Recenzje

Zofia Rojek: Dziwki, koks i rekin w formalinie
„Lucky Kunst” to tytuł pierwszej wystawy, której kuratorem był Gregor Muir. Odbyła się w połowie lat 90., w jednej z wynajętych ruder w północno-zachodnim rogu Hoxton...
[0]

Jarosław Czechowicz: Żyć świadomie
W roku, w którym przyszedłem na świat, dziennikarz Jonathan Cott przeprowadził z Susan Sontag długą, głęboką i niezwykle inspirującą rozmowę o życiu jako drodze, na której w...
[0]

Piotr Sterczewski: Los Świata w rękach gracza
Gry komputerowe coraz częściej wykorzystywane są przez ich twórców i sponsorów jako narzędzia realnego wpływu na postawy społeczne i światopogląd graczy – narzędzia tym...
[0]

Łukasz Drozda: Zapomniana myśl polityczna
Inwazja na Polskę we wrześniu 1939 r. nie tylko szybko zakończyła istnienie polskiej państwowości, ale i niemal unicestwiła bogaty dorobek myśli politycznej II RP. Zróżnicowanej...
[0]

Jakub Grzegorczyk: Globalny kapitalizm w trwałym kryzysie
Wydana w serii „Biblioteka Alternatyw Ekonomicznych” polskiej edycji miesięcznika „Le Monde diplomatique” książka Johna Bellamy’ego Fostera i Roberta...
[0]

Łukasz Drozda: Krótka historia tzw. skoku na kasę
Mija półtorej dekady od reform rządu Buzka i coraz trudniej o ich obrońców. Czeka nas nie tylko obniżenie o rok wieku obowiązku szkolnego, ale i powrót czteroletnich liceów....
[0]

Mateusz Romanowski: Wszystkie polskie zBOOKi
„Pedał” – szkolne wyzwisko, wulgarny synonim orientacji seksualnej czy słowo, którego zabrania używać Waldemarowi Łysiakowi terror tęczowego salonu? Gej, czy...
[0]

Łukasz Drozda: Polityczna kultura, kultura neoliberalna
„Zależało mi na sformułowaniu krytycznego stanowiska, które można by nazwać krytyką neoliberalizmu w przestrzeni sztuki” – deklaruje w swojej najnowszej książce...
[0]

Paweł Jaworski: Zblazowany libertyn
W panteonie polskich postaci publicznych nietrudno dziś znaleźć szereg osób o wizerunkach nieczytelnych, fragmentarycznych, skleconych z migawek i sprzecznych wypowiedzi, wyzutych...
[0]

Łukasz Drozda: Brzemię outsidera
Polska fascynacja francuską kulturą i wszystkim co francuskie nieco już osłabła, ale przez dobre kilkaset lat francuskość pozostawała dla naszych rodaków wielkim wzorem i obiektem...
[0]

Agnieszka Mrozik: Dyskretny urok autobiografii (nie)politycznej
I stało się: żona kolejnego polityka opublikowała autobiografię. Tym razem padło na małżonkę premiera Donalda Tuska, Małgorzatę. Jesienią 2013 roku wydawnictwo „Znak”...
[0]

Łukasz Drozda: Rachunek lewicowego doświadczenia
Rachunek doświadczenia – takim mianem określa swoją najnowszą książkę Karol Modzelewski. Jego autobiograficzny esej to jedna z ciekawszych pozycji jakie ukazały się na rynku...
[0]

Bartek Maciejewski: Historia pewnej rozmowy
Istnieją dwa typy miłośników. Pierwsi omdlewają z rozkoszy, obcując z wytworami młodości – zdobywają szczyty z Cioranem, sadzą drzewa wolności z Heglem, Heideggera cenią...
[0]

Jarosław Klebaniuk: Ekstra mocny anioł
Pilch przed laty obudził we mnie na nowo zainteresowanie literaturą piękną. W sprawie jego książki o alkoholizmie wymieniłem z nim nawet wówczas papierowe listy. Wysmakowany język...
[0]

Bartosz Machalica: Przemyślenia z puszczy
Czytelnicy i czytelniczki Lewica.pl lubią roztrząsać, kto jest a kto nie jest lewicowy. W przypadku Włodzimierza Cimoszewicza zadanie jest ułatwione. W rozmowie z Anitą Werner,...
[0]

Katarzyna Siemasz: O współczesnym niewolnictwie
„Rozwój globalnego przemysłu seksualnego zwiększył popyt na niewolników do takiego stopnia, że wkrótce ich liczba może przewyższyć liczbę afrykańskich niewolników...
[0]

Łukasz Drozda: Nienaturalne miasta
Miasto nie jest efektem „naturalnych” praw, tylko skutkiem decyzji podejmowanych przez rzeczywistych, konkretnych ludzi – przekonuje w wydanej właśnie po polsku...
[0]

