Witold Mrozek: Formalizm radykalny. Teatr Szczawińskiej
1.
W spektaklach Weroniki Szczawińskiej specyficznie wykorzystywany ruch i fizyczność są tym, co od razu przykuwa uwagę widza - jeszcze zanim zacznie się zastanawiać nad... [0]
Oleksiy Radynski: Rewitalizacja, czyli zmartwychwstanie
Czytając "Ekonomię kultury", natrafiłem na wzmiankę o niemieckim urbaniście Andreju Holmie. Jeśli wierzyć zamieszczonemu w tej książce tekstowi Matteo Pasquinellego, Holm był... [0]
Jakub Majmurek: Zrestartować kino
Od początku lat dziewięćdziesiątych stosunki między krytyką filmową i środowiskiem twórców filmowych były raczej napięte. Krytycy często zarzucali polskiemu kinu oderwanie od... [0]
Luiz Inácio Lula da Silva: Miasto Boga
W tym tygodniu obejrzałem w São Paulo przedpremierowy pokaz dobrego filmu: "Miasto Boga" w reżyserii Fernando Meirellesa, na podstawie powieści Paulo Linsa pod tym samym... [0]
Strzępka, Demirski, Korchowiec: Establishment i walonki
Monika Strzępka - reżyser; Paweł Demirski - dramaturg; Michał Korchowiec - scenograf; rozmawia: Joanna Wichowska.
Joanna Wichowska: Dużo szumu wokół Was ostatnio - wykłócacie się... [0]
Agnieszka Mrozik: Cena piękna
Dyskusja o pięknie jest jedną z najstarszych i najbardziej burzliwych dyskusji zainicjowanych przez feministki. Czy dbałość o urodę jest przyjemna czy opresyjna? Czy kanony piękna... [0]
Julian Tuwim: Do prostego człowieka
Gdy znów do murów klajstrem świeżym
Przylepiać zaczną obwieszczenia,
Gdy "do ludności", "do żołnierzy"
Na alarm czarny druk uderzy
I byle drab, i byle szczeniak
W odwieczne... [0]
Maria Skóra: Nastolatki, wyjdźcie z szafy czyli dojrzewanie på dansk
Dojrzewanie jest wiekiem trudnym - ten truizm, powtarzany od zarania dziejów i przez wiele ust nie doczekał się jednak w polskiej praktyce wychowawczej należnej reakcji. Wręcz... [0]
Stefan Zgliczyński: Neoliberalne ukąszenie przeciwników VAT-u na książki
We wtorkowej (7 grudnia 2010) "Gazecie Wyborczej" ukazał się list, w którym wybitni polscy pisarze, publicyści i wydawcy apelują o objęcie zerowym VAT-em wszystkich książek... [0]
Lillian Rosengarten: Ofiara
Pamięci Paula Celana
"Ty byłaś moją śmiercią: Ciebie się mogłem przytrzymać, gdy wszystko się we mnie rozpadło".
Czy mamy odwagę szeptać o nienawiści rasowej, okrucieństwie,... [0]
M. Strzępka i P. Demirski: Banksy, ty tchórzu! Czyli kastrowanko
W nocy z 18 na 19 listopada Radykalna Akcja Twórcza wykleiła w Gdańsku billboard poświęcony antyspołecznej polityce władz miasta i ostatnim wypowiedziom prezydentów Adamowicza i... [0]
Oleksiy Radynski: Bałabanow i dialektyka
W ostatnim numerze "Krytyki Politycznej" "Na wschód od Edenu" rosyjskiego reżysera Aleksieja Bałabanowa określono mianem przedstawiciela "kina zaangażowanego"[1]. Jeśli jednak... [0]
Bertolt Brecht: Legenda o martwym żołnierzu
1
Gdy z czwartą wiosną szanse na pokój
Wciąż się znikome zdawały
Żołnierz wyciągnął stosowne wnioski
I padł na polu chwały
2
Lecz wojna swych celów nieprędko dopnie
Więc... [0]
Aleksandra Bilewicz: W obronie Obciachu
Chciałabym wystąpić w obronie nudnej, zapyziałej, przestarzałej kultury. Tej zamkniętej "w zakurzonych muzealnych gablotach", niewybaczalnie obciążonej obowiązkiem zakładania na... [0]
Jakub Majmurek: Rozkosz białego człowieka
"Rasy" (podobnie jak "cywilizacje", czy "narody") są pewnymi konstruktami. Nie należą do porządku "natury", kształtują się w polu oddziaływania różnorodnych sił społecznych,... [0]
Lowkey (ft Faith SFX, Reverend & The Makers): Revolution
[...]
