Bart³omiej Zindulski: Z³y „dotyk Boga”
[2021-05-25 09:36:37]
Przez kilkadziesi±t lat, g³ównymi o¶rodkami aktywno¶ci pedofilskiej w strukturach Ko¶cio³a rzymskokatolickiego w Wielkiej Brytanii by³y niektóre szko³y i klasztory prowadzone przez benedyktynów. Do najbardziej nies³awnych zaliczyæ nale¿y szko³y Ampleforth w Pó³nocnym Yorkshire, Downside w Somerset oraz szko³ê St Benedict’s w Ealing, w zachodnim Londynie. Do aktów molestowania i nadu¿yæ dochodzi³o w tych szko³ach ze strony nauczycieli, zakonników i ksiê¿y. W wiêkszo¶ci tych przypadków skargi sk³adane przez uczniów, ich rodziców i absolwentów by³y zamiatane pod dywan a sprawcy chronieni. W klasztorze Ampleforth osoby odpowiedzialne za molestowanie nawet nie próbowa³y ukrywaæ swojego zainteresowania seksualnego dzieæmi. W raporcie czytamy, ¿e w klasztorze panowa³a kultura akceptacji dla takich zachowañ jak „pieszczenie dzieci” polegaj±ce czasem na „wzajemnej i grupowej masturbacji”. Zarówno w tym jak i innych klasztorach, sprawcy w najgorszym wypadku zostawali przenoszeni do innych parafii i szkó³. W³adze zakonne nigdy nie zawiadamia³y policji i s³u¿b zajmuj±cych siê opiek± nad dzieæmi. W szkole zakonnej Ampleforth g³o¶na by³a sprawa ojca Piersa Grant-Ferrisa, mnicha-pedofila i nauczyciela geografii. Pierwsze skargi na Grant-Ferrisa sk³adane by³y ju¿ w 1975 roku. Rodzice uczniów skar¿yli siê wtedy, ¿e ksi±dz dotyka³ je w miejsca intymne. Jedno z dzieci skar¿y³o siê, ¿e ojciec Piers podczas wymierzania klapsów (które by³o przyjêt± i legaln± form± wychowawcz± w klasztorze), ¶ci±ga³ mu majtki a sam siê przy tym onanizowa³. W³adze zakonu nie tylko nie zg³osi³y sprawy poza szko³ê, na przyk³ad na policjê, ale przenios³y go na inn± parafiê, gdzie nadal mia³ kontakt z dzieæmi. Od czasu pierwszych skarg przenoszono go na co najmniej sze¶æ ró¿nych parafii, w których mia³ kontakt z dzieæmi. Gdy w 1995 roku jedna z ofiar zg³osi³a skargê na wcze¶niejsze zachowania Grant-Ferrisa do diecezji Middlesbrough, us³ysza³a, ¿e jest pierwsz± osob±, która kiedykolwiek zg³asza³a takie rzeczy w sprawie ksiêdza. Nie powiedziano jej, ¿e skargi na ksiêdza sk³adano ju¿ od dwudziestu lat. W tym samym 1995 roku, inny ksi±dz, Bernard Green, zakonnik z Ampleforth i nauczyciel w tamtejszej szkole ¶redniej, zosta³ aresztowany i skazany na dwa lata wiêzienia w zawieszeniu za napa¶æ seksualn± na ¶pi±cego ch³opca w jednym ze szkolnych dormitoriów. Inny zakonnik, ojciec Gregory Carroll w 2005 roku trafi³ za kraty za nadu¿ycia seksualne na ch³opcach w latach 70 – tych i 80 – tych, po czym udowodniono mu kolejne przestêpstwa tego typu w innych parafiach i skazano go na dwadziescia lat wiêzienia. W 2006 roku ojciec Piers Grant-Ferris trafi³ do wiêzienia. Udowodniono mu molestowanie seksualne piêtnastu ch³opców, najczê¶ciej bêd±cych w wieku o¶miu lub dziewiêciu lat. Pracownicy socjalni, którzy próbowali pomóc klasztorowi w stworzeniu sprawnego mechanizmu ochrony dzieci, wspominaj±, ¿e Ampleforth by³ najtrudniejsz± placówk±, z jak± mieli do czynienia. Ksiê¿a i szefostwo zakonu nie chcieli ¿adnej wspó³pracy, nie ¿yczyli sobie jakiejkolwiek