Piotr Ciszewski: Papierowe piekło
Idąc na Stalingrad oczekiwałem filmu odchodzącego od komiksowej konwencji, będącego czymś więcej niż starcie papierowych superbohaterów. Przedstawienia wojny w sposób zarówno...
[0]

Łukasz Drozda: Pierwsi ludzie na Kabatach
Wiele napisano o kryzysie męskości, ale tak naprawdę należałoby raczej zwrócić uwagę na koniec wzorca kobiety zależnej od mężczyzny. Zamiast upadku nadchodzi równość, chociaż...
[0]

Katarzyna Kazimierowska: Gruby żart lalki Barbie
Natasha Walter w swojej najnowszej, niedawno wydanej w Polsce książce Żywe lalki stwierdza, że mimo praw i możliwości, jakie wywalczyły kobiety, na każdym kroku stają się one...
[0]

Łukasz Drozda: Piosenki niewidzialnych
Czy Polska jest miejscem przyjaznym dla imigrantów? Jak się im w niej żyje i czy w Warszawie można znaleźć ślady wielokulturowości? Takie pytania stawia najnowszy spektakl Michała...
[0]

Łukasz Drozda: Laboratorium Nowoczesności
W niemal tym samym momencie na polski rynek trafiają dwa tłumaczenia legendarnych książek poświęconych architekturze Nowego Jorku. Ledwie Centrum Architektury opublikowało Kiedy...
[0]

Weronika F. Justyńska: Niebieski to najcieplejszy kolor
Życie Adeli to taki film, po którym zachciewa się kilku rzeczy: makaronu, wina, malowania obrazów i uprawiania miłości. A także film, w który wiele osób na wpół świadomie wejdzie...
[0]

Łukasz Drozda: Granice odkupienia
Czy system potrafi uwierzyć w reguły, które sam ustala? Anarchistka Davida Mameta w reż. Tomasza Szczepanka to udana próba odpowiedzi na pytanie o granice wolności i odkupienia...
[0]

Piotr Forecki: Legenda o Wandzie, co zastąpiła Niemca
Na ekranach kin jak Polska długa i szeroka można zobaczyć film Ida Pawła Pawlikowskiego. Wychwalany przez krytykę i obsypany nagrodami zanim jeszcze dotarł do masowej widowni....
[0]

Łukasz Drozda: Potrzeba urbanistyki
Centrum Architektury kontynuuje serię pism klasyków tej dyscypliny, przedstawiając kolejną z książek bodaj najsłynniejszego architekta XX w.: Kiedy katedry były białe. Podróż do...
[0]

Mateusz Romanowski: Lekcja empatii
Zjadanie zwierząt jest książką poświęconą przede wszystkim mięsu i drodze, jaką przebywają zwierzęta przed wylądowaniem na naszych talerzach. Mimo, że sam autor jest...
[0]

Łukasz Drozda: Dlaczego jest tak brzydko
Polska szkoła reportażu ma wspaniałe tradycje. W paradoksalnie niesprzyjających mu czasach – formie związanej z koniecznością wnikliwej i cierpliwej pracy reportera, nie...
[0]

Jaroslaw Klebaniuk: O kłamstwach, które zohydziły jaśmin
Każda chwila może odmienić nasze życie na zawsze. Kiedy działamy pod wpływem emocji, możemy zrobić coś, co będzie miało konsekwencje niemożliwe do cofnięcia. Pokusa dokonania...
[0]

Łukasz Drozda: Złudzenia i kara
Nowy film Woody’ego Allena kończy ze złudzeniami „American Dream”, wciąga grą aktorów i dołuje swoim przesłaniem. Kino Allena kojarzymy z komediami. Filmami...
[0]

Zbigniew Marcin Kowalewski: „Rezultaty” Marksa po polsku
Banałem jest stwierdzenie, że lektura pierwszego polskiego wydania Rezultatów bezpośredniego procesu produkcji Karola Marksa okazuje się zajęciem bardzo przydatnym dla każdego...
[0]

Łukasz Drozda: Marksizmie wróć
Czy ideologia marksistowska, ciągle żywa (zwłaszcza w Europie Zachodniej) w akademickim dyskursie naukowców, a słabo zakorzenia we współczesnej klasie robotniczej, jest już żywym...
[0]

Bartłomiej Kozek: Klątwa meblościanki
Doświadczenie różnych, nierzadko skomplikowanych warunków mieszkaniowych oraz relacji własnościowych panujących na rynku nieruchomości nieczęsto staje się obiektem publicznej...
[0]