The impact it has on the kids, tells me where the factory is,
The government kill, they're just stacking their chips,
You wonder why the youths are strapped and their... [0]
Gilad Atzmon: Morze to jedyne miejsce dla mnie
Robert Wyatt, muzyka oporu i Palestyńczycy
Robert Wyatt - legenda i ikona brytyjskiej muzyki - gorąco wspiera Palestynę. Kilka dni temu przyjechał do Londynu, aby promować nową... [0]
Corinna Lotz: Tołstoj nadal "wrogiem publicznym"
Można by pomyśleć, że obchody setnej rocznicy śmierci Lwa Tołstoja, powszechnie uznawanego za jednego z najwybitniejszych powieściopisarzy, miałyby miejsce w jego ojczyźnie. Nic... [0]
Krzysztof Tomasik: Powrót Konopnickiej
100 lat po śmierci
8 października mija setna rocznica śmierci Marii Konopnickiej, pisarki pełnej sprzeczności, której twórczość od lat pozostaje właściwie martwa. Ostatnio można... [0]
Iara Lee: Hip hop jako globalny ruch oporu
Iara Lee o arabskim hip hopie i swoim najnowszym filmie dokumentalnym "Cultures of Resistance"
Realizując swój film dokumentalny o muzyce elektronicznej, "Modulations" (1998),... [0]
Agnieszka Mrozik: Na "czarnym rynku" bez (happy) endu
Lato. Sezon urlopowy. Biura turystyczne wprost puchną od ofert egzotycznych wakacji w Egipcie, Turcji, Tunezji, na Cyprze, Majorce itd. Na billboardach, na stronach ekskluzywnych... [0]
Julian Tuwim: My, Żydzi polscy...
Matce w Polsce lub najukochańszemu Jej cieniowi.
...I od razu słyszę pytanie: "Skąd to MY?" Pytanie w pewnym stopniu uzasadnione. Zadają mi je Żydzi, którym zawsze tłumaczyłem,... [0]
Radosław S. Czarnecki: Macho i Rambo w jednym stoją domu
Nie żyjemy dziś pod znakiem Oświecenia lecz w znacznie większej mierze pod wszechstronnym wpływem prądów fundamentalistycznych
Richard von Weitzaecker
Minęło już... [0]
Erik Gandini: Wideokracja
Erik Gandini o Silvio Berlusconim i wideokracji – rozmawia Louis Bayman
"The Economist" jest prowadzony przez grupę komunistycznych konspiratorów". Taka przynajmniej była... [0]
Franco Moretti: Ibsen i duch kapitalizmu
I
Zastanówmy się nad społecznym uniwersum cyklu dwunastu dramatów Ibsena: budowniczy okrętów, przemysłowcy, finansiści, kupcy, bankierzy, deweloperzy, administratorzy,... [0]
Sabah Haider: Palestyna żyje w filmie
Na przestrzeni ostatnich 10 lat nowa fala palestyńskich reżyserów filmowych skonstruowała specyficzną tożsamość narodową na ekranie. Obrazy palestyńskiej nowej fali są o wiele... [0]
Marta Wysocka: Odbrązowić Boya
Jakiś czas temu napisałam tekst o Tadeuszu Boyu-Żeleńskim nadając mu tytuł "Odbrązowić Boya". Artykuł niedługi, będący wstępnym podjęciem zagadnień rozwijanych systematycznie... [0]
Andrzej Zugaj: Od sławy do zapomnienia
Władimir Wysocki – jego głos działał nawet na słuchaczy nie znających rosyjskiego
Władimir Wysocki był jedną z najważniejszych postaci poezji rosyjskiej XX w., a... [0]
Przemysław Prekiel: Laurka dla Boya
"Wróg kościoła" czy "burzyciel kłamstw"? "Największy pisarz polski" czy "autor kilkunastu wierszyków"?
Tadeusz Boy Żeleński, pisarz, eseista, tłumacz literatury francuskiej,... [0]
Lidia Makowska: Sprawa "Nocnika" z perspektywy feministycznej i prawnej
"Po raz pierwszy od 1989 roku polski sąd zakazał rozpowszechniania fikcji literackiej. Aktorka Weronika Rosati uważa, że została oczerniona w autobiograficznej książce Nocnik... [0]
Monika Strzępka, Paweł Demirski: Potencjał rewolucyjny
Monika Strzępka, reżyser i Paweł Demirski, dramaturg o spektaklu "Niech żyje wojna!!!" - rozmawia Monika Kwaśniewska.
Robicie już trzeci spektakl w Wałbrzychu. Czy to miejsce... [0]
Carlos Latuff: Co nowego na świecie?
Carlos Latuff, brazylijski rysownik - rozmawia Paweł Michał Bartolik.
Latuff w oczywisty sposób mówi oczywiste rzeczy, które wcale nie są oczywiste.
Większość współczesnych... [0]
Tomasz Żukowski: I pokocha, i polegnie
czyli życie seksualne polskich patriotów
W czasie Mundialu w 2006 roku na pierwszej stronie "Faktu" umieszczono nagłówek: "Wygrajcie, a zrzucę z siebie ciuszki". To Agnieszka... [0]
Bartosz Machalica: Artyści w okopach Woli
Ponieważ Teatr Na Woli i Maciej Kowalewski niewiele biorą z miejskiej kasy, to... trzeba zwolnić dyrektora. Bo za mało klasyczny?