ingerencji ani kontroli, nie udostêpniali ¿adnych informacji i sprawiali wra¿enie bycia tajnym stowarzyszeniem. Wiêkszo¶æ faktów na temat pedofilskiej aktywno¶ci w Ampleforth wysz³a na jaw dopiero w toku policyjnego ¶ledztwa w 2005 roku. A¿ do tego czasu w³adze zakonne i zarz±dzaj±ca zakonem diecezja nie chcia³y wspó³pracowaæ z zewnêtrznymi instytucjami i ca³± sprawê pedofilskiej patologii ukrywano. Wspomnieæ tu nale¿y, ¿e w Wielkiej Brytanii szko³y katolickie maj± opiniê lepszych od innych szkó³, poziom nauczania jest wysoki a czesne to spory wydatek. Dla przyk³adu, koszt wys³ania dziecka do szko³y w Ampleforth to dla rodziców wydatek od 16 do 26 tysiêcy funtów za rok za pierwsze klasy szko³y ¶redniej lub 26 do 36 tysiêcy funtów rocznie za wy¿sze klasy szko³y ¶redniej. Wy¿sza cena jest za opcjê z internatem a ni¿sza, za naukê dzienn±, gdzie trzeba dowoziæ pupila do szko³y i odbieraæ po lekcjach. Druga opcja pojawi³a siê w Ampleforth dopiero w ostatnich latach, wcze¶niej dostêpna by³a tylko opcja z internatem. Kolejn± nies³awn± placówk± katolick± znan± z pedofilskich wybryków ksiê¿y jest St Beneticts’s Abbey (Klasztor ¦w. Benetykta) w Ealing, w zachodnim Londynie. Do klasztoru przynale¿± dwie szko³y. W 2009 roku by³y dyrektor szko³y podstawowej przy tym zakonie, ojciec David Pearce zosta³ skazany za jedena¶cie gwa³tów i napa¶ci seksualnych na dzieci. Ofiary wspomina³y, ¿e Pearce by³ zdolny do wprowadzenia atmosfery kontroli, strachu i „kultury seksualnego sadyzmu”. Jeden z uczniów w 2004 roku poskar¿y³ siê na dzia³ania Pierce’a ale wtedy nie uda³o siê policji zgromadziæ wystarczaj±cych dowodów. Gdy ofiara zaczê³a nag³a¶niaæ sprawê, w³adze zakonu zdecydowa³y o odsunieciu Pearce’a od prowadzenia zajêæ z dzieæmi, po to, by „chroniæ ojca Davida przed nieuzasadnionymi oskar¿eniami”. Jednak nawet w czasie, gdy zakon zabroni³ mu zbli¿ania siê do dzieci, Pearce nadal dokonywa³ swoich aktów, zupe³nie nie zwa¿aj±c na zakaz i nie ponosz±c ¿adnych konsekwencji ze strony Ko¶cio³a. „Nie móg³ siê powstrzymaæ” – wspomina³ w czasie procesu jeden z pokrzywdzonych ch³opców. Ksi±dz zmusza³ dzieci do „dochowania sekretu”. Mówi³ ofiarom, by „by³y szczere z nim ale trzyma³y to w tajemnicy przed rodzicami”. Pearce mia³ w¶ród dzieci swoich „ulubieñców”, których zaprasza³ na „specjalne lekcje”. W 2016 roku wicedyrektor tej szko³y, Peter Allott, zosta³ skazany za posiadanie zdjêæ z nagimi dzieæmi i przy okazji wysz³o na jaw, ¿e w molestowanie dzieci na terenie klasztoru i w przyklasztornych szkó³ach zaangazowanych by³o kilka kolejnych osób. W 2019 roku Andrew Soper, dyrektor klasztornej szko³y ¶redniej i by³y opat zakonu w Ealing, zosta³ skazany na osiemna¶cie lat wiêzienia za dziewiêtna¶cie gwa³tów i inne przestêpstwa seksualne na dzieciach. Zanim trafi³ przed s±d, uciek³ w 2011 roku do Kosowa, gdzie ukrywa³ siê przez piêæ lat. O pedofilskich incydentach wiedzieli inni nauczyciele i pracownicy szkó³ ale milczeli w obawie przed utrat± pracy. Obydwie szko³y unika³y udostêpniania informacji organom ¶cigania i by³y niechêtne wspó³pracy z w³adzami badaj±cymi te nadu¿ycia. W raporcie