Kultura

Witold Mrozek: Formalizm radykalny. Teatr Szczawińskiej
1. W spektaklach Weroniki Szczawińskiej specyficznie wykorzystywany ruch i fizyczność są tym, co od razu przykuwa uwagę widza - jeszcze zanim zacznie się zastanawiać nad...
[0]

Oleksiy Radynski: Rewitalizacja, czyli zmartwychwstanie
Czytając "Ekonomię kultury", natrafiłem na wzmiankę o niemieckim urbaniście Andreju Holmie. Jeśli wierzyć zamieszczonemu w tej książce tekstowi Matteo Pasquinellego, Holm był...
[0]

Jakub Majmurek: Zrestartować kino
Od początku lat dziewięćdziesiątych stosunki między krytyką filmową i środowiskiem twórców filmowych były raczej napięte. Krytycy często zarzucali polskiemu kinu oderwanie od...
[0]

Luiz Inácio Lula da Silva: Miasto Boga
W tym tygodniu obejrzałem w São Paulo przedpremierowy pokaz dobrego filmu: "Miasto Boga" w reżyserii Fernando Meirellesa, na podstawie powieści Paulo Linsa pod tym samym...
[0]

Strzępka, Demirski, Korchowiec: Establishment i walonki
Monika Strzępka - reżyser; Paweł Demirski - dramaturg; Michał Korchowiec - scenograf; rozmawia: Joanna Wichowska. Joanna Wichowska: Dużo szumu wokół Was ostatnio - wykłócacie się...
[0]

Agnieszka Mrozik: Cena piękna
Dyskusja o pięknie jest jedną z najstarszych i najbardziej burzliwych dyskusji zainicjowanych przez feministki. Czy dbałość o urodę jest przyjemna czy opresyjna? Czy kanony piękna...
[0]

Julian Tuwim: Do prostego człowieka
Gdy znów do murów klajstrem świeżym Przylepiać zaczną obwieszczenia, Gdy "do ludności", "do żołnierzy" Na alarm czarny druk uderzy I byle drab, i byle szczeniak W odwieczne...
[0]

Maria Skóra: Nastolatki, wyjdźcie z szafy czyli dojrzewanie på dansk
Dojrzewanie jest wiekiem trudnym - ten truizm, powtarzany od zarania dziejów i przez wiele ust nie doczekał się jednak w polskiej praktyce wychowawczej należnej reakcji. Wręcz...
[0]

Stefan Zgliczyński: Neoliberalne ukąszenie przeciwników VAT-u na książki
We wtorkowej (7 grudnia 2010) "Gazecie Wyborczej" ukazał się list, w którym wybitni polscy pisarze, publicyści i wydawcy apelują o objęcie zerowym VAT-em wszystkich książek...
[0]

Lillian Rosengarten: Ofiara
Pamięci Paula Celana "Ty byłaś moją śmiercią: Ciebie się mogłem przytrzymać, gdy wszystko się we mnie rozpadło". Czy mamy odwagę szeptać o nienawiści rasowej, okrucieństwie,...
[0]

M. Strzępka i P. Demirski: Banksy, ty tchórzu! Czyli kastrowanko
W nocy z 18 na 19 listopada Radykalna Akcja Twórcza wykleiła w Gdańsku billboard poświęcony antyspołecznej polityce władz miasta i ostatnim wypowiedziom prezydentów Adamowicza i...
[0]

Oleksiy Radynski: Bałabanow i dialektyka
W ostatnim numerze "Krytyki Politycznej" "Na wschód od Edenu" rosyjskiego reżysera Aleksieja Bałabanowa określono mianem przedstawiciela "kina zaangażowanego"[1]. Jeśli jednak...
[0]

Bertolt Brecht: Legenda o martwym żołnierzu
1 Gdy z czwartą wiosną szanse na pokój Wciąż się znikome zdawały Żołnierz wyciągnął stosowne wnioski I padł na polu chwały 2 Lecz wojna swych celów nieprędko dopnie Więc...
[0]

Aleksandra Bilewicz: W obronie Obciachu
Chciałabym wystąpić w obronie nudnej, zapyziałej, przestarzałej kultury. Tej zamkniętej "w zakurzonych muzealnych gablotach", niewybaczalnie obciążonej obowiązkiem zakładania na...
[0]

Jakub Majmurek: Rozkosz białego człowieka
"Rasy" (podobnie jak "cywilizacje", czy "narody") są pewnymi konstruktami. Nie należą do porządku "natury", kształtują się w polu oddziaływania różnorodnych sił społecznych,...
[0]

Lowkey (ft Faith SFX, Reverend & The Makers): Revolution
[...] The impact it has on the kids, tells me where the factory is, The government kill, they're just stacking their chips, You wonder why the youths are strapped and their...
[0]

Gilad Atzmon: Morze to jedyne miejsce dla mnie
Robert Wyatt, muzyka oporu i Palestyńczycy Robert Wyatt - legenda i ikona brytyjskiej muzyki - gorąco wspiera Palestynę. Kilka dni temu przyjechał do Londynu, aby promować nową...
[0]

