Małgorzata Walendowska: Historia pokoleniowa

[2013-04-10 21:10:43]

Marci Shore, amerykańska historyczka zajmująca się dziejami Europy Wschodniej, znana jest polskiemu czytelnikowi dzięki książce Kawior i popiół. Życie i śmierć pokolenia oczarowanych i rozczarowanych marksizmem, w której przedstawia sylwetki poetów zaangażowanych w komunizm, takich jak m. in. Aleksander Wat, Bruno Jasieński czy Władysław Broniewski. Wraz z końcem 2012 r. do rąk polskiego czytelnika trafiła nowa publikacja jej autorstwa – Nowoczesność jako źródło cierpień, wydana nakładem wydawnictwa Krytyki Politycznej. Jest to zbiór 7 niepublikowanych wcześniej w całości esejów, w których autorka porusza problem tego, co zajmuje ją najbardziej – uwikłania intelektualistów w komunizm.

Bohaterami nowej książki są całe pokolenia zaangażowane w system komunistyczny: intelektualiści dwudziestolecia – polscy i rosyjscy futuryści (Wat, Majakowski), przedstawiciele KPP; budowniczy polskiego komunizmu – Jakub Berman oraz jego brat Adolf; środowisko komandosów (dzieci polskich i żydowskich działaczy komunistycznych) urodzonych już po wojnie, których aktywność przypada na przełom lat 60. i 70., Leszek Kołakowski czy wreszcie – czechosłowaccy intelektualiści tacy jak Milan Kundera, Vaclav Havel czy Jan Patocka. Shore pokazuje losy wszystkich wymienionych wyżej, jako ludzi zaangażowanych w marksizm, którzy albo z biegiem czasu tracą weń wiarę, albo zostają przezeń zniszczeni. Pierwszy wariant dotyczy m. in. Aleksandra Wata czy Milana Kundery, drugi – Jakuba Bermana. Nad tą postacią Shore zatrzymuje się dłużej, pokazując jej złożoność. Jeden z twórców polskiego komunizmu przez niektórych uważany za największe zło, którego obarcza się winą za wszystkie zbrodnie systemu, z drugiej zaś – człowieka zepchniętego na margines, któremu zabrano wszystko, w co wierzył i nie pozwolono walczyć do końca.

Kolejni bohaterzy to pokolenie komandosów: najczęściej – dzieci komunistów, którzy ośmielili się wystąpić przeciwko rodzicom, popełniając symboliczne ojcobójstwo – stając się gorliwymi przeciwnikami systemu. Należał do nich m. in. Adam Michnik czy Jan Tomasz Gross. Shore pokazuje młodych ludzi, którzy wierzyli w marksizm, jednak wiara ta nie była ślepa. Dążyli do zmian, chcieli czegoś więcej, za przewodnika mając Leszka Kołakowskiego. Kres ich planom i dążeniom położyła praska wiosna 1968 r. oraz wydarzenia w Polsce – studenckie strajki, masowa emigracja Żydów. Przekonali się, że system, któremu chcieli być wierni, potrafi tylko niszczyć. Nie da się go zreformować.

Ważnym problemem poruszonym przez Shore jest mit żydokomuny – historyczka przedstawia powody, dla których Żydzi tak chętnie zwracali się w czasie wojny w stronę komunizmu. Pisze: „w czasach rasistowskiego nacjonalizmu, rosnącego w siłę faszyzmu i jadowitego antysemityzmu komunizm głosił obojętność rasową, równość i sprawiedliwość dla wszystkich”. Nie dziwi więc fakt, że zasmakowawszy okupacji niemieckiej Żydzi z radością witali Armię Czerwoną jako swoich wybawicieli. Większość Żydów, mających wybór pomiędzy nazizmem a komunizmem, wybierała ten drugi jako mniejsze zło. Rozczarowanie przychodziło jednak bardzo szybko. Byli też jednak i tacy, dla których komunizm był „czystym, świadomym wyborem”: Aleksander Wat czy Jakub Berman. Obaj doświadczyli niszczącej mocy systemu. Wat bardzo szybko jednak rozczarował się do komunizmu, Berman – odwrotnie. Do końca życia wierzył w ideały systemu, który współtworzył. Pisząc o Jakubie Bermanie i jemu podobnym Shore konkluduje: „wszyscy byli odważni, zdolni do samopoświęcenia, znali języki, byli dobrze wykształceni; głęboko przejęci nędzą, niesprawiedliwością i ludzkim cierpieniem; fanatycznie ufni w żelazne prawa historii, całkowicie bezinteresowni – i tragicznie się pomylili, ich całe życie okazało się porażającą klęską, a ich sprawa katastrofą. Żydokomuny nie należy rozumieć ani jako antysemickiego stereotypu, ani jako socjologicznie zdeterminowanej skłonności. Należy ją pojmować raczej jako biografię, jako epicki dramat człowieka, w którym skala eksperymentu szokuje równie mocno, co skala jego klęski”.

