscy lordowie-sędziowie stosunkiem głosów 3:2 uznali, że Pinochetowi nie przysługuje immunitet, wobec czego może być aresztowany i przekazany hiszpańskiemu wymiarowi sprawiedliwości.

2009 - José Mujica zwyciężył w II turze wyborów prezydenckich w Urugwaju.

2016 - W Hawanie zmarł Fidel Castro, przywódca rewolucji kubańskiej.


?
Lewica.pl na Facebooku