Michał Siermiński: Obóz Polska
Prolog
Jest piątek, 28 października 1938 roku, około godziny 20:30. W dżdżysty i mroźny wieczór, w trakcie rutynowego patrolu polska policja dostrzega – w odległości około... [0]
Jerzy Drewnowski: Niezapomniane oko Polifema. Opowiadanie dla licealistów
Przeżycia symbolizujące możliwą bolesną stratę, której uniknęliśmy tylko przez szczęśliwy zbieg okoliczności, głęboko zapadają w pamięć. Czynią to zwłaszcza wtedy, gdy stały się... [0]
Eliza Szybowicz: Trzy nowoczesne matki
W peerelowskich powieściach dla dziewcząt wiele jest nowoczesnych, wyemancypowanych, zajętych własnym życiem matek. Może nawet więcej niż w najnowszej literaturze toksycznych,... [0]
Andrzej Mencwel: Polska zdziecinniała
Z prof. Andrzejem Mencwelem rozmawia Kacper Leśniewicz
Dlaczego od wielu lat zajmuje się pan twórczością Stanisława Brzozowskiego?
– Dlatego, że jest to pierwszy... [0]
Eliza Szybowicz: Gender, czyli heca na 14 fajerek
26 kwietnia minęła 20. rocznica śmierci Hanny Ożogowskiej.
Tę historię znają wszyscy, którzy dziś mówią: „Gender? Ki diabeł? Na co to, po co?”. Nie wiedzą, że... [0]
Ignacio Ramonet: Ostatnie spotkanie z Gabrielem Garcią Marquezem
17 kwietnia mija 1. rocznica śmierci wybitnego kolumbijskiego pisarza, laureata literackiej Nagrody Nobla, Gabriela Garcíi Márqueza.
Dowiedziałem się, że jest w Hawanie, ale... [0]
Agnieszka Mrozik: Komunistki
Jakub Dymek: Po co czytasz dziesiątki autobiografii, biografii, dzienników i wspomnień kobiet związanych z polskim ruchem socjalistycznym, komunistycznym i – w końcu –... [0]
Ludmiła Janion: "Wypiękniały, bo zdziecinniały"
Naukowy seksizm w "Polityce"
Dyskurs naukowy nieraz wykorzystywany jest do utrwalania seksistowskich stereotypów oraz płciowych nierówności. Sytuacja taka miała ostatnio... [0]
Jarosław Pietrzak: Muzeum aHistorii Żydów Polskich
Na początku otwartej niedawno wystawy stałej Muzeum Historii Żydów Polskich Polin jest las. Jak większość ekspozycji stałej – w postaci wizualizacji, projektowanych w tym... [0]
Tomasz Kochan: Konserwatywna wiedza o społeczeństwie
O tym, dlaczego „Giertych” jest i zawsze będzie antyspołeczny
Zawsze zastanawiało mnie skąd bierze się to konserwatywne połączenie fundamentalizmu rynkowego z... [0]
Michał Siermiński: Sama przeciw nadchodzącej rzezi
Życie Róży Luksemburg upłynęło w cieniu politycznych i społecznych procesów, prowadzących wprost do wielkich wojen pierwszej połowy XX wieku. Polska marksistka urodziła się kilka... [0]
Mariusz Sztuka: O pedagogice nielubiącej myśleć samodzielnie
Uwagi wokół postulatu edukacji dla przedsiębiorczości
Głos, jaki zamierzam zabrać w sprawie idei przedsiębiorczego uniwersytetu lub też szerzej - edukacji do/dla... [0]
Agnieszka Mrozik: Poza nawiasem historii (kobiet), czyli po co nam dziś komunistki
Kim były kobiety zaangażowane w komunizm? Dlaczego stawały się komunistkami? Jak wyglądała ich wizja lepszego świata, także dla kobiet? To ciekawe pytania, choć z pewnością nie... [0]
Zuzanna Sokołowska: Miejskie wirusy. Festiwal Sztuki Arteria w Częstochowie
Częstochowa i podobne ośrodki tkwią w kulturalnej niszy – nie tylko z powodu braku sztuki wyrywającej się na ulice miasta, lecz także niedostatku galerii, z których mogłaby... [0]
Paweł Matusz: Polska prowincja egzotyczna
Problemy polskiej prowincji na przestrzeni ostatnich lat przybrały na sile. Demontaż usług publicznych w postaci zamykania szkół i likwidacji transportu publicznego, hulająca... [0]
Kaja Malanowska: Oprócz kompletnych idiotów nie ma ludzi bez poglądów
Wywiad z Kają Malanowską
Jakub Winiarski: Kilka słów o tobie. Kim jesteś w literaturze? Jak widzisz obecnie swoją postać i swoją literacką karierę? Jak lubisz o tym mówić, a... [0]
Jarosław Pietrzak: Malewicz w Tate Modern
Londyńskiej galerii Tate Modern można postawić wiele zarzutów i niejedno mieć za złe. Tate jest jedną z tych wielkich, wpływowych na skalę światową instytucji kulturalnych... [0]
Jarosław Pietrzak: Polityczne rytuały Yaël Farber
Susannah Clapp z dziennika „The Guardian” szła na „Czarownice z Salem” (The Crucible) Arthura Millera, wystawiane latem 2014 na deskach londyńskiego Old... [0]
Katarzyna Długosz: Trudno opiewać okaleczony świat
Artyści potrzebują więcej czasu, aby ich dzieła wykroczyły poza relacje z 11 września
Czarna okładka z konturem wież World Trade Center. W środku na honorowym miejscu jeden... [0]
Elżbieta Janicka: Zderzenie cywilizacji
Z Elżbietą Janicką o pomnikach Sprawiedliwych rozmawia Michał Siermiński
MS: Jest pani jedną z inicjatorek protestu wobec budowy pomnika Sprawiedliwych w okolicach Muzeum... [0]
Peter Singer: Stwórca - niedorajda czy okrutnik?
