Gniewni i nieprzystosowani?
[2001-11-15 09:06:52]
Na grunt polski pojêcie niedostosowania spo³ecznego przeszczepi³a z jêzyka francuskiego (inadapte) Maria Grzegorzewska. Spopularyzowa³a ona tak¿e w¶ród polskiego nauczycielstwa i ró¿nego rodzaju dzia³aczy spo³ecznych okre¶lenie m³odzie¿y niedostosowanej spo³ecznie. Nale¿y podkre¶liæ przede wszystkim, ¿e czynno¶ci cz³owieka regulowane s± przez pewien centralny system zwany osobowo¶ci±. Osobowo¶æ, to wyuczone zachowanie cz³owieka. Mo¿na powiedzieæ, i¿ czêsto¶æ prze¿ywania stanu nudy ¶wiadczy o wadliwym procesie nabywania nawyków emocjonalnych, a wiêc tych nawyków, które okre¶laj± cele ludzkich dzia³añ. U osób wykolejonych spo³ecznie stan owego systemu regulacji (osobowo¶ci) powoduje, ¿e zachowania tych osób staj± siê wyrazem ich negatywnego ustosunkowania wobec ró¿nych norm i warto¶ci spo³ecznych, a ten negatywny stosunek przejawia siê w formie zachowañ opornych i zaczepnych. Zachowania oporne polegaj± na niepodejmowaniu przez cz³owieka wymaganych od niego dzia³añ b±d¼ te¿ na kontynuowaniu czynno¶ci zakazanej. Drugim typem zachowañ s± dzia³ania zaczepne, które równie¿ przejawiaj± siê negatywnym ustosunkowaniem ludzi wobec spo³ecznych oczekiwañ. Cz³owiek jest tym bardziej wykolejony spo³ecznie, ze wzglêdu na pe³nion± rolê w danym systemie spo³ecznym, im bardziej jego negatywne ustosunkowania wykluczaj± jego pozytywne uczestnictwo w tym systemie. Niedostosowanie spo³eczne obejmuje swym zasiêgiem coraz to m³odsze jednostki. Przyczyny s± niezwykle zró¿nicowane, a proces wykolejenia w ka¿dym przypadku inaczej przebiega. Przejawami s± negatywne i nieadekwatne reakcje na wymagania i nakazy zawarte w przypisanych jednostce rolach spo³ecznych. Wczesne wykrycie i w³a¶ciwe, powa¿ne potraktowanie przez rodziców i nauczycieli nieletniego, mo¿e pomóc w profilaktyce i zwalczaniu tego zjawiska. W procesie wychowania nale¿y d±¿yæ nie tylko do korekty negatywnych objawów psychicznych, ale równie¿ i do wspierania cech pozytywnych, które zosta³y zahamowane lub zaniedbane w rozwoju i dlatego nie ujawniaj± siê one wyra¼nie w strukturze psychicznej dziecka. Poprzez odpowiednie bowiem wychowanie mo¿e ono rozwijaæ i bogaciæ swoj± osobowo¶æ, stawaæ siê dojrza³ym i warto¶ciowym cz³owiekiem spo³eczeñstwa, który bêdzie móg³ wp³ywaæ w sposób konstruktywny na rozwój i wzbogacanie form ¿ycia. Ka¿de dziecko zespolone we w³a¶ciwy sposób ze spo³eczeñstwem mo¿e sobie wyt³umaczyæ w³a¶ciwy obraz siebie samego, swych d±¿eñ i celów ¿yciowych. Nies³ychanie trudna i ryzykowna jest socjalizacja (jak równie¿ resocjalizacja) m³odej jednostki. Za ka¿dym bowiem b³êdem kryj± siê tragedie ludzkie, tragedie realne, fakty, które w mniejszym b±d¼ wiêkszym stopniu dotykaj± nas wszystkich, zarówno w wymiarze moralnym jak i spo³ecznym. Obecnie problem ten zainteresowa³ wiele dziedzin naukowych: psychologiê, pedagogikê, socjologiê, prawo, kryminologiê, ale równie¿ i praktyków, np.: funkcjonariuszy organów ¶cigania, s±downictwo, nauczycieli, itp. Tre¶æ pojêcia niedostosowania spo³ecznego mia³a wcze¶niej inne ni¿ obecnie znaczenie. Mia³a przede wszystkim znaczenie wyra¼nie pejoratywne i stanowi³a zbiór danych o ró¿nych indywidualnych i grupowych negatywnych zjawiskach spo³ecznych. Czê¶æ z nich obejmowa³a aspo³eczne lub antyspo³eczne postawy odchyleñ od powszechnie akceptowanych w danym spo³eczeñstwie zasad postêpowania. Inna czê¶æ dotyczy³a takich zachowañ ludzkich, które stanowi³y oczywiste naruszenie nakazów i zakazów zawartych w przepisach obowi±zuj±cego prawa. Niedostosowanie spo³eczne, to przede wszystkim zachowania