Jarosław Klebaniuk: Kopcie dół każdego dnia
Zderzenie nieoczekiwanego cierpienia z prymitywnym bezwładem źle pędzonego, pustego życia pozwoliło wydobyć nieoczywiste przesłanie: warto być uważnym na innych, nie krzywdzić ich... [0]
Amadou Guindo: Ty też jesteś bogiem
Jesteś Bogiem to film który jeszcze przed pojawieniem się w kinach zdążył zrobić już duże zamieszanie w polskiej kinematografii. Jestem pewien, że znawcom kina nawet nie śniła się... [0]
Przemysław Witkowski: Dwa żywoty Nestora Machny
Krajowy i zagraniczny anarchizm ma nad Odrą i Wisłą ostatnio dużo szczęścia do dobrych – czy to naukowych, czy też publicystycznych – opracowań. Warto zaznaczyć, że ma... [0]
Łukasz Drozda: Odważni i dowcipni na pół gwizdka
Jedna z najbardziej uznanych, a być może i po prostu najlepsza z warszawskich scen w ostatnich latach, Teatr Dramatyczny, przedstawiła pierwszą premierę pod swoją nową dyrekcją:... [0]
Małgorzata Kąkiel: PRL i RP na nowo odkrywane
Ta książka z mitów wyrasta, mity utrwala, a przy okazji odsłania niekiedy zaskakujące oblicze przeszłości i teraźniejszości. Autorzy, para trzydziestokilkulatków, których... [0]
Przemysław Prekiel: Wspomnienia kochanej żony
Adama Schaffa nie trzeba nikomu przedstawiać. To wybitny intelektualista, filozof, marksista. Jego autobiografia byłaby publikacją niesłychanie interesującą. To świadek dziejów... [0]
Łukasz Drozda: Tarantino po warszawsku
Przed paroma laty Krzysztof Teodor Toeplitz z oburzeniem odnotował powstanie Bękartów wojny Quentina Tarantino i Łaskawych Jonathana Littella[1]. Czy to koniec wojny... [0]
Patryk Łapiński: Cioty w szalecie
Historia mniejszości seksualnych wpisuje się w modny kierunek historii społecznej, z drugiej strony pozostaje nadal historią alternatywną, niszową. Primo – że dotyczy ledwie... [0]
Bartosz Machalica: Obrona Marksa i propozycja nowych sojuszy
Adam Schaff to jeden z najwybitniejszych polskich intelektualistów XX wieku. Filozof, do końca życia marksista. Ta ostatnia postawa odróżnia zresztą go od wielu innych... [0]
Łukasz Drozda: Czekając na wyrok
Wystawiany w warszawskim Teatrze Imka Generał Jarosława Jakubowskiego to przedstawienie, które trudno jednoznacznie ocenić. Nie w pełni wykorzystano tutaj potencjał może nie... [0]
Przemysław Prekiel: Reportaż z czarnej biedy
Czy Afryka skazana jest na biedę, choroby i ciągłe korzystanie pomocy humanitarnej? Jak do tego wszystkiego podchodzi Zachód, który chce uchodzić za tego, które niesie postęp i... [0]
Jarosław Klebaniuk: Spełnione życie psychologa społecznego
Elliot Aronson jest jednym z najbardziej znanych psychologów społecznych, a jego książka „Człowiek – istota społeczna” doczekała się przekładów na czternaście... [0]
Wacława Mielewczyk: U źródeł wartości fundamentalnych
Jeśli wierzyć Janowi Długoszowi to ród ten, duński ród Duninów, przybył na ziemie polskie u końca jej czasów piastowskich, lecz jeśli ponadto uczynił to terytorium i właściwym dla... [0]
Tymoteusz Kochan: Zniszczyć Gotham City
Sukces filmowego, a także komiksowego Batmana wziął się z kilku czynników. W odróżnieniu do superbohatera ludowego, którym z pewnością jest dorastający na przedmieściach... [0]
Piotr Szumlewicz: Czy poliamoria nas wyzwoli?
Na polskim rynku wydawniczym pojawił się manifest zwolenników związków otwartych i poliamorycznych (kilkuosobowych). Puszczalscy z zasadami to pochwała przejrzystej wspólnoty... [0]
Patryk Łapiński: Niewidzialna pięść rynku
Recenzowana niedawno na łamach „Literatek” Niemiecka jesień Stiga Dagermana była relacją z podróży, którą odbył autor w 1946 roku po zrujnowanych Niemczech. Nasi... [0]
Michał Domagalski: Liberał! Mason! Antyklerykał! (Anty)Semita!
„Już pobieżna lektura jego wspomnień ujawnia niekonsekwencje i skłonność do ubarwień.” – pisze o Antonim Słonimskim Joanna Kuciel-Frydryszak.