Niewiele rzeczy wiemy na pewno. Nie potrafimy nawet udowodnić nieistnienia rozlicznych bogiń i bogów. Co do jednego jednak nie ma wątpliwości! Świat, w którym żyjemy, nie został... [0]
Krystyna Duniec: Zniżka cywilizacyjna
O tym, że świat jest sceną zbrodni, przekroczeń, perwersji i wszelkich możliwych nadużyć politycznych, społecznych, egzystencjalnych, etycznych, moralnych – wiadomo od... [0]
Katarzyna Nadana-Sokołowska: Feminizm tak, ale katolicki
Mitowi Matki Polki jak cień towarzyszy w zbiorowej wyobraźni Polaków figura wyrodnej matki. Matce całkowicie oddanej macierzyństwu odpowiada rewers w postaci kobiety, która... [0]
Rodrigo García: Nie wierzę w polityczną moc teatru
Fragmenty rozmowy z Rodrigiem Garcíą, jednym z najbardziej oryginalnych, zaangażowanych i radykalnych twórców teatru, autorem sztuki "Golgota Picnic".
[...] Tomasz Kireńczuk:... [0]
Laurent Courtens: Que viva Mexico! Murale, awangarda i rewolucja
Rewolucja Meksykańska, podobnie jak inne rewolucje, wywarła wielki wpływ na kulturę całego regionu. Wstrząsy i walki społeczne zainspirowały wielu artystów różnych dziedzin, ale... [0]
Małgorzata Anna Maciejewska: A to Polska właśnie!
Czyli logika polityczna w ćwiczeniach, Hańba! i polka-żydówka
Marta Konarzewska powiedziała w wywiadzie: "To, co się wylało po Eurowizji, to Polska. To, jaka jest naprawdę i... [0]
Krystyna Duniec: Stare, brzydkie, pożądane
Można wyzbyć się uprzedzeń, ale czy można nauczyć się pożądać? Czy zatem peryferyjność kobiet w wieku dojrzałym – dyskryminująca i opresyjna – byłaby... [0]
Łukasz Drozda: Wolni od hańby
Okrojone wobec minionych edycji 34. Warszawskie Spotkania Teatralne nie przyniosły stołecznej publiczności zapierających dech w piersiach wrażeń i wystawiły wcale nienajlepszą... [0]
Małgorzata Baranowska: Sztuka - nić w labiryncie. Poezja Tadeusza Różewicza
W pisarstwie Tadeusza Różewicza objawia się nowoczesna skłonność do mieszania i jakby "podmieniania" gatunków. Nigdy nie wiadomo czy w jego poezji nie natkniemy się na fragmenty... [0]
Ludwik Tomiałojć: Chciwość przeciwko społeczeństwu i przyrodzie
Oto najzwięźlejsza przepowiednia zasad neoliberalnej ekonomiki, która opanowała wiele umysłów wśród polskiej elity: Pierwiosnki i krajobrazy mają pewną wielką wadę: są darmowe.... [0]
Eliza Szybowicz: Emancypantka z ZMP
Kiedy pod koniec lat 40. Lilka Sagowska, bohaterka Słoneczników (1962) i Paladynów (1964) Haliny Snopkiewicz, wstępuje do ZMP, dysponuje już doświadczeniami, które układają się w... [0]
Magdalena Grochowska: Lulek - część 2
Przewracał się na naszych oczach człowiek nasycony zaszczytami po gardło, nie budzący zaufania ani współczucia
Ostatnie piętro wieżowca Prudential przy warszawskim placu... [0]
Magdalena Grochowska: Lulek - część 1
Trzeba pchnąć polski teatr na nowe tory. Wykonać tych parę robótek, a potem położyć się spać
Jan Lechoń dostał pocztą fotografię Leona Schillera wkrótce po jego śmierci.... [0]
Zofia Tarajło-Lipowska: Tryumf Bohumila Hrabala
Z okazji przypadającej dziś 100. rocznicy urodzin Bohumila Hrabala publikujemy esej prof. dr hab. Zofii Tarajło-Lipowskiej
Było u nas hrabalistów wielu i hrabalistów wielu... [0]
Bartłomiej Zindulski: Dzienniki motocyklowe - część 4
Część 1
Część 2
Część 3
Kadyks
Nad ranem kolejnego dnia dojechaliśmy do hiszpańskiego Kadyksu. Jeszcze nie wstało słońce, więc położyliśmy się na ławkach przy... [0]
Bartłomiej Zindulski: Dzienniki motocyklowe - część 3
9 tysięcy kilometrów po południowej Europie< - część 3
Część 1
Część 2
Portugalia
Rano wyruszyłem na zachód, do Portugalii. O 12-tej w południe przekroczyłem granicę... [0]
Bartłomiej Zindulski: Dzienniki motocyklowe - część 2
9 tysięcy kilometrów po południowej Europie
Kliknij tu by przeczytać część 1
Kraj Basków
Granicę Hiszpanii przekroczyliśmy wczesnym rankiem. Tu znowu powitał nas deszcz,... [0]
Bartłomiej Zindulski: Dzienniki motocyklowe - część 1
9 tysięcy kilometrów po południowej Europie
Jak wiadomo, jednym z doświadczeń, jakie wpłynęły na życiowe losy argentyńskiego bojownika Che Guevary, była podróż którą w latach... [0]
Krzysztof Mieszkowski: Co teatr daje społeczeństwu?