Corinna Lotz: Tołstoj nadal "wrogiem publicznym"
Można by pomyśleć, że obchody setnej rocznicy śmierci Lwa Tołstoja, powszechnie uznawanego za jednego z najwybitniejszych powieściopisarzy, miałyby miejsce w jego ojczyźnie. Nic...
[0]

Krzysztof Tomasik: Powrót Konopnickiej
100 lat po śmierci 8 października mija setna rocznica śmierci Marii Konopnickiej, pisarki pełnej sprzeczności, której twórczość od lat pozostaje właściwie martwa. Ostatnio można...
[0]

Iara Lee: Hip hop jako globalny ruch oporu
Iara Lee o arabskim hip hopie i swoim najnowszym filmie dokumentalnym "Cultures of Resistance" Realizując swój film dokumentalny o muzyce elektronicznej, "Modulations" (1998),...
[0]

Agnieszka Mrozik: Na "czarnym rynku" bez (happy) endu
Lato. Sezon urlopowy. Biura turystyczne wprost puchną od ofert egzotycznych wakacji w Egipcie, Turcji, Tunezji, na Cyprze, Majorce itd. Na billboardach, na stronach ekskluzywnych...
[0]

Julian Tuwim: My, Żydzi polscy...
Matce w Polsce lub najukochańszemu Jej cieniowi. ...I od razu słyszę pytanie: "Skąd to MY?" Pytanie w pewnym stopniu uzasadnione. Zadają mi je Żydzi, którym zawsze tłumaczyłem,...
[0]

Radosław S. Czarnecki: Macho i Rambo w jednym stoją domu
Nie żyjemy dziś pod znakiem Oświecenia lecz w znacznie większej mierze pod wszechstronnym wpływem prądów fundamentalistycznych Richard von Weitzaecker Minęło już...
[0]

Erik Gandini: Wideokracja
Erik Gandini o Silvio Berlusconim i wideokracji – rozmawia Louis Bayman "The Economist" jest prowadzony przez grupę komunistycznych konspiratorów". Taka przynajmniej była...
[0]

Franco Moretti: Ibsen i duch kapitalizmu
I Zastanówmy się nad społecznym uniwersum cyklu dwunastu dramatów Ibsena: budowniczy okrętów, przemysłowcy, finansiści, kupcy, bankierzy, deweloperzy, administratorzy,...
[0]

Sabah Haider: Palestyna żyje w filmie
Na przestrzeni ostatnich 10 lat nowa fala palestyńskich reżyserów filmowych skonstruowała specyficzną tożsamość narodową na ekranie. Obrazy palestyńskiej nowej fali są o wiele...
[0]

Marta Wysocka: Odbrązowić Boya
Jakiś czas temu napisałam tekst o Tadeuszu Boyu-Żeleńskim nadając mu tytuł "Odbrązowić Boya". Artykuł niedługi, będący wstępnym podjęciem zagadnień rozwijanych systematycznie...
[0]

Andrzej Zugaj: Od sławy do zapomnienia
Władimir Wysocki – jego głos działał nawet na słuchaczy nie znających rosyjskiego Władimir Wysocki był jedną z najważniejszych postaci poezji rosyjskiej XX w., a...
[0]

Przemysław Prekiel: Laurka dla Boya
"Wróg kościoła" czy "burzyciel kłamstw"? "Największy pisarz polski" czy "autor kilkunastu wierszyków"? Tadeusz Boy Żeleński, pisarz, eseista, tłumacz literatury francuskiej,...
[0]

Lidia Makowska: Sprawa "Nocnika" z perspektywy feministycznej i prawnej
"Po raz pierwszy od 1989 roku polski sąd zakazał rozpowszechniania fikcji literackiej. Aktorka Weronika Rosati uważa, że została oczerniona w autobiograficznej książce Nocnik...
[0]

Monika Strzępka, Paweł Demirski: Potencjał rewolucyjny
Monika Strzępka, reżyser i Paweł Demirski, dramaturg o spektaklu "Niech żyje wojna!!!" - rozmawia Monika Kwaśniewska. Robicie już trzeci spektakl w Wałbrzychu. Czy to miejsce...
[0]

Carlos Latuff: Co nowego na świecie?
Carlos Latuff, brazylijski rysownik - rozmawia Paweł Michał Bartolik. Latuff w oczywisty sposób mówi oczywiste rzeczy, które wcale nie są oczywiste. Większość współczesnych...
[0]

Tomasz Żukowski: I pokocha, i polegnie
czyli życie seksualne polskich patriotów W czasie Mundialu w 2006 roku na pierwszej stronie "Faktu" umieszczono nagłówek: "Wygrajcie, a zrzucę z siebie ciuszki". To Agnieszka...
[0]