siê jednostki i okre¶lonych grup – sprzeczne z warto¶ciami danej kultury, niezgodne z powszechnie akceptowanymi normami i warto¶ciami, s± to kryteria, których zaistnienie czyni okre¶lone zjawiska spo³eczne patologicznymi. Do zjawisk demoralizuj±cych, których wystêpowanie jest charakterystyczne dla ¶rodowisk m³odzie¿owych mo¿na zaliczyæ: przestêpczo¶æ, przynale¿no¶æ do subkultur, narkotyzowanie i alkoholizowanie siê, prostytucja, w³óczêgostwo i krañcowa – ostateczna forma ucieczki jak± jest samobójstwo. Natomiast do okoliczno¶ci ¶wiadcz±cych o demoralizacji mo¿na zaliczyæ naruszanie zasad wspó³¿ycia spo³ecznego, pope³nienie czynu karalnego, systematyczne uchylanie siê od obowi±zku szkolnego, u¿ywanie alkoholu lub innych ¶rodków w celu wprowadzenia siê w stan odurzenia, uprawianie nierz±du, w³óczêgostwa, udzia³ w grupach przestêpczych. Ostatnie lata wykaza³y wzrastaj±c± dynamikê zjawisk patologii spo³ecznej w¶ród m³odzie¿y oraz zmiany w zakresie struktury tych zjawisk. Postêpuj±cy okres transformacji ustrojowej w Polsce nie przebiega bezbole¶nie. Mimo up³ywu lat nie udaje siê stworzyæ ekonomicznych i spo³ecznych warunków chroni±cych m³odzie¿ przed ich demoralizacj±. W sposób znacz±cy zmniejszy³a siê instytucjonalna kontrola spo³eczna. Zdecydowanie z³agodnia³a polityka karna. Zmniejszy³a siê tak¿e tendencja do nadmiernej penalizacji. Jednocze¶nie zauwa¿a siê pewien wzrost pauperyzacji materialnej naszego spo³eczeñstwa, a na tym postêpuj±ce poczucie zagro¿enia wynikaj±ce z troski o swój byt i dalsz± perspektywê. O pozycji spo³ecznej coraz bardziej decyduje sytuacja materialna cz³owieka. Wzrost liczby zachowañ agresywnych ze strony czêsto bardzo m³odych ludzi i bezsilno¶æ spo³eczna w tej sprawie powoduj± zani¿enie poczucia bezpieczeñstwa u wielu ludzi. Zagro¿enie zauwa¿alne jest wszêdzie: w domu, na ulicy, w szkole, w poci±gu, itp. Du¿ego znaczenia nabiera w³a¶ciwa profilaktyka i resocjalizacja, a tak¿e tzw. pomoc postpenitencjarna w okresie readaptacji spo³ecznej. Zachowania ludzkie determinowane s± przez wiele ró¿norodnych czynników. Jednak na ¿ycie i rozwój jednostki najwiêkszy wp³yw ma ¶rodowisko rodzinne. To, czy dzieci wyrosn± na ¿yciowych optymistów, czy pesymistów, na zdolne do gor±cych uczuæ czy ch³odne emocjonalnie, ufne czy podejrzliwe, przejawiaj±ce zachowania spo³ecznie po¿yteczne czy aspo³eczne zale¿y w znacznym stopniu od postaw rodziców – ich osobowo¶ci i warunków ¿yciowych rodziny. Rodzina z jej nie zanikaj±c± funkcj± bastionu spokoju i bezpieczeñstwa, najmniejsza i pierwsza grupa spo³eczna, stanowi wa¿ny czynnik w kszta³towaniu osobowo¶ci dziecka. Na ¿ycie i rozwój jednostki to w³a¶nie ¶rodowisko rodzinne ma najwiêkszy wp³yw. „Zdrowa rodzina” jest ka¿demu kszta³tuj±cemu siê cz³owiekowi potrzebna jak woda i s³oñce. Prêdzej czy pó¼niej bêdzie stara³o siê znale¼æ ¶rodowisko, które zaakceptuje go. Chêæ zaspokojenia podstawowych potrzeb jest tak silna, ¿e m³ody cz³owiek wyra¿a chêæ przynale¿no¶ci do jakiejkolwiek grupy, która jest w stanie go zaakceptowaæ bez wzglêdu na zasady postêpowania jakie narzuca mu owa grupa. Do g³ównych zaburzeñ w strukturze rodziny mo¿na zaliczyæ: brak w³a¶ciwego autorytetu, niew³a¶ciwe relacje miêdzy rodzicami, jak te¿ równie¿ miêdzy dzieckiem a rodzicami, kryminogenne zachowanie rodziców, (czy jednego z nich), niespójno¶æ w dzia³aniach wychowawczych, alkoholizm, awanturnictwo, niski poziom kulturowy, bezrobocie itp. I gdyby rodzina zapewni³a m³odym ludziom w³a¶ciwe wzorce, wystarczaj±co silnie zwi±za³a uczuciowo – nie szukaliby niczego „na ulicy”. Poczucie osamotnienia i