Co finansowany ze środków publicznych teatr daje społeczeństwu w zamian za dotacje? Krzysztof Mieszkowski, dyrektor Teatru Polskiego we Wrocławiu, w rozmowie dla „Res... [0]
Pierre Bourdieu: Rewolucja symboliczna albo efekt Maneta
Édouard Manet jest postacią uosabiającą rewolucję estetyczną końca XIX wieku. Obaliła ona sztukę akademicką i jej sztywne zasady, afirmując strategie twórcze kreowane przez samych... [0]
Małgorzata Kąkiel: Upupić Tuwima!
Miał Tuwim wrócić w chwale. Z wesołością w czubie i w piętach, z przemodlenia, z przeomdlenia senny, któremu „drzewia pełni pszczelą”, a on sam wznosi modlitwę:... [0]
Bartłomiej Kozek: Pieniądze i poniżenie
O obliczach XIX-wiecznego kapitalizmu w „Lalce” i w „Ziemi Obiecanej” pisze Bartłomiej Kozek.
Zrozumienie Polski bez odwołania się do jej XIX-wiecznej... [0]
Michał Michalski: Czy ebooki są lewicowe?
Łukasz Drozda: Jak wpadliście na pomysł stworzenia serwisu BookRage i o co w nim dokładnie chodzi?
Michał Michalski, BookRage.org: Sama idea prowadzenia sprzedaży w taki sposób... [0]
Mariusz Urbanek: Połamane życiorysy
Mariusz Urbanek – reporter, redaktor, autor książek biograficznych, m.in. wydanych w Iskrach: Broniewski. Miłość, wódka, polityka i Brzechwa nie dla dzieci. Wkrótce w tej... [0]
Justyna Kowalska: Spokojnie, to tylko niesmaczny humor
Zaproszenie do polubienia strony przychodzi, akurat gdy w ramach swojego porannego rytuału linkuję na Facebooku posty ulubionych portali feministycznych. Strona jest zatytułowana... [0]
Antoni Michnik: Krótka historia streamingu
W sytuacji, w której publiczną uwagę przykuły absurdalne wypowiedzi Krystiana Zimmermanna, jakoby youtube niszczył współczesną muzykę, warto przyjrzeć się bliżej kulturowym... [0]
Agnieszka Mrozik: Zeskrobać lakier z pomnika historii (kobiet)
W tekście „Patriarchat po Seksmisji” Agnieszka Graff rekonstruowała proces maskulinizacji polskiego życia publicznego na przestrzeni dekady, która upłynęła od zmiany... [0]
Maciej Duda: Ilustracje do polskiego wydania Mistyki kobiecości
Nie wiem czy mogę, ale muszę napisać ten tekst. Pisząc go łamię podstawową zasadę prowadzenia warsztatów/szkoleń. Żaden trener ani trenerka nie powinien wynosić tego, co wydarzyło... [0]
Przemysław Chodań: Būlīmia nervosa. Moda na Miesiącu Fotografii w
Miesiąc Fotografii w Krakowie to impreza, która jak żadna inna wprowadza w stan poznawczej konfuzji.
Nie da się jej ocenić jednoznacznie. Problem nie dotyczy jedynie decyzji... [0]
Jarosław Pietrzak: Akrobatyczny język solidarności
W ciągu ostatnich dwóch-trzech dekad społeczną przestrzeń werbalnej komunikacji skolonizował egoistyczny, neoliberalno-neokonserwatywny język wszystkich tych znanych nam... [0]