Bartosz Machalica: Artyści w okopach Woli
Ponieważ Teatr Na Woli i Maciej Kowalewski niewiele biorą z miejskiej kasy, to... trzeba zwolnić dyrektora. Bo za mało klasyczny? Jeszcze trzy lata temu Teatr Na Woli im....
[0]

Monika Strzępka: Głosujemy na lepszy garnitur, a nie na programy
Monika Strzępka, reżyserka teatralna ("Prezydentki", wraz z Pawłem Demirskim: "Dziady. Ekshumacja", "Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł, czyli w heroicznych walkach narodu...
[0]

Jarosław Pietrzak: Krewetki w Soweto
Autor tekstów stale publikowanych w najbardziej "intelektualnym" miesięczniku filmowym w Polsce tak oto podsumował sens i powody ogromnego powodzenia "Dystryktu 9", dzieła...
[0]

Bartłomiej Kozek: Pieniądze i poniżenie
Oblicza XIX-wiecznego kapitalizmu w powieściach "Lalka" i "Ziemia obiecana" Zrozumienie Polski bez odwołania się do jej dziewiętnastowiecznej historii jest niemożliwe. Jest to...
[0]

Jakub Majmurek: Miasto, dżungla, mimikra
Dwa miasta W kulturze europejskiej ścierają się ze sobą dwie fundamentalnie odmienne wizje miasta. Pierwsza postrzega miasto jako terra murata, obszar wydzielony z natury, nie...
[0]

Katarzyna Bratkowska: Badermajnhof - 2010
(jednoaktówka) (UWAGA, ZE WZGLĘDU NA WULGARNE SŁOWNICTWO ZALECANY JEST NADZÓR RODZICÓW) Ciemnawa piwnica, wystrój anarchistyczny. Dodatkowo jakieś druciki, lutownice, słoiki z...
[0]

Marta Cabianka: Vicky Cristina Balladyna
Cóż to za anachroniczna sztuka! Całkiem niedzisiejsza z jej bohaterami, postawami, motywami, wartościami w końcu. Już Słowacki pisał o "Balladynie": "niechaj tysiące anachronizmów...
[0]

Walter Salles: Trauma kurczaka w krzyżowym ogniu
Walter Salles o tym, dlaczego współprodukował Miasto Boga Fernando Meirellesa i Katii Lund i o znaczeniu filmu dla współczesnych Brazylijczyków Film zaczyna się od kurczaka,...
[0]

Majmurek, Stokfiszewski, Cegielski: Mankell i Wallander w "Kino Mówi"
Henning Mankell, Kurt Wallander i polityczny potencjał kryminałów literackich i ch ekranizacji w rozmowie Jakuba Majmurka i Igora Stokfiszewskiego z Maxem Cegielskim w programie...
[0]

Bartosz Frąckowiak: Aktywna żałoba teatralna
Teatr jest miejscem, w którym wspólnota ma szansę na szczególnie intensywne doświadczanie, przepracowywanie i formułowanie najistotniejszych dla niej tematów. Niestety przez...
[0]

Paweł Mościcki: Melancholia narodowa
Czas narodowej żałoby daje gorzką satysfakcję, że są jeszcze – bardzo rzadkie wprawdzie – momenty, w których na falach ogólnopolskich rozgłośni radiowych można...
[0]

Jean Genet: Cztery godziny w Sabrze i Szatili
"W Szatili, w Sabrze pewni nieżydzi zmasakrowali pewnych nieżydów; co to nas obchodzi?" Menahem Begin (w Knesecie) Nikt ani nic, żadna technika narracji nie wyrazi tego, czym...
[0]

Krzysztof Pacyński: Al-Dżazira - katarskie Niderlandy
W wielkim fermencie intelektualnym, jaki stanowiła już oświeceniowa, ale jeszcze przedrewolucyjna Europa, aby opublikować cokolwiek odważniejszego, czyli nie do końca zgodnego z...
[0]

Jakub Majmurek: My, Kiepscy
W ostatnich latach polska produkcja telewizyjna zajęta jest głównie przenoszeniem na rynek lokalny formatów wytworzonych w centrach globalnego przemysłu kulturalnego. Jedną z...
[0]

Jarosław Klebaniuk: Alicja bawi się bronią
Wdowa po Kapuścińskim odstrzeliła sobie ucho wnosząc sprawę do sądu i ją przegrywając. Gdyby ją jednak wygrała, oznaczałoby to, że pistolet jej się nie omsknął i niechcący...
[0]

Witold Mrozek: Śląski "self-made man"
Joanna Targoń w swym szkicu o polskiej komedii romantycznej zauważa, że "Polska komediowo-romantyczna składa się niemal wyłącznie z Warszawy (...) Tylko w Warszawie jest prawdziwe...
[0]

Reklamoseksizm a prostytucja
Podczas gdy nasze społeczeństwo uważa prostytucję za szczyt moralnego i socjalnego upadku, w reklamie panuje powszechnie wyidealizowany wizerunek prostytucji. Reklamy pobudzają...
[0]

Więcej...

RSS

?
Lewica.pl na Facebooku