Karol Lewicki: Jak globalizacja i neoliberalizm zabijają demokrację
Sykofant to zawodowy donosiciel w starożytnych Atenach. Często hipokryta i kłamca. Termin wymyślony i zastosowany praktycznie w kolebce europejskiej... [10]
Przemysław Wielgosz: Nasze priorytety
Zamordowanie siedmiorga pracowników organizacji World Kitchen dostarczających żywność głodzonym przez armię izraelską Palestyńczykom w Strefie Gazy... [7]
Petycja o podjęcie prac nad wprowadzeniem maksymalnych cen za m² nieruchomości
Petycja dotyczaca podjęcia prac legislacyjnych nad wprowadzeniem maksymalnych cen za metr kwadratowy nieruchomości
Szanowni Państwo,
W trybie... [3]
John Paul: Obudź się Lewico!
Według oficjalnych danych Państwowej Komisji Wyborczej w wyborach z 7 kwietnia br. do Sejmików wojewódzkich Lewica osiągnęła wynik rzędu zaledwie... [25]
Tomasz S. Markiewka: Zielony Ład pogrąży "zwykłych ludzi"?
Nie dajcie sobie tego wmówić
Do niedawna głównym wrogiem reform klimatycznych były korporacje, które przez lata blokowały je dezinformacją i... [3]
Artur Troost: Reakcjonizm architektoniczny - zawoalowana ofensywa skrajnej prawicy
Szare klocki, szklane klatki, depresyjne budynki niszczące ludzkiego ducha – krytykom architektury nowoczesnej nie brakuje... [5]
Więcej...
Jacenty Dędek: Miasto na miarę człowieka
Mój projekt to rodzaj buntu wobec niezauważania przez media ogólnopolskie mniejszych ośrodków, obrzeży i tego wszystkiego, co sprawiłoby wysiłek... [0]
Mariusz Urbanek: Wszechstronnie niewygodny Różewicz
W 10. rocznicę śmierci Tadeusza Różewicza przypominamy tekst o tym wybitnym poecie, dramaturgu, prozaiku i scenarzyście
Wierzę, że narody... [0]
B. Gajdzik, A. Janociński, A. Magiera: Jak się zakłada związek w instytucji kultury?
Andrzej Frączysty: Czym zajmuje się Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”? Czy to „tylko” teatr?
Bartosz Gajdzik: To... [0]
Lech Nijakowski: Koniec świata w popkulturze
My, interpretatorzy, wydobywamy z filmu dodatkowe sensy, ale ludzie idą do kina, żeby zobaczyć, jak zombie jedzą mózgi
Motyw „końca świata,... [0]
Więcej...
Paweł Jędral: Diuna jak Palestyna
Zawłaszczenie kulturowe i orientalizacja pod zachodniego odbiorcę
Druga część filmowej „Diuny” to przyjemna, wyszlifowana pod gusta... [0]
Agnieszka Wiśniewska: Kos. Bohater z podręcznika, który został ziomkiem
„Kos” to kino zemsty. Okrutnej. A właściwie dwóch – chłopów na panach oraz Polaków na uciskających ich Rosjanach. Jest rok 1794,... [0]
Galopujący Major: "1670" - serial, który może odmienić polską telewizję
Żarty z teorii skapywania, dziedziczenia majątku, obniżania podatków, chciwości, niechęci do redystrybucji – to wszystko jest pewną... [1]
Jarosław Pietrzak: Napoleon, któremu o nic nie chodziło
Najdziwniejsze w Napoleonie Ridleya Scotta jest to, że jest to film całkowicie wypłukany z polityki.
Nie należę do tych, którym nic się w tym... [0]
Więcej...
Bogusław Liberadzki: 16 ofiar tej tragedii to zapowiedź EURO 2012
[2012-03-09 11:42:48]
Z profesorem Bogusławem Liberadzkim - europosłem Sojuszu Lewicy Demokratycznej i byłym ministrem transportu i gospodarki morskiej - rozmawia Mirosław Skowron.
Mirosław Skowron: Tragiczne zderzenie dwóch pociągów wywołało pytania o stan polskich kolei...
Prof. Bogusław Liberadzki: To jest piąty wypadek w ciągu ostatnich 18 miesięcy. Raz na pięć lat to może być wydarzenie losowe. Ale nie raz na 3 miesiące! Na stanowiska powołuje się ludzi bez kompetencji, byle posłusznych politycznie. Rząd zapomniał, że kolej ma być bezpieczna, a nie posłuszna politycznie. Teraz pośle się w świetle kamer prokuratora na dyżurnego ruchu. Na maszynistów już nie można, bo zginęli. Tymczasem ta tragedia i jej 16 ofiar to przedsmak, zapowiedź tego, co będzie w trakcie EURO 2012.
W jakim sensie?
To była modernizowana linia. Oba pociągi jechały już z przyzwoitą prędkością powyżej 90 km/h. W pociągach byli pasażerowie bodaj z 10 krajów. Wśród ofiar są Rosjanka, Amerykanka... Na EURO 2012 też tak będą podróżować? Trzeba sobie zdać sprawę, że nasz system kolejowy nie działa. Mamy gigantyczne problemy z infrastrukturą, zaniedbania z remontami i modernizacją.