wprost napisano, ¿e: „na pierwszym miejscu stawiano mnichów i ich w³asn± reputacjê zamiast ochrony dzieci (…) w celu unikniêcia skandalu”. W klasztorze panowa³a w tej sprawie niepisana zasada „nic im nie mówimy”. W sytuacjach, gdy te sprawy wychodzi³y na jaw, w³adze zakonne przenosi³y sprawców w inne miejsca. W obydwu szko³ach zniszczono wszelk± wewnêtrzn± dokumentacjê i notatki dotycz±ce przestêpstw pedofilskich. Inn± placówk± benedyktyñsk±, która znana by³a z pedofilskich wybryków ksiê¿y, by³ klasztor Downside Abbey w Devon i wchodz±ca w jego sk³ad szko³a, gdzie o molestowaniu dzieci s³ychaæ by³o ju¿ od lat 60-tych. Jednym z czarnych bohaterów historii tego zakonu jest ojciec Nicholas White. Jeden z by³ych uczniów zezna³ przed komisj± IICSA, ¿e gdy mia³ jedena¶cie lat, White wielokrotnie go molestowa³: dotyka³ jego cz³onka i masturbowa³ go. Gdy ch³opiec w koñcu poskar¿y³ siê babci i ojcu, sprawê zg³oszono do dyrekcji szko³y. White przesta³ uczyæ w jego klasie. Ale ju¿ w kolejnym semestrze, gdy ch³opak przeszed³ do wy¿szej klasy, okaza³o siê, ¿e jego wychowawc± jest ten sam ojciec Nicholas White i podlega mu teraz osiemdziesiêciu innych ch³opców. W tym wypadku klasztor nie uciek³ siê nawet do tradycyjnego ko¶cielnego rozwi±zania jakim jest przeniesienie pedofila w sutannie „do innej parafii”. Nicholasa White’a przeniesiono do innej klasy, w tej samej szkole! Ch³opiec ponownie by³ molestowany i wiedzia³ o innym ch³opcu, który pad³ ofiar± White’a. Na tym nie koniec. Ojciec White uczy³ w szkole przez kolejne kilka lat, dokonuj±c kolejnych aktów pedofilskich o których wiedzia³a dyrekcja szko³y. W 1990 roku odszed³ tymczasowo ze szko³y ale ju¿ w 1999 roku powróci³ do Downside i nadal tam pracowa³ a¿ do 2010 roku. Dopiero dziêki policyjnemu ¶ledztwu uda³o siê dotrzeæ do dokumentów klasztornych, w tym pierwotnych skarg na White’a. Ojciec Nicholas zosta³ skazany na piêæ lat wiêzienia a przed s±dem przyzna³ siê do molestowania siedmiu ch³opców. W 2012 roku, dyrektor klasztornej szko³y w Dowside spali³ ogromn± ilo¶æ akt i dokumentów z wcze¶niejszych lat. Wed³ug komisji IICSA, mog³y one zawieraæ informacje o innych przestêpstwach dokonywanych na terenie szko³y, których nie uda siê ju¿ poznaæ. W innych szko³ach i klasztorach katolickich bywa³o nie lepiej. W szkole St Ambrose College w miejscowo¶ci Altrincham dochodzi³o do molestowania seksualnego ze strony personelu na terenie szko³y jak i w czasie zajêæ poza szko³±. W ostatnich latach na policjê zg³osi³o siê kilkadziesi±t osób, które w dzieciñstwie pad³y ofiar± przemocy ze strony personelu tej szko³y. Alan Morris, katolicki diakon, by³y nauczyciel i zastêpca dyrektora szko³y St Ambrose, zosta³ skazany w 2014 roku na 9 lat wiêzienia. Udowodniono mu dziewiêtna¶cie przypadków napa¶ci seksualnych na dzieci. Od czasu procesu, na jaw wysz³o kolejnych 47 przypadków molestowania. W katolickiej szkole Douai przy Klasztorze Douai (Douai Abbey) pracowa³ ksi±dz David Smith. Molestowa³ seksualnie ch³opców w tej szkole a nastêpnie zmieni³ wyznanie na anglikañskie i jako ksi±dz anglikañski molestowa³ dzieci w placówkach anglikañskich. Do