Jeszcze trzy lata temu Teatr Na Woli im.... [0]
Monika Strzępka: Głosujemy na lepszy garnitur, a nie na programy
Monika Strzępka, reżyserka teatralna ("Prezydentki", wraz z Pawłem Demirskim: "Dziady. Ekshumacja", "Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł, czyli w heroicznych walkach narodu... [0]
Jarosław Pietrzak: Krewetki w Soweto
Autor tekstów stale publikowanych w najbardziej "intelektualnym" miesięczniku filmowym w Polsce tak oto podsumował sens i powody ogromnego powodzenia "Dystryktu 9", dzieła... [0]
Bartłomiej Kozek: Pieniądze i poniżenie
Oblicza XIX-wiecznego kapitalizmu w powieściach "Lalka" i "Ziemia obiecana"
Zrozumienie Polski bez odwołania się do jej dziewiętnastowiecznej historii jest niemożliwe. Jest to... [0]
Jakub Majmurek: Miasto, dżungla, mimikra
Dwa miasta
W kulturze europejskiej ścierają się ze sobą dwie fundamentalnie odmienne wizje miasta. Pierwsza postrzega miasto jako terra murata, obszar wydzielony z natury, nie... [0]
Katarzyna Bratkowska: Badermajnhof - 2010
(jednoaktówka)
(UWAGA, ZE WZGLĘDU NA WULGARNE SŁOWNICTWO ZALECANY JEST NADZÓR RODZICÓW)
Ciemnawa piwnica, wystrój anarchistyczny. Dodatkowo jakieś druciki, lutownice, słoiki z... [0]
Marta Cabianka: Vicky Cristina Balladyna
Cóż to za anachroniczna sztuka! Całkiem niedzisiejsza z jej bohaterami, postawami, motywami, wartościami w końcu. Już Słowacki pisał o "Balladynie": "niechaj tysiące anachronizmów... [0]
Walter Salles: Trauma kurczaka w krzyżowym ogniu
Walter Salles o tym, dlaczego współprodukował Miasto Boga Fernando Meirellesa i Katii Lund i o znaczeniu filmu dla współczesnych Brazylijczyków
Film zaczyna się od kurczaka,... [0]
Majmurek, Stokfiszewski, Cegielski: Mankell i Wallander w "Kino Mówi"
Henning Mankell, Kurt Wallander i polityczny potencjał kryminałów literackich i ch ekranizacji w rozmowie Jakuba Majmurka i Igora Stokfiszewskiego z Maxem Cegielskim w programie... [0]
Bartosz Frąckowiak: Aktywna żałoba teatralna
Teatr jest miejscem, w którym wspólnota ma szansę na szczególnie intensywne doświadczanie, przepracowywanie i formułowanie najistotniejszych dla niej tematów. Niestety przez... [0]
Paweł Mościcki: Melancholia narodowa
Czas narodowej żałoby daje gorzką satysfakcję, że są jeszcze – bardzo rzadkie wprawdzie – momenty, w których na falach ogólnopolskich rozgłośni radiowych można... [0]
Jean Genet: Cztery godziny w Sabrze i Szatili
"W Szatili, w Sabrze pewni nieżydzi zmasakrowali pewnych nieżydów; co to nas obchodzi?"
Menahem Begin (w Knesecie)
Nikt ani nic, żadna technika narracji nie wyrazi tego, czym... [0]
Krzysztof Pacyński: Al-Dżazira - katarskie Niderlandy
W wielkim fermencie intelektualnym, jaki stanowiła już oświeceniowa, ale jeszcze przedrewolucyjna Europa, aby opublikować cokolwiek odważniejszego, czyli nie do końca zgodnego z... [0]
Jakub Majmurek: My, Kiepscy
W ostatnich latach polska produkcja telewizyjna zajęta jest głównie przenoszeniem na rynek lokalny formatów wytworzonych w centrach globalnego przemysłu kulturalnego. Jedną z... [0]
Jarosław Klebaniuk: Alicja bawi się bronią
Wdowa po Kapuścińskim odstrzeliła sobie ucho wnosząc sprawę do sądu i ją przegrywając. Gdyby ją jednak wygrała, oznaczałoby to, że pistolet jej się nie omsknął i niechcący... [0]
Witold Mrozek: Śląski "self-made man"
Joanna Targoń w swym szkicu o polskiej komedii romantycznej zauważa, że "Polska komediowo-romantyczna składa się niemal wyłącznie z Warszawy (...) Tylko w Warszawie jest prawdziwe... [0]
Reklamoseksizm a prostytucja
Podczas gdy nasze społeczeństwo uważa prostytucję za szczyt moralnego i socjalnego upadku, w reklamie panuje powszechnie wyidealizowany wizerunek prostytucji. Reklamy pobudzają... [0]