Jarosław Pietrzak: Gejem wymazać okupację
To w czasie pierwszej Intifady (1987-1993) Izrael systematycznie włączył „kwestię gejowską” do operacyjnego instrumentarium okupacji i przemocy, z którą uderzał w...
[0]

Łukasz Drozda: Powrót do feminizmu
„Krytyka Polityczna” zasłużenie zbiera głosy krytyki, przeciwników znajdując i na lewicy. Niemalże mityczne są już zarzuty prawicowe: zwłaszcza o wydaniu wyboru...
[0]

Mateusz Romanowski: Granice rebelii
W Courtney Love duet Strzępka-Demirski nie pierwszy już raz powołał do teatralnego życia postać artysty wyeksploatowanego przez muzyczny przemysł. We wcześniejszym O dobru...
[0]

Łukasz Drozda: Przełamać tabu, odzyskać kontrolę
Gwałt. Głos kobiet wobec społecznego tabu to książka ciekawa, dobrze udokumentowana, a do tego poruszająca tematykę rzadko opisywaną wcześniej w „Bibliotece Le Monde...
[0]

Mateusz Romanowski: Jazz dla barbarzyńców
Trójmiasto i Bydgoszcz to mocne punkty na mapie rodzimej muzycznej alternatywy, a zjawisko jakim był yass pozostaje jednym z ciekawszych w polskiej muzyce lat 80. i 90. Taka...
[0]

Łukasz Drozda: Dwa poziomy kabaretu
Kabaret Warszawski to przedstawienie dziwne, łączące w sobie daleko posunięte sprzeczności. Rozwleczony jak zwykle do granic możliwości teatr Warlikowskiego przeplata w tym...
[0]

Jarosław Klebaniuk: Jak Niemcy Polakom Żydów…
Projekcja niemieckiego filmu Nasze matki, nasi ojcowie wzbudziła gwałtowaną reakcję, zwłaszcza wśród tak zwanych patriotów. Rzekomo antypolski i antyAKowski przekaz poszedł w...
[0]

Łukasz Drozda: Uczyć się od wylotówek?
„Ognista polemika z Le Corbusierem” – tak pierwsze, polskie wydanie Uczyć się od Las Vegas. Zapomnianej formy architektonicznej reklamuje wydawca. Tak naprawdę...
[0]

Jacek Drozda: Primal Scream mówi dość – kapitalizmowi
Czy w epoce, w której prawie nikt nie śpiewa protest songów, a „wrażliwość społeczna” muzyki popularnej jest fasadą pretensjonalnych i elitarystycznych...
[0]

Łukasz Drozda: Prawicowa historia
Historię piszą zwycięzcy. Historia polityczna Polski 1989-2012 Antoniego Dudka to dowód prawdziwości tego stwierdzenia oraz ilustracja skali zawłaszczenia dyskursu historycznego...
[0]

Grzegorz Konat: Problemy Keynesa
Filozofią, która „doprowadziła światową gospodarkę na skraj gospodarczej katastrofy”, nazywa amerykański ekonomista postkeynesowski Paul Davidson ekonomię...
[0]

Łukasz Drozda: Rytm życia
Pisarstwo Virginii Woolf jest ponadczasowe – udowadniają udane Fale w reżyserii Agnieszki Błońskiej w stołecznym Teatrze Ochoty. Na rzadko którym odcinku obecna...
[0]

Piotr Szumlewicz: Rysio-misio i dziewczyny
„Każda kobieta, niezależnie od posiadanego światopoglądu, chce wejść pod ramię mężczyzny, a każdy mężczyzna chce jej to ramię podać. I dotyczy to także najsilniejszych...
[0]

Antoni Burzyński: Architektura polska na deser
Czekając na tę książkę, obawiałem się, że formuła najnowszej publikacji firmowanej nazwiskami Grzegorza Piątka i Jarosława Trybusia będzie zbyt lekka, by móc się czegoś więcej z...
[0]

Piotr Ciszewski: Niewygodne anegdotki
Napisanie „niewygodnej historii” jakiegoś zdarzenia historycznego jest zadaniem niezwykle trudnym. Wymaga znakomitej znajomości kształtujących je procesów i szerokiej...
[0]

Łukasz Drozda: Inteligent bez wakatu
Karakter, jedno z ciekawszych polskich wydawnictw, konsekwentnie wypuszcza na rodzimy rynek kolejne książki o architekturze. W poświęconej jej serii znajdują się zarówno pisma...
[0]

Jarosław Pietrzak: Orientalny kochanek i muzułmański terrorysta
Katarzyna Klimkiewicz nie jest specjalnie typowym polskim filmowcem. Typowy polski filmowiec, pogrążony w „nerwicy humanistycznej” (Jakub Majmurek), prawi o...
[0]

Więcej...

RSS

?
Lewica.pl na Facebooku