wiêzienia trafi³ w 2007 roku. W tej samej szkole, katolicki ksi±dz Michael Creagh odpowiedzialny by³ za molestowanie dzieci a do szko³y trafi³ przeniesiony z innych parafii z których wydalono go za czyny pedofilskie. Do Douai trafi³ te¿ Dawid Lowe, który najpierw molestowa³ dzieci przy katedralnym chórze dzieciêcym w Westminsterze a nastêpnie we wspomnianej wcze¶niej szkole katolickiej Ampleforth. W 2015 roku Lowe zosta³ skazany na dziesiêæ lat wiêzienia. W szkole Douai pracowa³ te¿ ojciec Terence Charles Fitzpatrick. Podczas swojej wcze¶niejszej pos³ugi w parafii St Osburg’s w Coventry, zosta³ przy³apany na molestowaniu kobiety z problemami psychologicznymi. Kobieta zwróci³a siê do ksiêdza o poradê a ten zorganizowa³ jej seriê „zabaw w imieniu Boga” polegaj±cych na molestowaniu seksualnym. Ksi±dz przekona³ swoj± ofiarê, ¿e jest to czê¶æ terapii której ona potrzebuje. Gdy sprawa wysz³a na jaw, Fitzpatricka „przeniesiono do innej parafii”, czyli do szko³y klasztornej przy Douai Abbey. Potem s³u¿y³ jeszcze w czterech innych parafiach katolickich w Berkshire. W szkole St Peter Claver College w Yorkshire, ksi±dz urz±dza³ uczniom „inspekcjê genitaliów” podczas której dotyka³ ich cz³onków, naciera³ wazelin± i masturbowa³. Jedna z ofiar, dzi¶ doros³y mê¿czyzna, wspomina, ¿e jako dziecko do¶wiadcza³ „inspekcji genitaliów” przez okres ponad dwóch lat. W Belmont Abbey w Herefordshire ksi±dz John Kinsey dopuszcza³ siê napa¶ci seksualnych na ch³opców za co zosta³ skazany na piêæ lat wiêzienia. Tak¿e w zamkniêtej w 1994 roku szkole Buckfast Abbey dochodzi³o do przestêpstw pedofilskich, w zwi±zku z czym jeden z ksiê¿y trafi³ do wiêzienia. Przyk³adów jest niestety du¿o wiêcej. Raport IICSA opisuje dramat 17-letniej dziewczyny na wózku inwalidzkim, która zosta³a zgwa³cona przez ksiêdza. Ofiara by³a ju¿ molestowana w dzieciñstwie, a zwrot ku Ko¶cio³owi mia³ pomóc w trudzie pozbycia siê traumy. Ko¶ció³ niestety zawiód³. W raporcie mo¿na te¿ przeczytaæ historiê o zakonniku prowadz±cym poradniê dla m³odzie¿y. W czasie jednej z prywatnych „sesji” kaza³ rozebraæ siê do naga dziewczynce, ¿eby j± molestowaæ. Mowa te¿ o ksiêdzu, który wykorzystywa³ dziecko „setki razy” i zmusza³ je po ka¿dym razie do spowiedzi, doprowadzaj±c do jeszcze g³êbszej traumy i depresji. Wyj±tkowo wstrz±saj±ca jest historia kobiety, która wspomina jak w wieku 13 lat by³a molestowana przez ksiê¿y salezjanów. Jeden z ksiê¿y przekona³ rodziców, ¿e dziewczynka potrzebuje „prywatnych zajêæ”. Podczas tych zajêæ ksi±dz zmusza³ dziewczynkê do rozbierania siê do naga, dotyka³ jej miejsc intymnych, w tym – jak opisuje raport IICSA – penetrowa³ jej pochwê palcami. Do tego typu molestowania dochodzi³o regularnie, przez lata. Na skutek traumy dziewczynka próbowa³a pope³niæ samobójstwo – najpierw chcia³a skoczyæ z mostu a innym razem próbowa³a przedawkowaæ lekarstwa. Raport opowiada te¿ historiê trzynastoletniego ch³opca, który pozna³ ksiêdza Jamesa Robinsona z archidiecezji Birmingham. Ksi±dz zabiera³ ch³opca na wycieczki samochodem i zaprasza³ do domu swojej matki. W trakcie tych spotkañ molestowa³ go na