Ministerstwo Infrastruktury już pospieszyło z wyjaśnieniem, o którym pan mówił. Do tragedii doszło na zmodernizowanej linii.
Doszło tam, gdzie jeden odcinek był już zmodernizowany, a drugi starej daty, z blokadą samoczynną. W Polsce remonty i naprawy wydłużają się poza jakiekolwiek normy. Trwają latami, przyzwyczajając kolejarzy do tego, że wyjątek jest regułą. Pociąg jadący po niewłaściwym torze przestał już dla nich być czymś alarmującym, bo to norma! To usypia ludzką czujność. Są pieniądze z Unii, więc nie można się tłumaczyć brakiem środków.
Rząd puszcza oko do mediów, a część to podchwytuje, że PKP jest do bani i nie radzi sobie z wykorzystaniem tych środków.
Kolej to sprawa państwa. Wykorzystano kilkadziesiąt milionów euro z kilku miliardów, które mogły do nas trafić. Rząd upierał się, żeby Komisja Europejska przesunęła pieniądze z kolei na drogi. Komisja mówiła, że tego nie zrobi i te pieniądze zapewne przepadną. Zarząd infrastruktury kolejowej funkcjonuje też jako spółka prawa handlowego...
To błąd?
Poważny mankament. Zarząd takiej spółki musi myśleć o zyskach i gdyby zaczął przywiązywać wagę głównie do bezpieczeństwa, zostałby oskarżony o działanie na szkodę spółki. Ma się troszczyć głównie o przychody. Problemem jest też to, że kurs każdego pociągu to przynajmniej pięć odrębnych firm. Jedną z nich jest np. jednoosobowa firma w postaci samozatrudnionego maszynisty. Na samozatrudnieniu nie obowiązują go sztywne reguły czasu pracy. Firmy mogą więc wymuszać, bo to jest tańsze, by pracował więcej i częściej, niż powinien. Jego zdolność do koncentracji spada, tak jak i bezpieczeństwo podróżnych.
Prywatyzacja miała poprawić sytuację państwowego molocha i pracowników.
Zarządy firm kolejowych podchodzą do prywatyzacji tak, że poprawiają na siłę wynik finansowy, żeby się lepiej sprzedać. Są więc oszczędności, na wszystkim, próby taniego działania. Do tego nie ma nadzoru państwowego, który powinien czuwać nad bezpieczeństwem i spójnością techniczną oraz uczciwym dostępem do sieci i infrastruktury.
Dlaczego?
Koleje to dziś wiele różnych spółek, jak Intercity, Cargo i inne. Zwrócił pan uwagę, że w pierwszych godzinach po tragedii nikt z tych spółek niczego nie wiedział? Ilu było pasażerów, jakie to były pociągi? To powinna wiedzieć spółka matka - PKP SA. Widział pan kogoś z PKP SA, kto tłumaczyłby się z tej tragedii?
Nie kojarzę...
I nie skojarzy pan. Widzieliśmy ministra infrastruktury, ekspertów. Nie ma prezesa PKP SA, bo on za nic nie odpowiada! I rzecz symboliczna - siedziba PKP jest w zlikwidowanym technikum kolejowym, które kształciło specjalistów do pracy na kolei. Dziś mamy lukę pokoleniową na kolei, co będzie coraz większym problemem.
Dziękuję za rozmowę.
Wywiad ukazał się w "Super Expressie".
|
lewica.pl w telefonie
Czytaj nasze teksty za pośrednictwem aplikacji LewicaPL dla Androida:
-
76 LAT KATASTROFY - ZATRZYMAĆ LUDOBÓJSTWO W STREFIE GAZY!
- Warszawa, plac Zamkowy
- 12 maja (niedziela), godz. 13.00
-
Socialists/communists in Krakow?
- Krakow
-
Przyjdź na Weekend Antykapitalizmu 2024 – 24-26 maja w Warszawie
- Warszawa, ul. Długa 29, I piętro, sala 116 (blisko stacji metra Ratusz)
- 24-26 maja
-
Poszukuję
-
Partia lewicowa na symulatorze politycznym
- Discord
- Teraz
-
Historia Czerwona
-
Discord Sejm RP
- Polska
- Teraz
-
Szukam książki
-
Poszukuję książek
-
"PPS dlaczego się nie udało" - kupię!!!
- Lca
Więcej ogłoszeń...
21 maja:
1871 - Rozpoczął się tzw. krwawy tydzień w trakcie którego wojska wierne rządowi (wersalczycy) brutalnie stłumiły Komunę Paryską, zabijając 30 tys. osób.
1920 - Rozpoczął się XVII Kongres PPS; uchwalono nowy programi partii, w którym stwierdzono, że "PPS dąży do Polskiej Republiki Socjalistycznej".
1923 - Rozpoczął swe obrady kongres w Hamburgu, na którym powstała Socjalistyczna Międzynarodówka Robotnicza, tradycyjnie nazywana też II Międzynarodówką, której członkiem była PPS.
1981 - François Mitterrand został zaprzysiężony na prezydenta Francji.
1993 - Strajk komunikacji miejskiej w Warszawie.
1994 - W Londynie zmarł Ralph Miliband, brytyjski socjolog i myśliciel marksistowski.
?