Najważniejszy zdaje się esej ostatni, zatytułowany Czy możemy zobaczyć idee? O ewokacji, doświadczeniu i empatii, w którym autorka dowodzi, że historyk nie ma patentu na prawdę. Jest tylko interpretatorem faktów. Esej ten jest niejako wykładnią poglądów Amerykanki na problem uwikłania w komunizm, ale też – pojmowani historii jako takiej.

Książka Marci Shore posiada spójną, jasną kompozycję, choć niewolna jest od powtórzeń, wynikających z tego, że początkowo eseje nie były pomyślane jako całość. Czytelnik dostaje dogłębną analizę omawianych przypadków i co może najważniejsze – próbę zrozumienia (choćby w małym stopniu) bohaterów. Shore nie próbuje narzucić swojego punktu widzenia. Przedstawia fakty, pokazuje ludzi rozdartych, zagubionych, podejmujących często dramatyczne wybory, rozczarowanych do sprawy, w którą wierzyli, często – przegranych (Berman). Pokazuje historię intelektualistów, nie proletariatu. Zaletą książki jest też w dużej mierze to, że jej autorka nie jest uwikłana w polskie spory ideologiczne, dlatego łatwiej spojrzeć jej na przeszłość z dystansem i obiektywizmem. Fascynująca lektura.


Marci Shore, Nowoczesność jako źródło cierpień, przeł. Michał Sutowski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012.

Małgorzata Walendowska



Recenzja ukazała się pierwotnie w serwisie Literatki.com

drukuj poleć znajomym poprzedni tekst następny tekst zobacz komentarze


lewica.pl w telefonie

Czytaj nasze teksty za pośrednictwem aplikacji LewicaPL dla Androida:



Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
Warszawa, Jazdów 5A/4, część na górze
od 25.10.2024, co tydzień o 17 w piątek
Fotograf szuka pracy (Krk małopolska)
Kraków
Socialists/communists in Krakow?
Krakow
Poszukuję
Partia lewicowa na symulatorze politycznym
Discord
Teraz
Historia Czerwona
Discord Sejm RP
Polska
Teraz
Szukam książki
Poszukuję książek
"PPS dlaczego się nie udało" - kupię!!!
Lca

Więcej ogłoszeń...


23 listopada:

1831 - Szwajcarski pastor Alexandre Vinet w swym artykule na łamach "Le Semeur" użył terminu "socialisme".

1883 - Urodził się José Clemente Orozco, meksykański malarz, autor murali i litograf.

1906 - Grupa stanowiąca mniejszość na IX zjeździe PPS utworzyła PPS Frakcję Rewolucyjną.

1918 - Dekret o 8-godzinnym dniu pracy i 46-godzinnym tygodniu pracy.

1924 - Urodził się Aleksander Małachowski, działacz Unii Pracy. W latach 1993-97 wicemarszałek Sejmu RP, 1997-2003 prezes PCK.

1930 - II tura wyborów parlamentarnych w sanacyjnej Polsce. Mimo unieważnienia 11 list Centrolewu uzyskał on 17% poparcia.

1937 - Urodził się Karol Modzelewski, historyk, lewicowy działacz polityczny.

1995 - Benjamin Mkapa z lewicowej Partii Rewolucji (CCM) został prezydentem Tanzanii.

2002 - Zmarł John Rawls, amerykański filozof polityczny, jeden z najbardziej wpływowych myślicieli XX wieku.


?
Lewica.pl na Facebooku