wiele sposobów. Rodzice ch³opca traktowali ksiêdza z takim szacunkiem i obdarzali tak wielkim zaufaniem, ¿e pozwalali mu spêdzaæ noce w swoim domu i spaæ w jednym ³ó¿ku ze swoim ma³oletnim synem. Raport IICSA opisuje szokuj±ce do¶wiadczenia dziecka w trakcie tych nocy: ksi±dz zmusza³ ch³opca do seksu oralnego i gwa³ci³ go analnie. Doros³y dzi¶ mê¿czyzna, wspominaj±c ten czas mówi³, ¿e po tych do¶wiadczeniach przez lata cierpia³ na depresjê i przez kilka lat musia³ korzystaæ z terapii psychologicznej. Ten ch³opiec nie by³ jedyn± ofiar± ksiêdza Robinsona. Przed s±dem Robinson odpowiada³ za molestowanie i gwa³cenie czterech innych ch³opców. Ksi±dz zosta³ skazany na 21 lat wiêzienia. Ta historia jest szokuj±ca sama w sobie ale reakcja Ko¶cio³a przechodzi wszelkie wyobra¿enie. Komisja IICSA ustali³a, ¿e gdy rodzice ofiar Robinsona przychodzili ze skargami do ró¿nych parafii, w³adze ko¶cielne lekcewa¿y³y sprawê i zniechêca³y rodziców do podejmowania dalszych akcji. W 1985 roku policji przekazano nagranie rozmowy Robinsona z jedn± z ofiar, podczas której ksi±dz przyzna³ siê do swoich czynów. Policja jednak utraci³a to nagranie w dziwnych okoliczno¶ciach. Wkrótce potem w³adze ko¶cielne wys³a³y Robinsona do USA, do jednej z parafii w Los Angeles, gdzie rozpocz±³ nowe ¿ycie na koszt brytyjskiego ko¶cio³a katolickiego. Przez kilkana¶cie lat wyp³acano mu regularn± pensjê. Ko¶ció³, który wiedzia³ o przestêpczych czynach swojego ksiêdza nie tylko nie zawiadomi³ policji i nie pomóg³ wyja¶niæ sprawy, ale pomóg³ przestêpcy uciec za granicê i przez lata wspiera³ go finansowo. Dopiero w 2009 roku brytyjskie w³adze wyst±pi³y z wnioskiem o deportacjê. Znane s± te¿ liczne przypadki ko¶cielnej pedofilii, które nie znalaz³y siê w raporcie IICSA ale opisane by³y ju¿ wcze¶niej przez media. W diecezji Birmingham pracowa³ ksi±dz Alexander Bede Walsh. Od lat 70-tych do 90-tych dopuszcza³ siê czynów pedofilskich w parafiach w Warwickshire, Staffordshire i Coventry. W trakcie procesu, jedna z ofiar okre¶li³a ojca Walsha jako „zdeterminowanego, manipulatorskiego, drapie¿nego pedofila”, który s±dzi³, ¿e nikt nie bêdzie przeciwko niemu zeznawa³, bo jest ksiêdzem. Molestowane dzieci poi³ alkoholem, mówi±c, ¿e picie alkoholu zaprowadzi je do nieba. Ksi±dz Walsh manipulowa³ swoje ofiary t³umacz±c swoje perwersyjne dzia³ania religi±. Dotykaj±c ch³opców w miejsca intymne, t³umaczy³, ¿e to „dotyk Boga”. Jeden z molestowanych ch³opców faktycznie uwierzy³, ¿e rêka ksiêdza by³a rêk± Boga, która go dotyka. Za swój z³y dotyk i kilkadziesi±t przypadków napa¶ci seksualnych na dzieci w wieku od o¶miu do szesnastu lat, Walsh zosta³ skazany na 22 lata wiêzienia. W miejscowo¶ci Coleshill w archidiecezji Birmingham dzia³a³ makabryczny, katolicki sierociniec o nazwie Dom Ojca Hudsona. O¶rodek nale¿a³ do sieci sierociñców imienia Ojca Hudsona i istnieje do dzisiaj ale teraz dzia³a jako dom starców i cieszy siê dobr± opini± rezydentów. Historia tego sierociñca mog³aby pos³u¿yæ za t³o scenariusza horroru ale niestety, wydarzenia te s± prawdziwe. Na przestrzeni lat dochodzi³o tam do bicia, gwa³tów i molestowania