Życie... [0]
Marta Natalia Wróblewska: Król Lew i galeria dziwaków
„Jak możesz być feministką i tak nienawidzić kobiet?” – pytają zdziwieni znajomi, kiedy krzywię się, słuchając dziewcząt rozprawiających o tym, jak... [0]
Bartłomiej Kozek: Od wspólnego pastwiska do handlu emisjami
„Nie ma darmowych obiadów” – jak zauważa Raj Patel, autor „Wartości niczego”, to neoliberalne powiedzenie stosuje się nie tam, gdzie się powinno.... [0]
Jarosław Klebaniuk: Ramy opiekuńczego rodzica
George Lakoff każe nam nie myśleć o słoniu. Ten językoznawca i kognitywista, klasyk badań nad metaforą i umysłem ucieleśnionym, cytowany w eksperymentalnych pracach... [0]
Agnieszka Maria Wasieczko: Bunt Miast przed nami?
"Wolność do tworzenia i przekształcania miast jest, chcę to podkreślić, jednym z najcenniejszych i jednocześnie najbardziej lekceważonych praw człowieka" - napisał Dawid Harvey,... [0]
Przemysław Prekiel: Tylko pod tym znakiem?
Bogato udokumentowane kompendium Danuty Waniek na temat stosunków na linii państwo-Kościół od czasów niepodległości do czasów obecnych to lektura nader wciągająca.
Wciąż mało... [0]
Jakub Nikodem: Schmitt na lewo, ale bliżej środka
„Dlaczego powinniśmy dziś czytać Carla Schmitta?” – pyta Chantal Mouffe w pierwszym zdaniu wstępu do książki Carl Schmitt. Wyzwanie polityczności. My, czyli kto?... [0]
Marcin Sierszyński: Ten cały Brecht, on to jednak jest
Wszystko jest gładkie, spokojne, niewzbudzające zastrzeżeń w neoliberalnym dyskursie. Od czasu do czasu pojawia się coś o walce klas, potępieniu wojen, mrocznych czasach,... [0]
Michał Domagalski: „Byłem dzieckiem”
James stał się wyrzutkiem; kimś, kogo społeczeństwo nie potrzebowało; kimś poza głównym nurtem; kimś, kto nie miał nic do gadania.
Gerard Mannix Flynn napisał najpierw powieść... [0]
Tymoteusz Kochan: Cosmopolis - zmierzch kapitalizmu
Film „Cosmopolis” to jedno z kilku dzieł, które powstały po kryzysie finansowym i starają się udzielić odpowiedzi na pytanie o przyczyny powstałego krachu... [0]
Jakub Nikodem: Kto nie skacze, ten bankrutem
Kapitał jest pracą umarłą, która jak wampir ożywia się tylko wtedy, gdy wysysa żywą pracę, a tym więcej nabiera życia, im więcej jej wyssie”.
Karol Marks
I.
Od jakiegoś... [0]
Marcin Sierszyński: Pomost między starą a nową lewicą
czyli wyrażenie nadziei znad lektury
„Wiernym jest więc nie ten, kto zachowuje w formie nieskazitelnej czystości dogmat marksowski, lecz ten, kto stosuje realistycznie... [0]
Aleksandra Bilewicz: Co to znaczy "dobrze" i co to znaczy "źle"
Mottem – chyba tak należy to rozumieć – książki Kingi Dunin jest wiersz, a właściwie wierszyk Majakowskiego pod powyższym tytułem. W wierszyku chłopiec, który bije... [0]
Monika Świerkosz: Komornicka „z sześcianów wspomnień i wiedzy”
Lubelska premiera spektaklu Komornicka. Biografia pozorna (przedstawienie jest koprodukcją i będzie pokazywane również w Teatrze Polskim w Bydgoszczy) odbyła się na Scenie... [0]
Marcin Sierszyński: Z przewodnikiem po gmachu filozofii Brzozowskiego
Przeczytamy tu objaśnienia do Brzozowskiego filozofii pracy, stosunku do romantycznych koncepcji, o jego specyficznym katolicyzmie, roli kobiety w społeczeństwie, eseistycznych... [0]
Jarosław Pietrzak: Lorca w irańskiej wiosce
Deski Almeida Theatre w Islington w północnym Londynie już kiedyś gościły sztukę legendarnego hiszpańskiego dramaturga. W obsadzie Krwawych godów z 2005 roku znalazł się sam... [0]
Tymoteusz Kochan: „Druga Polska” drugich ludzi
Literatura krytyczna od dawna przeżywa w Polsce kryzys. U źródeł tego kryzysu leży wiele przyczyn, takich jak: totalna dominacja liberalnych kalek myślowych, wrogie nastawianie w... [0]
Tomasz Borejza: Tajfun antywojenny
- Przeraża mnie to co zrobił Bush. Przez niego porządni, zwykli ludzie na całym świecie zastanwiają się, co się stało z niegdyś wspaniałym krajem, który przecież wciąż może być... [0]
Łukasz Drozda: Z krytyki patosu w nadęcie. Acz intrygujące!