postêpuj±ca alienacja sprzyjaj± szukaniu grup odniesienia – mo¿liwo¶ci samorealizacji. Du¿y wp³yw na postawê dziecka ma równie¿ szko³a. Powinna ona uzupe³niaæ i rozszerzaæ rozwój jego osobowo¶ci. Rzeczywisto¶æ jednak jest inna poniewa¿ dzia³alno¶æ wychowawcza w wielu szko³ach jest realizowana w minimalnym stopniu. Coraz wiêcej dzieci i m³odzie¿y ma problemy z przyswojeniem zbyt obszernego i przekazywanego encyklopedycznie materia³u. Specjaln± rolê ma do spe³nienia szko³a w stosunku do dzieci pochodz±cych z rodzin nie realizuj±cych prawid³owo swej funkcji opiekuñczo – wychowawczej, gdzie powinna uzupe³niaæ te braki. Szko³a powinna byæ t± instytucj±, której przede wszystkim powierza siê obowi±zek czuwania i szczególnego zachowania siê dzieci moralnie zaniedbanych. Innym - po rodzinie i szkole – czynnikiem warunkuj±cym powstawanie zaburzeñ procesu socjalizacji s± grupy rówie¶nicze. Powstaj± one spontanicznie. Dzia³aj±c pojedynczo dziecko jest mniej odwa¿ne i ¶mia³e, natomiast w grupie dzieci zachêcaj± siê wzajemnie do agresji i s± zdolne do dokonania czasem bardzo szkodliwych wystêpków. Grupy te wzmagaj± agresywno¶æ w¶ród jej cz³onków, daj± poczucie anonimowo¶ci przy pope³nianiu chuligañskich czynów. Nie kontrolowane grupy m³odzie¿owe cechuje okrucieñstwo, znêcanie siê nad s³abszymi, agresywno¶æ, gniew. Rola grup rówie¶niczych uwidacznia siê przede wszystkim w tych sytuacjach, w których wyra¼nie s³abnie wiê¼ dziecka z rodzin±. Dzia³alno¶æ w grupach powoduje szybsze pog³êbianie siê procesu demoralizacji i pozostawia w psychice swych cz³onków nabyte umiejêtno¶ci i przyzwyczajenia przestêpcze, które bardzo trudno usun±æ. Niedostosowanie spo³eczne mo¿na potraktowaæ jako chorobê. Jak ka¿d± chorobê, tak i tê próbuje siê leczyæ. Leczenie, czyli resocjalizacja przynosi mniej lub bardziej pozytywne efekty. Mimo ró¿nych zabiegów, starañ i metod resocjalizacji du¿a czê¶æ z tych ludzi zostaje „kalekami spo³ecznymi”. Efekty oddzia³ywañ wychowawczych stosowane s± czêsto z kilkunastoletnim opó¼nieniem. Wnikliwa obserwacja i umiejêtna analiza zjawisk zachodz±cych w¶ród m³odzie¿y daje mo¿liwo¶æ opracowania strategii dzia³ania, maj±cej na celu zneutralizowanie kryminogenno¶ci ¶rodowisk oraz zapobiegania przestêpczo¶ci i demoralizacji nieletnich. Dzia³ania te jednak wymagaj± du¿ego zaanga¿owania z obu stron. Na ten problem – podobnie jak i na inne – nie ma „z³otego ¶rodka”, a problem ró¿nych form patologii spo³ecznych nie jest tylko polskim problemem, lecz ma zasiêg ogólno¶wiatowy. Urszula Wojciechowska |
- Blog Rados³awa S. Czarneckiego: Nauka o religiach winna ³±czyæ a nie dzieliæ
- Blog Rados³awa S. Czarneckiego: Syndrom Pigmaliona i efekt Golema
- Blog Rados³awa S. Czarneckiego: Mury, militaryzacja, wsobno¶æ.
- Blog Rados³awa S. Czarneckiego: Manichejczycy i hipsterzy
- Pod pr±d!: Spowied¼ Millera
- Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
- Warszawa, Jazdów 5A/4, czê¶æ na górze
- od 25.10.2024, co tydzieñ o 17 w pi±tek
- Fotograf szuka pracy (Krk ma³opolska)
- Kraków
- Socialists/communists in Krakow?
- Krakow
- Poszukujê
- Partia lewicowa na symulatorze politycznym
- Discord
- Teraz
- Historia Czerwona
- Discord Sejm RP
- Polska
- Teraz
- Szukam ksi±¿ki
- Poszukujê ksi±¿ek
- "PPS dlaczego siê nie uda³o" - kupiê!!!
- Lca
24 listopada:
1957 - Zmar³ Diego Rivera, meksykañski malarz, komunista, m±¿ Fridy Kahlo.
1984 - Powsta³o Ogólnopolskie Porozumienie Zwi±zków Zawodowych (OPZZ).
2000 - Kazuo Shii zosta³ liderem Japoñskiej Partii Komunistycznej.
2017 - Sooronbaj D¿eenbekow (SDPK) obj±³ stanowiso prezydenta Kirgistanu.
?