seksualnego ze strony ksiê¿y, zakonnic i personelu. Jeden z pensjonariuszy tego katolickiego o¶rodka wspomina³ po latach: „Ka¿de dziecko ¿y³o w strachu. Nikt nie interesowa³ siê sierotami w tamtym czasie i nie by³o nikogo do kogo mo¿na by siê by³o zg³osiæ. Nie mogli¶my powiedzieæ nikomu, ¿e zakonnica nas bi³a albo, ¿e ksi±dz nas zgwa³ci³”. Jak ustali³a komisja IICSA, miejsce to z jakiego¶ powodu odwiedza³ te¿ wspomniany wy¿ej ksi±dz James Robinson. Byæ mo¿e bezradno¶æ dzieci w tym o¶rodku by³a na tyle „poci±gaj±ca” w ¶rodowisku ko¶cielnych pedofilów, ¿e przyci±ga³ on pojedynczych ksiê¿y zainteresowanych wykorzystaniem tej sytuacji. Jeden z ch³opców, dzisiaj cz³owiek w sile wieku, wspomina zorganizowany przez sierociniec wyjazd pod namioty do Walii: „Zakonnice nocowa³y w pobliskim ko¶ciele, podczas gdy ch³opcy i m³odzi ksiê¿a nocowali w namiotach. Jeden z ksiê¿y kaza³ mi wej¶æ do namiotu i mnie zaatakowa³. ¦ci±gn±³ mi spodnie i mnie zgwa³ci³. Mia³em dwana¶cie lat”. Ksi±dz kaza³ mu milczeæ na ten temat, choæ i tak nie by³o nikogo, komu mo¿na by³o o tym powiedzieæ. Zakonnice wiedzia³y o gwa³tach na dzieciach ale nie reagowa³y. Za to same odpowiedzialne by³y za atmosferê strachu, terroru i przemocy w sierociñcu. Powszechne by³o bicie bez powodu, czêsto brutalne, powoduj±ce krwotoki. Wiêkszo¶æ osób odpowiedzialnych za tê przemoc nigdy nie odpowiedzia³a za swoje czyny. Przed s±dem stan±³ tylko jeden pedofil, ksi±dz Eric Taylor, odpowiedzialny za gwa³ty na dzieciach w Domu Ojca Hudsona. Jak wspomina³y ofiary w czasie rozprawy s±dowej, o gwa³tach dokonywanych przez ksiêdza Taylora wiedzieli wszyscy w o¶rodku. Osoby, które siê odwa¿y³y poskar¿yæ na ksiêdza, by³y bite przez zakonnice. Taylor zmar³ w wiêzieniu. G³o¶no swego czasu by³o o „Sprawie Hilla” (The Hill case) w któr± zamieszany by³ sam kardyna³ Cormac Murphy-O’Connor. W 1985 roku, gdy sprawowa³ funkcjê Biskupa Arundel i Brighton, zosta³ poinformowany o zarzutach wobec jednego z ksiê¿y, ojca Michaela Hilla. Ksiêdza oskar¿ano o czyny pedofilskie. Zamiast skierowaæ sprawê na policjê, Murphy-O’Connor przeniós³ Hilla do parafii przy londyñskim lotnisku Gatwick. Nie powiadomiono ani policji ani innych instytucji pañstwowych, zamiast tego przeniesiono go do innej parafii. Dopiero po dwunastu latach Hillowi udowodniono przed s±dem molestowanie dziewiêciorga dzieci i w 1997 roku zosta³ skazany na piêæ lat wiêzienia a w 2002 roku znaleziono dowody na dalsze przestêpstwa pedofilskie i skazano go na kolejne piêæ lat. W 2001 roku papie¿ Jan Pawe³ II uczyni³ Murphy-O’Connora kardyna³em. Choæ Murphy-O’Connor by³ bezpo¶rednio zaanga¿owany w ukrywanie przestêpstwa, policja uzna³a, ¿e nie ma wystarczaj±cych dowodów na jego winê i nigdy nie postawiono go przed s±dem. Rok po ¶mierci O’Connora on sam zosta³ oskar¿ony o gwa³t na dziewczynce. Policja nie zajê³a siê spraw±, bo sprawca ju¿ nie ¿y³ a sam Ko¶ció³ nie znalaz³ dowodów na potwierdzenie tego oskar¿enia. Murphy-O’Connor w trakcie swojej kariery by³ oczywi¶cie przeciwnikiem zwi±zków homoseksualnych i przeciwnikiem antykoncepcji jako „niezgodnych z naukami Ko¶cio³a”. Chêtnie