(A)pollonia Krzysztofa Warlikowskiego to jeden z najgłośniejszych spektakli ostatnich lat. Właśnie powrócił do repertuaru Nowego Teatru.
Warlikowski opowiada w nim o poświęceniu... [0]
Piotr Szumlewicz: Horror życia we dwoje. O "Lekcji stylu dla par"
Jolanta Kwaśniewska wydała trzecią część swojej trylogii o stylu. W pierwszej dyscyplinowała kobiety i pokazywała im, co muszą robić, aby być stylowymi damami, w drugim, pouczała... [0]
Łukasz Drozda: Urok betonu i szkła
Autorskie przedstawienie Michała Kmiecika budzi mieszane uczucia. Kto zabił Alonę Iwanowną? to spektakl momentami porywający, acz mało sprawny.
Lutowa premiera Teatru... [0]
Agnieszka Mrozik: Danuty Wałęsy sny o rewolucji
Nie milknie szum wokół autobiografii Danuty Wałęsy Marzenia i tajemnice. Książka ukazała się pod koniec 2011 roku i z miejsca zyskała duży rozgłos, a co za tym idzie –... [0]
Bartłomiej Kozek: Wyrwać się z pętli
Strząśnięcie długów – zjawisko znane jeszcze z antycznej Grecji. Czy nadszedł już czas na kolejny epizod w historii anulowania zadłużenia, tym razem na bardziej... [0]
Przemysław Prekiel: Bóg - mężczyzna, który nienawidzi kobiet
„Mężczyźni stoją nad kobietami ze względu na to, że Bóg dał wyższość jednym nad drugimi i ze względu na to, że oni rozdają ze swojego majątku. Przeto cnotliwe kobiety są... [0]
Piotr Szumlewicz: Warto rozmawiać o socjalizmie
Żyjąc w Polsce, przyzwyczailiśmy się do wielu zjawisk, które przeczą elementarnym intuicjom dotyczącym sprawiedliwości. Przykładowo, trudno uzasadnić kilkusetkrotne różnice w... [0]
Stefan Zgliczyński: Chiny blisko, Powstanie Warszawskie daleko
Kiedy jakiś czas temu przeczytałem w Gazecie Wyborczej krytyczną recenzję z najnowszego numeru Krytyki Politycznej, że numer poświęcony Chinom, a nie ma w nim, że to państwo... [0]
Jarosław Klebaniuk: Wystarczyło na NIKE
Siła tego uniwersalnego tekstu o zborowym wyrządzaniu krzywdy osobom z najbliższego otoczenia przejawia się pokazaniu morderstw i gwałtów. Wystarczy to, by poruszyć do głębi,... [0]
Tomasz Borejza: Historie rodzinne
To może nie być obiektywna recenzja. Może, bo Michała Radziechowskiego znam, lubię i od dawna uważam za diabelsko zdolnego i bardzo niedocenionego. I dlatego stwierdzenie, że jego... [0]
Oskar Szwabowski: Czytaj Kapitał! Politycznie!
Kapitał napisany przez Karola Marksa miał być bronią w rękach tych, którzy w kapitalizmie są bezbronni. Od czasu jego wydania rozumienie pojęcia „klasa robotnicza”... [0]
Łukasz Drozda: Celnie do bólu. Jelinek o księżniczkach
Na małą scenę Teatru Dramatycznego w Warszawie powrócił spektakl Śmierć i dziewczyna. Dramaty Księżniczek, będący znakomitą adaptacją cyklu scenicznych miniatur autorstwa Elfriede... [0]
Tymoteusz Kochan: Podzielni tylko przez siebie
"Samotność liczb pierwszych" wskoczyła na kinowe afisze dyskretnie, po kryjomu. Ten stworzony na podstawie powieści napisanej przez Paolo Giordano film nie zwalił nikogo z nóg,... [0]
Marcin Bogucki: Opowieść wigilijna (W imię Jakuba S.)
Jakub Szela w najnowszym spektaklu Strzępki i Demirskiego wyłania się z ciemności i mgły. Wśród sztucznego śniegu śpiewa Ederlezi w ostrej aranżacji, zmieniając jednak polskie... [0]
Xawery Stańczyk: Na krzywy ryj
Z okazji dziesiątej rocznicy swojej działalności komiksowe wydawnictwo Kultura Gniewu przygotowało parę miłych niespodzianek, które mogą ucieszyć nie tylko zagorzałych fanów... [0]
Joanna Barska: Mrożek na serio i Axer na poważnie
Korespondencja Stanisława Mrożka i Erwina Axera ma inny charakter niż wcześniejsze zbiory rozmów dramaturga z Błońskim, Tarnem i Skalmowskim – jest lżejsza, bardziej... [0]