Lawinowo wzrosła liczba skarg przeciw seksizmowi w reklamach

[2013-05-18 20:56:28]

Aż 3,3 tys. skarg na reklamy wpłynęło do Rady Reklamy w 2012 roku. Było to ponad 3 razy więcej niż w 2012 roku, w którym złożono 1053 skargi.

Najczęściej skarżone były reklamy, w których kobiety przedstawiano wyłącznie jako obiekt seksualny. Tego aspektu dotyczyło aż 2,4 tys. skarg. 661 opierało się na przekonaniu, że reklama jest nieodpowiednia dla małoletnich, 165, że jest agresywna, a 80, że wprowadza w błąd.

Najwięcej emocji wzbudziła reklama napoju energetycznego Black, na którą poskarżyło się ponad 1000 osób. Plakaty przedstawiały kobietę w skąpej bieliźnie leżącą na łóżku. Jedna z wersji reklamy opatrzona była hasłem „Sprawdź jak działa", druga zaś „Bądź grzeszny". Działająca przy Radzie Reklamy Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama dyskryminuje kobiety i jest nieodpowiednia dla nieletnich.

650 skarg wpłynęło na prezentowaną na billboardach reklamę napoju Egoo. Plakaty przedstawiały ubraną w stringi kobietę i mężczyznę trzymającego ręce na jej pośladku. Skarżący podkreślali, że „poprzez pokazanie nagiej kobiety, która jest „obłapiana" przez mężczyznę trzymającego puszkę napoju, reklama czyni z kobiety przede wszystkim obiekt seksualny”. Także w tym przypadku kampania została uznana za naruszającą kodeks etyki. „Umieszczenie w przestrzeni publicznej zdjęcia ubranego mężczyzny protekcjonalnie obejmującego nagą kobietę (dłoń na pośladku) powiela obraz relacji męsko-damskich, jako „pana i niewolnicy", czy „samca i jego kociaka”” uzasadniali eksperci z branży reklamowej.

Trzecią najbardziej oprotestowywaną kampanią była reklama programu mSaver w mBanku. Poskarżono się na nią 642 razy. Jak podaje Rada, reklama przedstawiała nagą kobietę opatrzoną napisem: „Nigdy nie robiłeś TEGO przy kasie? To zacznij!". Komisja Etyki Reklamy również uznała, że reklama jest obraźliwa i dyskryminuje kobiety.

Z ponad 3,3 tys. skarg większość (2,4 tys.) dotyczyła reklam na nośnikach reklamy zewnętrznej (billboardy itp.), 849 skarg wpłynęło na reklamy telewizyjne, 53 na internetowe, 18 na działania marketingu bezpośredniego, 17 na reklamy radiowe, 10 – na prasowe, a tylko jedna na reklamę w kinie.

Piotr Szumlewicz


drukuj poleć znajomym poprzedni tekst następny tekst zobacz komentarze


lewica.pl w telefonie

Czytaj nasze teksty za pośrednictwem aplikacji LewicaPL dla Androida:



MARSZ DLA PALESTYNY
Warszawa, Pomnik Mikołaja Kopernika
📅 Sobota, 30 listopada 2024 r., godz. 15.00
Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
Warszawa, Jazdów 5A/4, część na górze
od 25.10.2024, co tydzień o 17 w piątek
Fotograf szuka pracy (Krk małopolska)
Kraków
Socialists/communists in Krakow?
Krakow
Poszukuję
Partia lewicowa na symulatorze politycznym
Discord
Teraz
Historia Czerwona
Discord Sejm RP
Polska
Teraz
Szukam książki
Poszukuję książek

Więcej ogłoszeń...


28 grudnia:

1832 - Joachim Lelewel i Józef Zaliwski założyli tajny komitet Zemsta Ludu.

1905 - W Królestwie Polskim wybuchł strajk powszechny.

1958 - Kuba: Rozpoczęła się bitwa o Santa Clarę.

1993 - Rząd SLD-PSL przedłużył o 6 miesięcy okres pobierania zasiłków przez bezrobotnych w rejonach o najwyższej stopie bezrobocia.

2000 - Adrian Năstase z Partii Socjaldemokratycznej został premierem Rumunii.

2004 - W Nowym Jorku zmarła Susan Sontag, amerykańska pisarka, eseistka, krytyczka społeczna i aktywistka praw człowieka.

2018 - Zmarł Amos Oz, pisarz izraelski, zwolennik izraelsko-palestyńskiego pojednania, współzałożyciel lewicowej organizacji Szalom Achszaw (Pokój Teraz)


?
Lewica.pl na Facebooku