zabiera³ w tych sprawach g³os. Napisa³ do premiera Tony Blaira list, protestuj±c przeciwko ustawodastwu u³atwiaj±cemu parom homoseksualnym wspólne ¿ycie. Odwo³a³ te¿ zarz±d jednego z katolickich szpitali wspó³finansowanych przez NHS (publiczn± s³u¿bê zdrowia), za przepisywanie tabletki „dzieñ po” i skierowania na zabiegi aborcyjne. Informacje o tych i innych przestêpstwach kleru by³y opisywane przez media i przy odrobinie chêci mo¿na je znale¼æ w internecie. Nieznana jest oczywi¶cie ca³kowita liczba przypadków nadu¿yæ seksualnych w brytyjskim Ko¶ciele Katolickim ani nieznana jest prawdziwa skala zjawiska. Samej komisji IICSA uda³o siê zgromadziæ informacje na temat 931 z³o¿onych skarg dotycz±cych ponad 3000 przypadków wykorzystywania seksualnego dzieci w rzymskokatolickich parafiach, szko³ach i organizacjach religijnych. Komisja ka¿dego roku otrzymuje ponad sto zg³oszeñ takich przypadków, wiêc wiedza na ten temat siê poszerza. Problemem jest jednak brak zachowanej dokumentacji w archiwach ko¶cielnych, niechêæ do wspó³pracy ze strony Ko¶cio³a albo po prostu niski odsetek zg³aszanych przestêpstw. Do¶wiadczenie pokazuje, ¿e w sytuacji gdy ofiary zg³asza³y siê ze skarg± do diecezji zamiast do organów ¶cigania, napotyka³y ¶cianê niechêci, wrogo¶ci i z³ej woli. Sam kardyna³ Vincent Nichols krytykowany jest w raporcie za udzia³ w takim dzia³aniu. Na przyk³ad w niedawnym przypadku kobiety zgwa³conej i nêkanej seksualnie przez ksiêdza. Kobieta spêdzi³a kilka lat próbuj±c wywalczyæ od diecezji Westminster przyznanie jej racji i przeprosiny. Gdy w trakcie swojego ¶ledztwa komisja IICSA za¿±da³a od diecezji dostêpu do wewnêtrznej korespondencji w tej sprawie, okaza³o siê, ¿e pracownicy zupe³nie ignorowali skargê, w wewnêtrznych emailach okre¶lali ofiarê mianem „manipulantki” i sugerowali, ¿e chodzi o wyci±gniêcie odszkodowania. Stoj±cy na czele instytucji kardyna³ Nichols nie tylko nie potêpi³ takiej postawy personelu, ale odmówi³ spotkania siê z ofiar±. Zdanie zmieni³ dopiero, gdy jej sprawa zosta³a nag³o¶niona przez media. Kobieta mówi³a wtedy, ¿e przez ponad dwa i pó³ roku próbowa³a przekazaæ swoje skargi Ko¶cio³owi ale spotyka³a siê z niechêci± a Ko¶ció³ by³ zainteresowany wy³±cznie bronieniem sprawcy i chronieniem swoich szeregów. W innym przypadku, w którym o gwa³t oskar¿ono poprzednika Nicholsa, arcybiskupa Westminsteru kardyna³a Cormaca Murphy-O’Connora, informacje na temat ofiary wyciek³y do mediów w USA. Ale kardyna³ Nichols, zamiast skupiæ siê na tym, ¿e fakt opublikowania tych materia³ów dotyka³ bezpo¶rednio ofiarê, skupia³ siê na chronieniu wizerunku papie¿a, którego w tych materia³ach tak¿e krytykowano. Kardyna³ próbowa³ powstrzymaæ publikacjê materia³ów, ale nie ze wzglêdu na dobro ofiary, lecz ze wzglêdu na ¼le pojmowane „dobre imiê” Ko¶cio³a, papie¿a i Murphy-O’Connora. Odmówi³ te¿ przeproszenia ofiary. Raport IICSA opisuje jaki wp³yw molestowanie ze strony kleru mia³o na dzieci w dalszym ¿yciu. Wiêkszo¶æ cierpi na depresjê, czê¶æ walczy z uzale¿nieniami, niektóre osoby doprowadza³y siê do samookaleczeñ lub maj± my¶li samobójcze. U ofiar w dalszym ¿yciu dochodzi³o do za³amañ nerwowych i niektóre z tych przypadków musia³y byæ leczone szpitalnie. U wielu z tych osób ¿ycie osobiste siê nie powiod³o, ma³¿eñstwa siê rozpada³y na skutek traumatycznych wspomnieñ. Raport IICSA wprost stwierdza, ¿e ca³a instytucja Ko¶cio³a Katolickiego „zdradzi³a swoje moralne przeznaczenie” poprzez chronienie na przestrzeni dekad setek ksiê¿y-gwa³cicieli. „Reakcja na przypadki ujawnienia nadu¿yæ seksualnych charakteryzowa³a siê zaniechaniem wsparcia dla ofiar i osób dotkniêtych procederem i silnie z tym kontrastuj±cym aktywnym zaanga¿owaniem na rzecz chronienia domniemanych sprawców i reputacji Ko¶cio³a” – czytamy w raporcie. Czytamy tam tak¿e o ogromnej niechêci do jakiejkolwiek zewnêtrznej kontroli i kulturze „zamiatania pod dywan”. Ta lekcja jest wa¿na tak¿e dla Polski, gdzie przestêpstwa seksualne ksiê¿y wychodz± na jaw g³ównie dziêki pracy niezale¿nych dziennikarzy ¶ledczych a Ko¶ció³ jest niechêtny wszelkiej wspó³pracy. Oczywi¶cie Ko¶ció³ sam powinien byæ zainteresowany oczyszczeniem atmosfery wokó³ siebie, choæby w imiê odzyskania reputacji, ale nie mo¿na tu polegaæ na dobrej woli. Organizacje praw cz³owieka, w tym organizacje praw dziecka powinny wymusiæ na politykach stworzenie sprawnej struktury niezale¿nych komisji ¶ledczych o du¿ych kompetencjach, które bêd± w stanie skutecznie dochodziæ prawdy, w tym ¿±daæ od w³adz ko¶cielnych wszystkich potrzebnych dokumentów i informacji. Tekst pochodzi z Dziennika Trybuna |
- Blog Rados³awa S. Czarneckiego: Syndrom Pigmaliona i efekt Golema
- Blog Rados³awa S. Czarneckiego: Mury, militaryzacja, wsobno¶æ.
- Blog Rados³awa S. Czarneckiego: Manichejczycy i hipsterzy
- Pod pr±d!: Spowied¼ Millera
- Blog Rados³awa S. Czarneckiego: Wolno¶æ wilków oznacza ¶mieræ owiec
- Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
- Warszawa, Jazdów 5A/4, czê¶æ na górze
- od 25.10.2024, co tydzieñ o 17 w pi±tek
- Fotograf szuka pracy (Krk ma³opolska)
- Kraków
- Socialists/communists in Krakow?
- Krakow
- Poszukujê
- Partia lewicowa na symulatorze politycznym
- Discord
- Teraz
- Historia Czerwona
- Discord Sejm RP
- Polska
- Teraz
- Szukam ksi±¿ki
- Poszukujê ksi±¿ek
- "PPS dlaczego siê nie uda³o" - kupiê!!!
- Lca
23 listopada:
1831 - Szwajcarski pastor Alexandre Vinet w swym artykule na ³amach "Le Semeur" u¿y³ terminu "socialisme".
1883 - Urodzi³ siê José Clemente Orozco, meksykañski malarz, autor murali i litograf.
1906 - Grupa stanowi±ca mniejszo¶æ na IX zje¼dzie PPS utworzy³a PPS Frakcjê Rewolucyjn±.
1918 - Dekret o 8-godzinnym dniu pracy i 46-godzinnym tygodniu pracy.
1924 - Urodzi³ siê Aleksander Ma³achowski, dzia³acz Unii Pracy. W latach 1993-97 wicemarsza³ek Sejmu RP, 1997-2003 prezes PCK.
1930 - II tura wyborów parlamentarnych w sanacyjnej Polsce. Mimo uniewa¿nienia 11 list Centrolewu uzyska³ on 17% poparcia.
1937 - Urodzi³ siê Karol Modzelewski, historyk, lewicowy dzia³acz polityczny.
1995 - Benjamin Mkapa z lewicowej Partii Rewolucji (CCM) zosta³ prezydentem Tanzanii.
2002 - Zmar³ John Rawls, amerykañski filozof polityczny, jeden z najbardziej wp³ywowych my¶licieli XX wieku.
?